Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli

Chcesz kupić stosunkowo tanie Porsche, ale niekoniecznie 911? Firma stworzyła kilka modeli, które były bardziej lub mniej udane, ale dziś po latach stają się interesującymi klasykami lub przepustką do świata tej marki dla mniej zamożnych osób. Jakie sportowe Porsche można kupić, poza kultowym 911?

Ten artykuł ma 5 stron:

Porsche 924

To bodaj najtańszy sposób na wejście w posiadanie samochodu marki Porsche, ponieważ model ten został pierwotnie przygotowany dla zupełnie zwyczajnego producenta. Miał być sportowy volkswagen, natomiast wyszło tanie porsche. Całe szczęście, firma z Zuffenhausen, jak to bywa w ich zwyczaju, przyłożyła się do projektu i stworzyła naprawdę udany samochód. Wbrew pozorom, potrafi pokazać klasę podczas szybkiej jazdy.

Pozory, o których mowa to 4-cylindrowy silnik Volkswagena o pojemności 2 litrów i mocy 125 KM. To standardowa jednostka, ale cały układ napędowy stworzono z myślą o zapewnieniu najlepszych osiągów, rozkładu masy i jakości prowadzenia. Zdecydowano się na rasowy układ transaxle, czyli silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu i napęd na tylne koła. Do tego auto jest nie tylko lekkie wizualnie, ale też w rzeczywistości waży niewiele – od 1080 do 1200 kg.

W przeciwieństwie do taniego ferrari, tanie Porsche 924 stało się hitem i nie było problemów ze znalezieniem klientów, chcących wejść w posiadanie auta tej marki. Choćby mocno odbiegało od standardu wyznaczonego przez 911. Do dziś jest to samochód bardzo interesujący, a przy tym stosunkowo tani i łatwy w utrzymaniu. Ma jeszcze jedną zaletę – jest dobrym modelem do jazdy na co dzień.

Tradycyjnie dla Porsche, powstało kilka mocniejszych wersji. Drugą w gamie, po podstawowej, była odmiana 924 S z 2,5-litrowym motorem o mocy 150 lub 160 KM. Rzadko spotyka się wersję 924 Turbo z doładowaną 2-litrówką o mocy 170–177 KM. Topowym wariantem był 924 Carrera GT o mocy 210 KM. Porsche 924 sprzedawano od 1976 do 1985 roku, natomiast od 1985 do 1988 w ofercie pozostawała odmiana 924 S.

Jeszcze do niedawna, dało się kupić Porsche 924 na polskim rynku wtórnym za grosze. Dziś ten model należy do rzadkości, choć od czasu do czasu można znaleźć jakieś ogłoszenie. W poszukiwaniu interesującego egzemplarza, najlepiej udać się do Niemiec. Na tamtym rynku mamy grubo ponad setkę aut do wyboru.

Ceny Porsche 924 zależą oczywiście od stanu technicznego, nie od rocznika. Spory wpływ na rzeczywistą wartość ma także wersja. Najtańsze egzemplarze do jazdy można kupić za 2000–5000 euro, czyli do około 20 000 zł. Można nimi jeździć, ale by wyglądały i działały jak trzeba, należy poddać je mniej lub bardziej gruntownym naprawom. Dobrą wiadomością jest to, że auto za 5000 euro może nie wymagać nakładów finansowych.

Takie polecamy kupić, bo naprawy mogą wywołać szok. Wiele elementów jest wspólnych z modelami Volkswagena i nie są drogie, ale jedna część kupiona w ASO Porsche, choćby detal, może skutecznie uszczuplić budżet domowy. Najgorzej jest z częściami blacharskimi. Jest więc ważne, by nie kupić egzemplarza z zaawansowaną korozją, a ta nie jest obca 924.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera GTS vs Mercedes-AMG GT S - porównanie dźwięku silnika

Samochody, którymi można się już pochwalić na zlotach i jeździć z uniesioną głową, kosztują do 10 000 euro, czyli około 40 000 zł. Nawet dwukrotnie droższe są wersje Turbo. Najwyższą wartość ma model Carrera GT, który nie tylko prezentuje się o niebo lepiej, ale też jest poszukiwany przez kolekcjonerów. Ceny tych aut zaczynają się od około 20 000 euro, a kończą na 100 000 euro.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Audi RS6 C5 - typowe awarie i problemy Używane BMW Serii 3 E36 - typowe awarie i problemy Używane BMW M3 E36 - emocje na wiele sposobów Używana Dacia Lodgy: wielkie auto za małe pieniądze. Wystarczy 20 tys. zł Używany Citroën Xsara Picasso - typowe awarie i problemy Osiem kabrioletów za 10 tys. zł Używany Nissan Micra K11 (1992-2003) – poradnik kupującego Używany Jaguar XK8/XKR (X100) - brytyjski arystokrata Benzyna czy diesel? Podpowiadamy, co wybrać w 20 autach używanych Używana Honda Legend IV - samochód wyłącznie dla koneserów Używany Volkswagen Sharan w pigułce. Tani, pojemny, ale czy niezawodny? Sensowne auto za 5000 zł - Toyota [część 19] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Jak rozpoznać auto po powodzi? Mechanik radzi: zajrzyj w jedno miejsce Praktyczne i bezproblemowe. 5 poprawnych aut używanych do 10 tys. zł Używana Toyota RAV4 to fenomen. Ceny nie chcą spadać, auto nie chce się psuć Używane: Skoda Octavia ma już 25 lat. To wciąż wartościowy model Jak się zabezpieczyć przed autem po powodzi? Wystarczy jedno zdanie Chcesz pewne auto używane? Kieruj się zasadą JWM