Znaczenie części kontrolek nie jest dla kierowców oczywiste.

Znaczenie części kontrolek nie jest dla kierowców oczywiste.

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą?

Kontrolki na tablicy wskaźników nie interesują szczególnie kierowców, dopóki któraś z nich się nie zaświeci. Są takie, które zna każdy użytkownik auta, ponieważ widzi je na co dzień czy poznał je choćby na kursie na prawo jazdy. Są jednak takie, których możecie nie znać. Nie zawsze też wiecie, jak się zachować, gdy jedna z kontrolek nagle się zapali. Oto kilka naszych porad.

Ten artykuł ma 3 strony:

Kontrolki w samochodzie

Na tablicy wskaźników może być nawet kilkanaście kontrolek w trzech podstawowych kolorach, ale nie każdą widzicie codziennie. Zielone mają charakter czysto informacyjny, mówią o tym, że coś jest włączone. Mogą to być na przykład światła. Większą czujność powinny budzić kontrolki koloru pomarańczowego, które ostrzegają o nieprawidłowościach. Najgorzej jest w przypadku czerwonych, które zwykle zmuszają do natychmiastowego przerwania jazdy.

Warto wiedzieć, które kontrolki powinny się zaświecić po włączeniu zapłonu, a przed uruchomieniem silnika. Szczególnie te pomarańczowe lub nawet czerwone pełnią tak samo funkcję ostrzegawczą, jak i diagnostyczną. Przykładem mogą być na przykład kontrolki pomarańczowe check engine (z ikonką silnika) i poduszek powietrznych czy też czerwone ładowania i niskiego ciśnienia w układzie smarowania. Jeżeli się nie świecą w ogóle, trzeba sprawdzić, czy nie przepaliły się lampki. Brak kontrolek może być niebezpieczny tak dla was, jak i dla samochodu, ponieważ nie dostaniecie w porę informacji o nieprawidłowościach.

Bardzo często handlarze, chcąc ukryć wadę auta, wyłączają kontrolki informujące o awarii. Wówczas na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystko jest w porządku, a w rzeczywistości istnieje problem i to zwykle poważny. Pamiętajcie o tym, żeby od czasu do czasu zwrócić uwagę na to, czy właściwe kontrolki przed uruchomieniem auta w ogóle się zapalają.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Doładowanie dynamiczne - wyjaśniamy podstawy Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Kupujesz używane części - co z gwarancją? Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 8] Manualna skrzynia biegów – budowa i działanie Za mała mgła – mandat. Zasady korzystania ze świateł przeciwmgłowych Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? Co to jest pompa vacum? Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? AdBlue: jak z tym żyć? Niebawem czeka to wszystkie diesle Budowa i zasada działania układu chłodzenia cieczą W co nie warto wierzyć producentom samochodów? Można zaoszczędzić pieniądze i nerwy

Popularne w tym tygodniu:

Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Opony całoroczne są coraz popularniejsze. Jakie są ich wady i zalety? Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce – co oznaczają? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego i kiedy następuje? Co trzeba i co warto zrobić po zakupie samochodu używanego? Test letnich opon ADAC 2020. Droższe nie zawsze znaczy lepsze Te samochody cię nie zawiodą. 9 modeli, którymi pojeździsz przez lata Polisa OC, a sprzedaż auta – o czym należy pamiętać? Leasing auta używanego w 2020 roku. Zobacz, o czym musisz pamiętać Leasing konsumencki – co powinieneś o nim wiedzieć? Co to jest przekładnia planetarna? Rozrusznik – co to jest, jak działa i jakie są objawy jego awarii?