Sportowe modele Toyoty, które inspirowały twórców GT86

Przy okazji premiery odmłodzonej Toyoty GT86 japoński producent (niezbyt kojarzący się obecnie ze sportowymi samochodami), przypomniał o dziedzictwie ich tylnonapędowego coupé. Toyota Wystawiła w muzeum najlepsze modele w w swojej historii. Oto one.

Ten artykuł ma 4 strony:

Stylistyczną i techniczną inspiracją projektantów Toyoty GT86 były dwa modele - kultowy AE86 oraz Toyota 2000 GT. Ten drugi niech będzie naszym pierwszym bohaterem.

Stylistyczną i techniczną inspiracją projektantów Toyoty GT86 były dwa modele - kultowy AE86 oraz Toyota 2000 GT. Ten drugi niech będzie naszym pierwszym bohaterem.

Toyota 2000 GT zadebiutowała na rynku w 1967 roku jako dwumiejscowe coupé z umieszczonym wzdłużnie z przodu, 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów. Motor generuje 150 KM mocy, która trafia na tylną oś.

Jest to stylistyczna inspiracja dla projektantów GT86. Auta łączy nisko poprowadzona maska z ostrym przednim pasem. W latach 60. i nieco później, bardzo modne w samochodach sportowych były otwierane światła, których używało się wyłącznie nocą, a współczynnik oporu powietrza o tej porze jakby miał inne znaczenie.

Toyota 2000 GT zadebiutowała na rynku w 1967 roku jako dwumiejscowe coupé z umieszczonym wzdłużnie z przodu, 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów. Motor generuje 150 KM mocy, która trafia na tylną oś.

Jest to stylistyczna inspiracja dla projektantów GT86. Auta łączy nisko poprowadzona maska z ostrym przednim pasem. W latach 60. i nieco później, bardzo modne w samochodach sportowych były otwierane światła, których używało się wyłącznie nocą, a współczynnik oporu powietrza o tej porze jakby miał inne znaczenie.

Surowy na pierwszy rzut oka kokpit w praktyce okazuje się niezwykle bogato wyposażony w szeroki zestaw instrumentów. Zegary wypełniają całą deskę rozdzielczą, a duża część materiałów ozdobnych to drewno. Kubełkowe na swój sposób fotele nie miały zagłówków, a koło kierownicy sportowej było według dzisiejszych standardów jedynie z kształtu. To były czasy, gdy takie wozy miały cienki wieniec o dużej średnicy.

Surowy na pierwszy rzut oka kokpit w praktyce okazuje się niezwykle bogato wyposażony w szeroki zestaw instrumentów. Zegary wypełniają całą deskę rozdzielczą, a duża część materiałów ozdobnych to drewno. Kubełkowe na swój sposób fotele nie miały zagłówków, a koło kierownicy sportowej było według dzisiejszych standardów jedynie z kształtu. To były czasy, gdy takie wozy miały cienki wieniec o dużej średnicy.

Samochód sprzedawano głównie w Japonii i w Ameryce Północnej, w trzech wersjach nadwoziowych - coupé, targa oraz kabriolet. Był to pierwszy samochód sportowy Toyoty, który pokazał markę kojarzącą się głównie z samochodami dla ludu od tej strony. Produkcję zakończono w 1970 roku, a na jego miejsce pojawiła się Celica.

Samochód sprzedawano głównie w Japonii i w Ameryce Północnej, w trzech wersjach nadwoziowych - coupé, targa oraz kabriolet. Był to pierwszy samochód sportowy Toyoty, który pokazał markę kojarzącą się głównie z samochodami dla ludu od tej strony. Produkcję zakończono w 1970 roku, a na jego miejsce pojawiła się Celica.

Jednak zanim przejdziemy do Celiki, warto przypomnieć o technicznej i przede wszystkim duchowej inspiracji modelu GT86, czyli AE86.  Czy już skojarzyliście, skąd wzięto nazwę GT86?

Jednak zanim przejdziemy do Celiki, warto przypomnieć o technicznej i przede wszystkim duchowej inspiracji modelu GT86, czyli AE86. Czy już skojarzyliście, skąd wzięto nazwę GT86?

Wbrew pozorom jest to zwykły samochód, taki jak każda Toyota Corolla, a zupełnie przypadkowo stał się symbolem driftingu. Złożyło się na to kilka czynników - tylny napęd, lekka konstrukcja, dobrze rozwinięty rynek akcesoriów tuningowych i niska cena zakupu. Dzięki temu każdy, nawet młody człowiek mógł kupić, zmodyfikować i jeździć AE86 po krętych drogach Japonii poślizgami, jak bohater mangi Initial D.

Wbrew pozorom jest to zwykły samochód, taki jak każda Toyota Corolla, a zupełnie przypadkowo stał się symbolem driftingu. Złożyło się na to kilka czynników - tylny napęd, lekka konstrukcja, dobrze rozwinięty rynek akcesoriów tuningowych i niska cena zakupu. Dzięki temu każdy, nawet młody człowiek mógł kupić, zmodyfikować i jeździć AE86 po krętych drogach Japonii poślizgami, jak bohater mangi Initial D.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Japońskie samochody sportowe złotych lat 90.

Lata 90. były niesamowitym okresem w dziejach świata. Technika mocno szła do przodu i trwał wyścig zbrojeń pomiędzy producentami samochodów….

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Co się zmieniło w odświeżonej Toyocie GT86? Komplet zdjęć wnętrza i detali nowej Škody Octavii i Octavii RS Audi A5 i S5 Cabriolet (2017) - premiera otwartej wersji Porsche wzbogaca linię nowego 911 o rodzinę GTS Odświeżony Mercedes-Benz GLA (2017): skromne zmiany i nowa wersja silnikowa Poprawione Subaru Impreza WRX oraz WRX STi (2017) Czym jeździłby święty Mikołaj, gdyby we krwi miał benzynę? Legendarny Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II na aukcji za 200 000 dolarów Restmod Ford Mustang Mach 1 z 1971 roku McLaren F1 GTR Longtail na nowym zestawie oficjalnych zdjęć Range Rover i fotograf Jonas Bendiksen zapoczątkowali wyjątkowy projekt Ultimate Vistas Austin-Healey Sprite Mark I w słonecznej Hiszpanii Nowy Ford Fiesta w czterech odsłonach Nowe zdjęcia Renault Twingo GT (2017) BMW Abu Dhabi udowadnia, że i8 nie musi być szare Ford Mustang GT przygotowany do kampanii Tune it! Safe! Nowe akcesoria do Mini Cooper S i Countryman Nowe Audi A5 Coupé w polskich górach Prototyp Mazda RT24-P na IMSA Lamborghini Huracán RWD Spyder (2017) - premiera Odświeżona Mazda CX-5 (2017) - premiera Nowe zdjęcia Škody Octavii - Laurin & Klement oraz detale wnętrza Ford Mustang na SEMA z ponad 1000-konnym motorem Toyota Tacoma w wojskowym stylu od Carlex Design