Znaczenie części kontrolek nie jest dla kierowców oczywiste.

Znaczenie części kontrolek nie jest dla kierowców oczywiste.

Kontrolki w samochodzie – jak się zachować, gdy się zapalą?

Kontrolki na tablicy wskaźników nie interesują szczególnie kierowców, dopóki któraś z nich się nie zaświeci. Są takie, które zna każdy użytkownik auta, ponieważ widzi je na co dzień lub poznał je choćby na kursie na prawo jazdy. Są jednak takie, których możecie nie znać. Nie zawsze też wiadomo, jak się zachować, gdy jedna z kontrolek nagle się zapali. Oto kilka porad.

Na tablicy wskaźników może być nawet kilkanaście kontrolek w trzech podstawowych kolorach, ale nie każdą widzicie codziennie. Zielone mają charakter czysto informacyjny, mówią o tym, że coś jest włączone. Mogą to być na przykład światła. Większą czujność powinny budzić kontrolki koloru pomarańczowego, które ostrzegają o nieprawidłowościach. Najgorzej jest w przypadku czerwonych, które zwykle zmuszają do przerwania jazdy.

Warto wiedzieć, które kontrolki powinny się zaświecić po włączeniu zapłonu, a przed uruchomieniem silnika. Szczególnie te pomarańczowe lub nawet czerwone pełnią tak samo funkcję ostrzegawczą, jak i diagnostyczną. Przykładem mogą być na przykład kontrolki pomarańczowe check engine (z ikonką silnika) i poduszek powietrznych czy też czerwone ładowania i niskiego ciśnienia w układzie smarowania. Jeżeli się nie świecą w ogóle, trzeba sprawdzić, czy nie przepaliły się lampki. Brak kontrolek może być niebezpieczny tak dla was, jak i dla samochodu, ponieważ nie dostaniecie w porę informacji o nieprawidłowościach.

Bardzo często handlarze, chcąc ukryć wadę auta, wyłączają kontrolki informujące o awarii. Wówczas na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystko jest w porządku, a w rzeczywistości istnieje problem i to zwykle poważny. Pamiętajcie o tym, żeby od czasu do czasu zwrócić uwagę na to, czy właściwe kontrolki przed uruchomieniem auta w ogóle się zapalają.

Kontrolki koloru pomarańczowego

  • Check engine

    "Kontrolka silnika" - to brzmi groźnie, ale nie zawsze oznacza duże problemy. Zwykle zapala się wtedy, gdy występują nieprawidłowości w pracy jednostki napędowej. Nawet nie musicie czuć, że coś nie działa tak jak trzeba.

    Check engine to dosłownie: sprawdź silnik. Nie zmusza do natychmiastowego przerwania jazdy, ale sugeruje, by możliwie jak najszybciej trafić z autem do serwisu. Tam zostanie przeprowadzony test diagnostyczny, gdzie mechanik znajdzie usterkę. Najczęściej kontrolka ta zapala się wtedy, gdy przestaje działać któryś z czujników lub wykrywa on jakiś błąd.

    Często w autach z instalacją gazową kontrolka ta świeci się nieustannie, co nie jest dobre dla silnika. Informuje najczęściej o złym składzie mieszanki, co z kolei oznacza nieprawidłowe działanie instalacji. Nie zawsze jednak tak jest. System kontroli po prostu wykrywa nietypową pracę silnika, a instalator LPG nie zamontował odpowiedniego emulatora, który ma za zadanie oszukać sterownik.

    Jak się zachować?

    Najlepiej możliwie szybko odwiedzić serwis, ale nie jest to pilne. Można kontynuować jazdę do domu lub do warsztatu. Pamiętajcie, że to jedna z tych kontrolek, która musi się zapalić na chwilę po włączeniu zapłonu i zgasnąć po włączeniu silnika.

  • Kontrolka EPC

    W niektórych samochodach — m.in. Grupy VW — występuje kontrolka EPC, będąca uzupełnieniem kontrolki check engine. Informuje ona o usterce elektroniki sterującej silnikiem, np. jakiegoś czujnika. Nie zapali się, kiedy na przykład wystąpi zaburzenie procesu spalania.

    Jak się zachować? Dokładnie tak, jak przy kontrolce check engine, czyli udać się do serwisu na diagnostykę.

  • kontrolka ABS

    Kontrolka z napisem ABS w okręgu oznacza nieprawidłowe działanie systemu antypoślizgowego. Ostrzega kierowcę o tym, że podczas hamowania może wystąpić poślizg kół. Zwykle oznacza awarię jednego z czujników, ale nie zawsze. Na przykład podczas jazdy z kołem dojazdowym ta kontrolka niemal zawsze się zapali, ponieważ układ rozpoznaje dużą różnicę w prędkości obrotowej kół, co interpretuje jako awarię.

    Awarie systemu ABS

    System ABS stał się już normą we współczesnych autach. Mniej więcej od 10 lat montuje się go niemal w standardzie, w tym od 2011 roku obowiązkowo. W…

    Jak się zachować? Należy być ostrożnym podczas hamowania, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Warto w bezpiecznym miejscu mocniej zahamować, by sprawdzić, jak zachowa się układ hamulcowy. Zazwyczaj system antypoślizgowy działa tak długo, jak pozwalają mu na to jego elementy, zatem drobna awaria nie oznacza wyłączenia ABS całkowicie.

  • kontrolka ESP/VSC

    Podobna do ABS kontrolka z napisem ESP lub VSC oznacza nieprawidłowe działanie systemu stabilizacji toru jazdy. Gdy się zaświeci, włącza się także kontrolka ABS. Podczas poślizgu samochód może nie pomóc kierowcy w sytuacji kryzysowej.

    Warto dodać, że występuje także kontrolka oznaczająca wyłączenie systemu antypoślizgowego przez kierowcę. Najczęściej ma postać ikony samochodu zostawiającego zygzakowate ślady. Zapala się także wtedy, gdy system ESP pracuje, co ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem utraty panowania nad autem.

    Torque Vectoring – więcej niż ESP

    System ESP jest już w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej. Uratował wiele osób przed śmiercią i samochodów przed wypadnięciem z…

    Jak się zachować? Gdy zapali się ta kontrolka, można kontynuować jazdę, ale radzę zachować ostrożność przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Warto możliwie szybko odwiedzić serwis, by sprawdzić co się zepsuło.

  • Kontrola klocków hamulcowych

    Kontrolka informująca o konieczności sprawdzenia stanu klocków hamulcowych ma postać okręgu, ale bez żadnego napisu, z półokręgami po bokach. Oznacza, że klocki hamulcowe są zużyte, ale nie całkowicie.

    Jak się zachować? Należy umówić się w serwisie na kontrolę i ewentualnie wymianę klocków hamulcowych. Jazdę można kontynuować, ale warto mieć na uwadze tę informację.

  • kontrolka układu kierowniczego

    Kontrolka w postaci koła kierownicy zapala się zaraz po włączeniu zapłonu. Nie każde auto jest w nią wyposażone. Oznacza to, że system kontroluje układ, po czym lampka gaśnie.

    Jak się zachować? Przed uruchomieniem silnika kontrolka w niczym nie przeszkadza. Powinna zgasnąć po najwyżej dwóch sekundach. Jeżeli zaświeci się podczas jazdy, natychmiast zatrzymajcie auto. Zacznijcie od kontroli poziomu płynu hydraulicznego w układzie kierowniczym. Najczęściej jego niski stan powoduje zapalenie się tej kontrolki. Jazda z niskim poziomem płynu może nie tylko uszkodzić pompę wspomagania, ale także spowodować nieprawidłowe działanie układu kierowniczego.

  • Niskie ciśnienie w oponie

    Kontrolka z ikoną opony oraz wykrzyknikiem oznacza, że w którymś z kół jest niski poziom ciśnienia w ogumieniu. Równie często zapala się wtedy, gdy awarii ulegnie któryś z czujników, ponieważ system TPMS bywa zawodny.

    Rozróżniamy dwa rodzaje systemu sprawdzającego ciśnienie w ogumieniu (TPMS). Jeżeli jest to system aktywny, to na tablicy wskaźników pojawi się informacja, w którym z kół jest niskie ciśnienie, a często możecie samodzielnie to sprawdzić bez wychodzenia z auta.

    W systemie pasywnym nie ma czujników, które mierzą ciśnienie. Zapalenie się kontrolki niskiego ciśnienia w rzeczywistości oznacza, że któreś z kół przez dłuższy czas kręci się szybciej od innych.

    Jak działają czujniki ciśnienia w oponach (TPMS) i który system jest lepszy?

    Czujniki ciśnienia w oponach opierają się na jednej z dwóch zasad działania, dlatego dzieli się je na aktywne i pasywne lub pośrednie i bezpośrednie….

    Jak się zachować? Jeżeli zapali się ta kontrolka, należy zatrzymać pojazd i chociaż wzrokowo ocenić ciśnienie w oponach. Przy niedużej różnicy w systemie pasywnym, różnica w ciśnieniu poszczególnych kół może być tak niewielka, że nie da się jej zauważyć, ani odczuć. Mimo to warto odwiedzić miejsce z kompresorem i sprawdzić ciśnienie dokładnie, ewentualnie korygując je.

    Jeżeli powietrza jest naprawdę mało, koniecznie załóżcie koło zapasowe lub dojazdowe, ponieważ jadąc z małą ilością powietrza, można zniszczyć oponę. Jeżeli nie macie w samochodzie dodatkowego koła, skorzystajcie z zestawu naprawczego.

  • Niski poziom płynu chłodzącego

    Żółta kontrolka z ikoną termometru zanurzonego w cieczy oznacza niski poziom płynu chłodzącego. Ostrzega ona przed możliwością przegrzania silnika, ale nie o wysokiej temperaturze jak kontrolka czerwona.

    Jak się zachować? Należy przy najbliższej okazji sprawdzić i uzupełnić płyn chłodzący.

  • Niski poziom oleju silnikowego

    Kontrolka z ikoną olejarki (konewki), jeżeli jest w kolorze pomarańczowym, oznacza niski poziom oleju w silniku. Ikona może mieć także postać bagnetu olejowego.

    Płyny chłodnicze — skład, rodzaje i eksploatacja

    Omawialiśmy już budowę i zasadę działania układu chłodzenia cieczą oraz typowe awarie i problemy z nim związane. Najważniejszemu składnikowi…

    Jak się zachować? Należy bezzwłocznie zatrzymać auto i uzupełnić olej w silniku. Nie radzimy kontynuować jazdy, ponieważ poziom oleju może być już bardzo niski i zagrażać silnikowi. Lepiej dolać jakiegokolwiek oleju, niż jeździć ze zbyt małą jego ilością. Tylko w nowoczesnych silnikach Diesla z DPF trzeba wlewać wyłącznie odpowiedni olej (niskopopiołowy), ponieważ dolewka niewłaściwego, może spowodować awarię układu oczyszczania spalin.

  • Kontrolka fitra cząstek stałych

    Kontrolka filtra cząstek stałych (tzw. DPF/FAP) w postaci ikony tłumika z kropkami w środku informuje o zapchanym filtrze. Może też się włączać w czasie procesu wypalania sadzy z tego urządzenia, zatem nie zawsze jest to zły symptom.

    Jak się zachować? Świecenie się kontrolki jest ważną informacją, ponieważ gdy się zapali, należy utrzymywać średni zakres obrotów przez pewien czas, do momentu zgaśnięcia kontrolki. Jeżeli nie gaśnie, oznacza to, że filtr jest napełniony i nie ma możliwości jego wypalenia w sposób naturalny. Wtedy trzeba się udać do serwisu przy najbliższej okazji.

    Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane

    Dziś zajmiemy się podstawowym problemem filtrów cząstek stałych, czyli ich zapełnieniem przez zalegającą sadzę. Na szczęście producenci zadbali o…

  • kontrolka świec żarowych

    W samochodach z silnikami Diesla zawsze przed rozruchem włącza się kontrolka świec żarowych, której wygląd przypomina spiralę w okręgu. Kilka sekund po włączeniu zapłonu powinna zgasnąć, co oznacza, że świece się zagrzały. Jeżeli nie gaśnie, oznacza to awarię układu lub samych świec.

    Jak się zachować? Normalnie nie należy się przejmować tą kontrolką, ponieważ pomimo żółtego koloru oznacza ona jedynie proces rozgrzewania świec żarowych. Dopiero gdy nie gaśnie przez dłuższy czas, udajcie się do serwisu.

    Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz

    Każdy kto posiada samochód z silnikiem Diesla i choć trochę interesuje się techniką motoryzacyjną wie do czego służą świece żarowe. Jednak dziś…

  • Kontrolka świateł

    Kontrolka w postaci pomarańczowej żarówki z wykrzyknikiem oznacza przepalenie się którejś z żarówek oświetlenia zewnętrznego.

    Jak się zachować? Jej zapalenie nie wiąże się z dużym problemem. Sprawdźcie światła, bo na pewno któreś z nich nie świeci.

Kontrolki koloru czerwonego

Niektóre czerwone kontrolki są identyczne z tymi w kolorze pomarańczowymi. Jeżeli się zaświecą, oznaczają zagrożenie dla bezpieczeństwa lub samego pojazdu.

  • Hamulce

    Kontrolka w kształcie okręgu z wykrzyknikiem, przy którym są dwa półokręgi, to awaria układu hamulcowego. Jest to także ostrzeżenie o zaciągnięciu hamulca postojowego, zatem nie zawsze wiąże się to z niebezpieczeństwem.

    Pojawia się także kontrolka informująca o zużyciu klocków hamulcowych - dokładnie taka, jak ta, która wskazuje na konieczność kontroli. Różni się tym, że nie ma w okręgu wykrzyknika. Zwykle świeci się wcześniej na żółto, więc nie powinna was zaskoczyć.

    Jak się zachować? Jeżeli zapali się czerwona kontrolka hamulców, należy być bardzo ostrożnym. Może oznaczać na przykład nagły wyciek płynu hamulcowego. Ta, która informuje o zużyciu okładzin, ostrzega przed nagłą utratą hamulców. Najlepiej zatrzymać się w najbliższym serwisie i sprawdzić stan okładzin, bo może to być również odłączenie przewodów od klocków.

    Drogowe testy klocków hamulcowych na lodowcu Grossglockner — relacja

    W naszych materiałach często przedstawiamy Wam budowę i zasadę działania poszczególnych komponentów samochodu. Rzadko jednak mamy okazję z bliska…

  • Poduszka powietrzna (SRS)

    Najczęściej w postaci napisu SRS lub ikonki obrazującej poduszkę powietrzną - oznacza wyłączenie lub uszkodzenie poduszki. Również informuje o odłączeniu przewodu zasilającego poduszkę powietrzną, na przykład gdy kostka jest umieszczona pod fotelem. Występuje także w kolorze pomarańczowym, co daje nam informację o prawidłowym działaniu poduszek — pod warunkiem, że kontrolka ta znika po około dwóch sekundach od włączenia zapłonu.

    W przypadku samochodów po wypadku, handlarze często wyłączają kontrolkę, by ukryć wadę w postaci niedziałającej poduszki powietrznej. Dlatego warto wiedzieć, że kontrolka ta zawsze się włączy po uruchomieniu zapłonu i zgaśnie po kilku sekundach.

    Jak się zachować? Nie trzeba przerywać jazdy. System może rozpoznać nieprawidłowość, ale nie oznacza to, że poduszka na pewno się nie otworzy. Co ciekawe, nawet jeżeli występuje przerwanie obwodu, może ona zadziałać podczas wypadku.

    Kontrolka poduszki powietrznej w BMW – dlaczego się świeci?

    Świecąca się kontrolka poduszki powietrznej w różnych modelach BMW to nie lada problem dla użytkowników aut tej marki. Kiedy może wystąpić i jak…

  • Ładowanie akumulatora

    Kontrolka w postaci akumulatora oznacza niski poziom naładowania lub całkowity brak ładowania. Najczęściej informuje o awarii alternatora.

    Jak się zachować? Jak najszybciej przerwać jazdę, stając w bezpiecznym miejscu, ponieważ w każdej chwili może zabraknąć prądu i wcześniej czy później auto zgaśnie, a wszystkie urządzenia elektryczne przestaną działać.

  • Niskie ciśnienie oleju

    Czerwona olejarka (konewka) oznacza niskie ciśnienie w układzie smarowania. Może to być spowodowane brakiem oleju lub awarią któregoś z elementów, np. pompy oleju. Kontrolka ciśnienia oleju musi się zapalić przed uruchomieniem silnika i zgasnąć niemal natychmiast po jego włączeniu.

    Jak się zachować? Należy bezwzględnie przerwać jazdę, ponieważ ta kontrolka zapala się wtedy, gdy poziom oleju znacząco spada poniżej wymaganego minimum. Często jest tak, że po zaświeceniu się kontrolki nawet nie można sprawdzić poziomu oleju, ponieważ bagnet pozostaje suchy po wyjęciu. Należy dolać olej do silnika i sprawdzić, czy kontrolka zgaśnie.

    Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju – co może być przyczyną?

    Olej dla silnika jest jak krew dla człowieka. Analogicznie więc zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie jest bardzo szkodliwe. Co może być przyczyną…

    Warto wiedzieć, że kontrolka ta może zapalić się na ułamek sekundy podczas hamowania lub wykonania gwałtownego skrętu. Oznacza to chwilowy spadek ciśnienia ze względu na niski poziom oleju. Pamiętajcie, by dolać go najszybciej, jak się da i do tego czasu unikać dynamicznej jazdy.

    Jeżeli kontrolka pali się przez sekundę lub dwie po uruchomieniu silnika, oznacza to, że macie niewłaściwy olej o zbyt dużej lepkości. Warto go jak najszybciej wymienić, ponieważ wielokrotne uruchomienie motoru z takim olejem skończy się jego przytarciem lub uszkodzeniem turbosprężarki.

  • Wysoka temperatura silnika

    Kontrolka z ikoną termometru zanurzonego w płynie może świecić się także na czerwono i dublować czerwoną, okrągłą lampkę, którą umieszcza się na wskaźniku temperatury silnika. Jeżeli zapali się ta kontrolka, płyn chłodzący już się gotuje.

    Jak się zachować? Należy natychmiast włączyć nawiew gorącego powietrza i otworzyć obieg wentylacji. Dobrze też włączyć klimatyzację, ponieważ uruchomi się dodatkowy wiatrak. Koniecznie przerwijcie jazdę i poczekajcie przynajmniej godzinę na spadek temperatury płynu. Po tym czasie można spróbować sprawdzić jego poziom, ale bądźcie przy tym ostrożni, by się nie poparzyć.

Obserwuj nas na Google News:

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Opony zimowe za granicą. Niektóre kraje wymagają głębszego bieżnika Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Decydujesz się na jazdę bez dokumentów? Koniecznie zainstaluj aplikację "Na wypadek" Sezon na jazdę "bez świateł" rozpoczęty. Wciąż wielu kierowców zapomina Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Regeneracja odbłyśników. Ile kosztuje metalizacja? Jak przygotować auto na mróz? Warto pamiętać o kilku kwestiach Kody w dowodzie rejestracyjnym. Sprawdź, co oznaczają Zalane auto - jakie mogą być skutki i jak je odratować? Umowa sprzedaży samochodu przygotowana przez prawnika. Z korzyścią dla sprzedającego Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 25] Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany?

Popularne w tym tygodniu:

Masz klimatyzację? Musisz znać zasadę 5 minut. Różnicę poczujesz od razu Jak nie zachorować od klimatyzacji w aucie? Wystarczy przestrzegać kilku zasad Rowerzysta nie musi korzystać z drogi dla rowerów? Kontrowersyjny wyrok sądu Przez pięć lat zaoszczędzisz 20 tys. zł i kupisz kolejne auto. Wystarczy dobrze wybrać Zabronione w kamperze. Niektórzy mogą nie wiedzieć Mandat murowany. Będziesz zaskoczony, że takie istnieją Czym wyróżnia się leasing samochodu jak abonament?