Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli

Ten artykuł ma 5 stron:

Porsche 928

To kolejny po 968 model, który nie odniósł sukcesu. Porsche już w latach 70. chciało nim zastąpić 911, z czasem jednak miał uzupełnić gamę o wygodne, dobrze wyposażone gran turismo. Firma oczywiście musiała pokazać kunszt inżynierii.

Jedną z najważniejszych cech nowego modelu 928, który zadebiutował w 1977 roku, był silnik w konfiguracji V8 zaprojektowany przez Porsche. Umieszczono go z przodu pod wizualnie długą maską, zaakcentowaną reflektorami świecącymi do góry. W rzeczywistości światła się odwracają do poziomu, ale dla osób nie znających auta, wygląda to dość dziwnie. Dla lepszego rozkładu masy, zastosowano układ transaxle.

Niedługo po debiucie, bo już w 1978 roku Porsche 928 otrzymało tytuł Samochodu Roku. Nic dziwnego, bo do samej konstrukcji nie można było mieć absolutnie żadnych zastrzeżeń. Auto prowadzi się znakomicie i ma bardzo dobre osiągi. Co prawda w wersji podstawowej silnik 4,4 l rozwija tylko 240 KM, ale już pozostałe osiągają powyżej 300 KM. Tylko wersja 928 S od 1986 roku przez zastosowanie katalizatora ma skromne 288 KM. Natomiast 928 GTS sprzedawane od 1991 roku oferuje już 350 KM. Tu silnik ma 5,4 l pojemności.

Większość aut wyjeżdżało z salonów z automatyczną skrzynią biegów i dobrym wyposażeniem. Klienci szybko dali do zrozumienia firmie, że na pewno nie jest to następca 911, natomiast cenili go jako gran turismo. W ostatnich latach produkcji, 928 był znakomitym konkurentem BMW Serii 8, tak pod względem osiągów, jak i wygody oraz ceny. Topowy model GTS kosztował bazowo prawie 180 000 DM.

Dziś Porsche 928 można kupić do 15 000 euro (ok. 65 000 zł) w stanie do jazdy. Za mniej niż 10 000 euro kupicie auto do remontu, ale tego nie polecamy. Ceny części są bardzo wysokie, a jest to konstrukcja, która nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek innym modelem. Ponadto, jednostka V8 nie jest zbyt dopracowana, ma pewne problemy z chłodzeniem, a jej obsługa jest bardzo skomplikowana. Zasłynęła na przykład z najdłuższego paska rozrządu na świecie. Zatem tanio na pewno nie będzie.

Zobacz również: Dwa rodzaje oleju silnikowego - zobacz jak zachowają się zimą

Nie jest też tanio, gdy chce się kupić egzemplarz w dobrym stanie technicznym, który nie wymaga żadnych napraw. Ceny takich to około 25 000 euro, czyli okolice 100 000 zł. To brzmi przerażająco, ale to Porsche. Możecie sprawdzić ile kosztuje 30-letnie 911 i wszystko stanie się jasne. Najdroższe egzemplarze 928 wycenia się na 80 000 – 90 000 euro, czyli okolice 400 000 zł. Najwięcej aut sprzedawano w latach 80., dlatego większość stanowią obecnie egzemplarze z tego okresu.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Daewoo Tico [awarie i problemy] Używane Porsche Boxster 987 – awarie i problemy Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Lexus IS I [z drugiej ręki] Saab 9-3 II [awarie i problemy] Audi A3 8L [awarie i problemy] Używane samochody pofirmowe - na co zwrócić uwagę oraz jakie są zalety i wady takich ofert? Nissan X-Trail I [awarie i problemy] Corvette C5 [z drugiej ręki] Używany Ford Focus ST vs. Škoda Octavia RS: rodzinne i sportowe zarazem Używane Renault Laguna III 2,0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Mercedes Vito W638 [awarie i problemy]

Popularne w tym tygodniu:

Samochody używane do 10 tys. zł. Najlepsze propozycje dla każdego