Sportowe modele Toyoty, które inspirowały twórców GT86

Przy okazji premiery odmłodzonej Toyoty GT86 japoński producent (niezbyt kojarzący się obecnie ze sportowymi samochodami), przypomniał o dziedzictwie ich tylnonapędowego coupé. Toyota Wystawiła w muzeum najlepsze modele w w swojej historii. Oto one.

Ten artykuł ma 4 strony:

Stylistyczną i techniczną inspiracją projektantów Toyoty GT86 były dwa modele - kultowy AE86 oraz Toyota 2000 GT. Ten drugi niech będzie naszym pierwszym bohaterem.

Stylistyczną i techniczną inspiracją projektantów Toyoty GT86 były dwa modele - kultowy AE86 oraz Toyota 2000 GT. Ten drugi niech będzie naszym pierwszym bohaterem.

Toyota 2000 GT zadebiutowała na rynku w 1967 roku jako dwumiejscowe coupé z umieszczonym wzdłużnie z przodu, 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów. Motor generuje 150 KM mocy, która trafia na tylną oś.

Jest to stylistyczna inspiracja dla projektantów GT86. Auta łączy nisko poprowadzona maska z ostrym przednim pasem. W latach 60. i nieco później, bardzo modne w samochodach sportowych były otwierane światła, których używało się wyłącznie nocą, a współczynnik oporu powietrza o tej porze jakby miał inne znaczenie.

Toyota 2000 GT zadebiutowała na rynku w 1967 roku jako dwumiejscowe coupé z umieszczonym wzdłużnie z przodu, 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów. Motor generuje 150 KM mocy, która trafia na tylną oś.

Jest to stylistyczna inspiracja dla projektantów GT86. Auta łączy nisko poprowadzona maska z ostrym przednim pasem. W latach 60. i nieco później, bardzo modne w samochodach sportowych były otwierane światła, których używało się wyłącznie nocą, a współczynnik oporu powietrza o tej porze jakby miał inne znaczenie.

Surowy na pierwszy rzut oka kokpit w praktyce okazuje się niezwykle bogato wyposażony w szeroki zestaw instrumentów. Zegary wypełniają całą deskę rozdzielczą, a duża część materiałów ozdobnych to drewno. Kubełkowe na swój sposób fotele nie miały zagłówków, a koło kierownicy sportowej było według dzisiejszych standardów jedynie z kształtu. To były czasy, gdy takie wozy miały cienki wieniec o dużej średnicy.

Surowy na pierwszy rzut oka kokpit w praktyce okazuje się niezwykle bogato wyposażony w szeroki zestaw instrumentów. Zegary wypełniają całą deskę rozdzielczą, a duża część materiałów ozdobnych to drewno. Kubełkowe na swój sposób fotele nie miały zagłówków, a koło kierownicy sportowej było według dzisiejszych standardów jedynie z kształtu. To były czasy, gdy takie wozy miały cienki wieniec o dużej średnicy.

Samochód sprzedawano głównie w Japonii i w Ameryce Północnej, w trzech wersjach nadwoziowych - coupé, targa oraz kabriolet. Był to pierwszy samochód sportowy Toyoty, który pokazał markę kojarzącą się głównie z samochodami dla ludu od tej strony. Produkcję zakończono w 1970 roku, a na jego miejsce pojawiła się Celica.

Samochód sprzedawano głównie w Japonii i w Ameryce Północnej, w trzech wersjach nadwoziowych - coupé, targa oraz kabriolet. Był to pierwszy samochód sportowy Toyoty, który pokazał markę kojarzącą się głównie z samochodami dla ludu od tej strony. Produkcję zakończono w 1970 roku, a na jego miejsce pojawiła się Celica.

Jednak zanim przejdziemy do Celiki, warto przypomnieć o technicznej i przede wszystkim duchowej inspiracji modelu GT86, czyli AE86.  Czy już skojarzyliście, skąd wzięto nazwę GT86?

Jednak zanim przejdziemy do Celiki, warto przypomnieć o technicznej i przede wszystkim duchowej inspiracji modelu GT86, czyli AE86. Czy już skojarzyliście, skąd wzięto nazwę GT86?

Wbrew pozorom jest to zwykły samochód, taki jak każda Toyota Corolla, a zupełnie przypadkowo stał się symbolem driftingu. Złożyło się na to kilka czynników - tylny napęd, lekka konstrukcja, dobrze rozwinięty rynek akcesoriów tuningowych i niska cena zakupu. Dzięki temu każdy, nawet młody człowiek mógł kupić, zmodyfikować i jeździć AE86 po krętych drogach Japonii poślizgami, jak bohater mangi Initial D.

Wbrew pozorom jest to zwykły samochód, taki jak każda Toyota Corolla, a zupełnie przypadkowo stał się symbolem driftingu. Złożyło się na to kilka czynników - tylny napęd, lekka konstrukcja, dobrze rozwinięty rynek akcesoriów tuningowych i niska cena zakupu. Dzięki temu każdy, nawet młody człowiek mógł kupić, zmodyfikować i jeździć AE86 po krętych drogach Japonii poślizgami, jak bohater mangi Initial D.

Zobacz również: Test: Toyota Mirai - piję wodę z wydechu

Japońskie samochody sportowe złotych lat 90.

Lata 90. były niesamowitym okresem w dziejach świata. Technika mocno szła do przodu i trwał wyścig zbrojeń pomiędzy producentami samochodów….

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Citroen DS Inside Concept: galeria zdjęć i nowe informacje Najpiękniejsze hostessy 2010 roku! [galeria] Tak kształtowała się garbata sylwetka Porsche [galeria] Tych samochodów już nie kupisz i nie czekaj na następców Jaguar XJ - galeria i kilka filmów! Mercedes-Benz G350d Professional - ostatnia taka Gelenda? Lexus LF-LC w nowej odsłonie przed Australian Auto Show [galeria] MINI Clubman All4 Scrambler concept - dla miłośników lekkiego offroadu Wnętrza najbardziej luksusowych limuzyn [galeria] Nowe BMW serii 7 (2015) - galeria zdjęć Porsche 911 GT2 RS (2017) - premiera BMW M6 Gran Coupé na felgach ADV.1