Wpadka Forda - Mustang z dwiema gwiazdkami od Euro NCAP!

Ford zaliczył potężną wpadkę ze swoim bestsellerem wśród aut sportowych, kultowym Mustangiem. Auto zbadała organizacja Euro NCAP i przyznała tylko dwie gwiazdki w ocenie bezpieczeństwa. Przy okazji sprawdzono Volvo S90 i V90, ale tu nie ma żadnych rewelacji.

fot. Euro NCAP

Ford Mustang został fatalnie oceniony przez europejską organizację badającą bezpieczeństwo samochodów. Euro NCAP przyznało tylko dwie gwiazdki w ocenie ogólnej. Na czym poległ legendarny Mustang?

Przede wszystkim na tym, do czego nie został stworzony. Euro NCAP oceniło bezpieczeństwo dzieci na 32 proc. Jeżeli ta ocena niewiele wam mówi, wspomnimy tylko, że ostatnio badany Ford Edge, dostał w tej kategorii notę 76 proc. Przypominamy o tym modelu nieprzypadkowo, ponieważ Edge został liderem w kategorii systemów bezpieczeństwa ze wszystkich badanych w 2016 roku modeli. Mustang może być pod tym względem najgorszym autem 2017 roku.

Stang otrzymał tylko 2 punkty za system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa z przodu i tym samym łącznie tylko 16-procentową ocenę. Dla porównania, Edge’owi przyznano 89 proc. m. in. za systemy wspomagające i układ antykolizyjny. Amerykański SUV otrzymał 10,7 pkt. Ford szybko oświadczył, że Mustang po liftingu ma już system zapobiegający lub zmniejszający skutki kolizji (AEB).

Jak oceniono Mustanga w najważniejszych kategoriach? Nieźle, bo za bezpieczeństwo pasażerów otrzymał 72 proc., natomiast za bezpieczeństwo pieszych w trakcie kolizji 64 proc. Dla porównania, Ford Edge odpowiednio 85 proc. i 67 proc. Czy Ford Mustang jest więc samochodem bezpiecznym? Wbrew pozorom — tak!

To, na czym poległ, dotyczy wyłącznie elektroniki i elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa czynnego, którego nie ma w wyposażeniu standardowym. Elektroniki, której — bądźmy szczerzy – nie chcemy w Fordzie Mustangu. Można rzec więcej i być może trochę przekornym — wielu klientów średnio życzyłoby sobie wyższego zakresu bezpieczeństwa czynnego, zwłaszcza w badanej wersji 5.0. A co z dziećmi? Tu należy się kilka słów wyjaśnienia.

Otóż zakres oceny w tej kategorii jest szeroki i przewiduje m. in. dobór sposobu mocowania fotelików oraz możliwość instalacji różnych ich typów. W tej wąskiej kategorii, Mustang otrzymał tylko 2,2 punktu (Edge 12 pkt.) ponieważ nie można w nim zainstalować wielu typów fotelików. Ponadto, choć poduszkę powietrzną z przodu można wyłączyć, to informacja na ten temat nie spełnia standardów Euro NCAP i tu znów uciekły punkty.

Ford Mustang jest samochodem bezpiecznym w zakresie, do jakiego został stworzony. Niska ocena w kategorii ochrony dzieci, wynika głównie z jego cech konstrukcyjnych, a nie ze słabych wyników prób zderzeniowych. To, że nie można zainstalować różnych typów fotelików, nie oznacza, że dzieci nie są bezpieczne w jego kabinie.

Podsumowując, pomimo informacji jakie pewnie w najbliższym czasie znajdziecie, mówiące że Ford Mustang jest samochodem mało bezpiecznym, powinniście patrzeć na nie przez pryzmat rodzaju samochodu oraz sposobu przyznawania oceny Euro NCAP. Cenimy wysokie standardy bezpieczeństwa, stawiane współczesnym autom przez tę organizację, ale wyłącznie dokładna analiza danych odpowiada na pytanie: czy auto rzeczywiście jest bezpieczne czy nie? Pojedyncze gwiazdki, jak widać na przykładzie Mustanga, niewiele nam mówią. Wręcz mogą wprowadzać w błąd.

Musimy przyznać, że bardzo rzadko aż tak dokładnie analizujemy wyniki Euro NCAP pojedynczego modelu. Tu poświęciliśmy wynikowi Mustanga więcej uwagi głównie ze względu na to, że jest to wóz wyjątkowy na polskim rynku, a także zajmuje zaszczytne miejsce w pierwszej dziesiątce legend światowej motoryzacji. Jednocześnie bardzo dobrze pamiętamy z testu, że jest to auto, w którym z przewozem dzieci czy nawet wózka nie ma większych problemów. Zaznaczyć tu trzeba, że nie jest to żadna forma obrony tego modelu, a jedynie obiektywne spojrzenie na ocenę Euro NCAP z perspektywy osoby, która zada sobie pytanie, patrząc na tych kilka marnych gwiazdek: czy aby na pewno Mustang nie jest samochodem bezpiecznym?

Zobacz również: Ford Edge 2.0 TDCI Biturbo Sport (2016) - test

Tak czy inaczej, uważamy również, że Ford zaliczył wpadkę. Wyniki Euro NCAP są ważne na Starym Kontynencie, a niewiele osób będzie dokładnie analizowało sytuację. To będzie się ciągnąć za amerykańską legendą, choć z drugiej strony, kto ma go kupić i tak kupi.

Ford Mustang 5.0 Fastback

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 72 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 32 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 16 proc.
Pobierz pełny raport PDF

Nowy Ford Mustang Fastback GT V8 5.0 — test, opinia, spalanie, cena

Mustang wreszcie stał się samochodem światowym i jest dostępny w oficjalnej sprzedaży na rynku europejskim. Ford skalkulował cenę tak, że…

Odnośnie wspomnianego we wstępie Volvo S90 i V90, szwedzki producent nie zaskoczył nas niczym. Absolutnie niczym, ponieważ model ten otrzymał nie tylko pięć gwiazdek, ale także bardzo wysokie oceny cząstkowe.

Bezpieczeństwo osób dorosłych oceniono na 95 proc., na poziomie Mercedesa Klasy E. Bezpieczeństwo dzieci na 80 proc. co jest już oceną niższą o 10 proc. od niemieckiego konkurenta. W dziedzinie ochrony pieszych, Volvo serii 90 nie jest wybitne, ale mieści się w ścisłej czołówce z wynikiem 76 proc. Natomiast pod względem systemów bezpieczeństwa, jest bezkonkurencyjne z notą 93 proc. W ostatnich latach (od 2013 roku) wyższą ocenę otrzymało tylko jedno auto. Jest nim Volvo XC90.

Volvo S90/V90 D4

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 93 proc.
Pobierz pełny raport PDF dla S90
Pobierz pełny raport PDF dla V90

Volvo S90 D4 Inscription — wzorzec ze Szwecji

Po kilku dniach spędzonych niedawno z Volvo S90, poważnie się zmartwiłem. Boję się o przyszłe modele ze Szwecji.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Ford opublikował dane techniczne sportowego modelu GT Fani Vipera zbierają pieniądze na pobicie rekordu Nürburgringu Upsizing w wykonaniu Toyoty – nowy silnik Yarisa 1.5 zamiast 1.33 Aston Martin prezentuje nowe, intrygujące logo Mitsubishi zapowiada nowego SUV-a. Tak wygląda Grand Tourer? Bernie Ecclestone już nie jest szefem Formuły 1 YU! – tańsze OC dla osób korzystających z Yanosika Geländewagen na prąd, sygnowane przez Schwarzeneggera Drugie wcielenie crossovera Subaru w oficjalnej zapowiedzi Polska firma odmieniła wnętrze Maserati GranTurismo Zenos dołącza do grona bankrutów Tydzień w motorsporcie #7 Tesla Model S z rekordowym zasięgiem Ferrari F40 Erica Claptona zostało wystawione na sprzedaż Ford odświeżył legendę - sprawdź co się zmieniło Znamy ceny i specyfikacje nowej Hondy Civic X 5D Citroën C1 wraca do polskich salonów. Ile kosztuje? Dendrobium, czyli pierwszy supersamochód z Singapuru Nowe wersje, lepsze wyposażenie i usługi premium, czyli atrakcje BMW na rok 2017 Volkswagen wycenił odświeżonego Golfa Zdradzamy plany Hyundaia - sportowy model N, fastback i mały crossover Alfa Romeo Stelvio wjeżdża do polskich salonów - poznaj ceny Nowe Mini Countryman debiutuje w ostrej wersji JCW Opel prezentuje nowego gracza w segmencie małych crossoverów

Popularne w tym tygodniu:

Honda NSX odnaleziona w rosyjskim lesie. Właściciel zostawił ją tam specjalnie Nowe dzieło Singera i Williamsa. Porsche 911 zwala z nóg Kłopoty Dębicy. Wadliwe opony Frigo 2 VC-T - rewolucyjny silnik Infiniti w sprzedaży od 2018 roku Koenigsegg z kolejnym rekordem. Agera RS najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie Przejechał Chevroletem Corvette ponad milion kilometrów. Teraz oddał samochód do muzeum Jakich aut elektrycznych chcą Polacy? Są badania Powrót do przeszłości! Je Design bierze się za Seata Leona Cupra Najtańsi ubezpieczyciele. Ranking OC, AC i NNW Opel na francuskich częściach. Poznaliśmy szczegóły restrukturyzacji Rekord Seata pobity. Mercedes-AMG E63 S nowym królem "Zielonego Piekła" Pomiędzy Veloce a Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia może wkrótce dostać nową wersję