Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS: czy mikrohybryda ma sens?

Układy mikrohybrydowe staną się w przyszłości równie popularne, co turbosprężarki dzisiaj. Takie są zapowiedzi dostawców tego typu rozwiązań. Producenci samochodów powoli zaczynają wprowadzać to w życie, ale na razie nie widać boomu. Czyżby to rozwiązanie się nie sprawdzało? Po tygodniu jazdy Suzuki Baleno 1.2 SHVS mamy na ten temat swoje zdanie.

Ten artykuł ma 3 strony:

Mikrohybryda w teorii — jak działa i jaką funkcję spełnia

Układy mikrohybrydowe (mild hybryd, miękkie hybrydy) to obecnie jedne z najprostszych i najtańszych systemów poprawiających ogólną wydajność silnika spalinowego. Nie ważą wiele, nie zabierają dużo miejsca i da się je zainstalować do każdego samochodu. Nie zmieniają prawie wcale jego podstawowych parametrów. Jak działają? Wyjaśnimy to najprościej, jak się da.

W każdym samochodzie napędzanym tradycyjnym silnikiem spalinowym jest alternator, służący do dostarczania energii elektrycznej układowi i ładowania akumulatora. Urządzenie to można zastąpić motogeneratorem, który nie tylko pobiera moc z silnika spalinowego, ale także oddaje ją, gdy w baterii jest wystarczająco dużo prądu.

Już od dłuższego czasu, producenci samochodów stosują inteligentne systemy ładowania, w których alternator ładuje tylko wtedy, gdy silnik spalinowy nie napędza auta (puszczony pedał gazu). Mikrohybryda to pójście o krok dalej. Dzięki dodatkowej baterii, w której magazynowana jest energia eklektyczna, taki motogenerator, zastępujący tradycyjny alternator, może także wspomagać silnik spalinowy, dodając mu kilku niutonometrów.

W praktyce, mikrohybryda różni się od innych hybryd dwiema rzeczami. Auto zawsze jest napędzane silnikiem spalinowym i nie ma możliwości jazdy wyłącznie na energii elektrycznej. Druga sprawa to ładowanie akumulatora układu – zawsze odbywa się ono podczas jazdy. Generalnie dąży się do tego, by maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego były dokładnie takie same, jak bez systemu mikrohybrydowego. Motogenerator wspomaga silnik spalinowy w niskim i średnim zakresie obrotów.

Teoretycznie, podczas jazdy działa to tak, że z układem mikrohybrydowym samochód zachowuje się jakby jechał z wiatrem. Dla porównania podobna analogia: gdy tradycyjny alternator wkracza do pracy, auto jedzie jakby pod wiatr. Motogenerator ma wspomagać jednostkę napadową wtedy, gdy jest ona zbyt słaba względem wymagań stawianych przez kierowcę. Ma jeszcze jedną funkcję – zastępuje tradycyjny rozrusznik.

Zobacz również: Suzuki Vitara AllGrip - test Autokult.pl

Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa

Pierwsze samochody zwane mikrohybrydami (smart hybrid) miały w wyposażeniu system start/stop. To wystarczyło, ale obecnie mikrohybrydą nazywa się coś…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Kombi vs crossover: Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi Allure kontra 3008 1,6 HDi Style - test Test: Škoda Fabia Combi Monte Carlo - najlepszy bagażnik w segmencie Toyota Corolla Hybrid. Wielka zmiana w japońskim kompakcie Audi Q3 - polska premiera [pierwsza jazda autokult.pl] Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend - ekologia na poziomie zaawansowanym [test autokult.pl] Opel Insignia Country Tourer 4x4 2,0 CDTI Ecotec - test Mercedes-Benz C250 Coupé Sport - wbrew stereotypom [test autokult.pl] BMW M8 Competition: trzeba było czekać 30 lat Škoda Roomster Noire 1.2 TSI - test Test Hyundaia i30 Fastbacka: kompakt też może być sexy Opel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia, spalanie, cena Audi Q7 3.0 TDI TipTronic quattro - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa Test: Mercedes-AMG A 45 S (2020) kontra Audi R8 4.2 (2007) – wojna pokoleń Test: Dacia Duster na LPG - najtańszy SUV nie tylko w zakupie, ale i utrzymaniu Test: Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-X 2.0 - 5 opinii, z którymi się nie zgadzam Audi RS6 Avant - wojna domowa. Model stracił pozycję lidera Renault Master 4x4 z napędem Oberaigner: twarda sztuka do pracy Pierwsza jazda: Seat Leon czwartej generacji - jeszcze więcej (zbędnej) elektroniki Test: Volkswagen Multivan 6.1 - chce być jak pradziadek. Bulli wysoko postawił poprzeczkę Test: Opel Grandland X Hybrid4. Czy naprawdę potrzebujesz aż 300 KM? Pierwsza jazda: Mazda MX-30 to auto dla tych, którzy dobrze wiedzą, czego chcą Test: Volkswagen T-Roc R - Golf R w przebraniu? Nowe Audi A3 - nie ograniczajmy się!