Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego

Szukasz eleganckiego, wygodnego i bezpiecznego sedana, ale nie masz dużych pieniędzy? Mamy dla ciebie bodaj najlepszą propozycję, jaką jest Volvo S80 pierwszej generacji. Nigdy nie będziesz postrzegany źle w tym modelu i nikt nie posądzi cię o to, że kupiłeś auto dla szpanu.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa Volvo S80 I

Volvo S80 produkowane w latach 1998–2005 jest naturalnym następcą modelu S90, wcześniej znanego pod nazwą 960. Jednak otwiera on nowy rozdział w historii marki, przynajmniej w dziedzinie stylistyki. S80 zadebiutowało z zupełnie nowym wzornictwem, do jakiego klienci Volvo nie byli przyzwyczajeni. Z topornego „wozu pancernego” przekształcono limuzynę w zgrabnie i lekko wyglądające, nowoczesne auto. Nową stylistykę przejęły później wszystkie modele od kompaktowego C30 po największego SUV-a XC90.

Kabina Volvo S80 po liftingu

Volvo S80 powstało na nowej platformie P2, która posłużyła później takim modelom jak S60, V70 oraz XC90. Zrezygnowano z koncepcji tylnego napędu i zdecydowano się na przednionapędowe auto z opcjonalnym systemem AWD, dlatego nie każdy klasyfikował S80 do segmentu premium, niejako zapominając, że Audi A6 czy Saab 9–5 również były przednionapędowe. Volvo było dłuższe od konkurencyjnych modeli Audi, BMW i Mercedesa, ale rozstawem osi przegrywało z Seriią 5 i Klasą E.

Warto wspomnieć, że choć Volvo S80 nie wyglądało już tak topornie jak S90, to w swoim czasie szczyciło się wysokim poziomem bezpieczeństwa podczas zderzenia. Można przyjąć, że nawet w niemal 20-letnim egzemplarzu, który nie jest skorodowany, nadal możemy się czuć bezpieczni. Od razu zdradzamy, że korozja jest pojęciem obcym temu modelowi, a jej obecność świadczy o naprawach blacharskich.

Po lewej stronie Volvo S80 przed liftingiem, po prawej po liftingu. Różnice w pasie przednim i tylnym, a także techniczne są kosmetyczne, ale warto wybrać młodsze auto, ponieważ poprawiono niedociągnięcia jakościowe.

Wracając do konstrukcji, Volvo zdecydowało się na układ z poprzecznie umieszczonym silnikiem i przednim napędem. Opcją był system AWD oparty na sprzęgle dołączającym automatycznie napęd tylnych kół. Nową platformę Volvo uzbrojono w zawieszenie z kolumnami resorującymi z przodu oraz wielowahaczową oś tylną.

O ile dziś dość głośno zrobiło się wokół deklaracji marki na temat wielkości ich silników – maksymalnie 2-litrowe 4-cylindrówki – tak nie każdy pamięta, że już w latach 90. Volvo montowało pod maską maksymalnie sześć cylindrów w rzędzie. Konkurencja, zwłaszcza niemiecka, oferowała w tym czasie motory V8.

Zobacz również: Volvo V60 (2018) - premiera

Volvo S80 zapewnia bardzo komfortowe warunki podróżowania. Jest dobrze wyciszone, wykonane i daje odpowiednią w tej klasie ilość miejsca w kabinie. Bagażnik ma pojemność 480 litrów. Prosty i przejrzysty kokpit poukładano bardzo schludnie, a jego stylistyka również trafiła do nowszych modeli. Początkowo może przerażać liczba przycisków, ale szybko się przekonacie o ich ergonomicznym ułożeniu. W lepiej wyposażonych odmianach – zwykle takie opuszczały salony – znajdziecie wszystko, czego możecie oczekiwać od samochodu tej klasy i więcej niż w niejednym nowszym modelu innej marki.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Suzuki Swift III [awarie i problemy] BMW Serii 5 E60 [z drugiej ręki] Używany Ford Mondeo IV (Mk 5): byłby idealny, gdyby nie elektryka Peugeot 407 [z drugiej ręki] Używany Seat Toledo III [awarie i problemy] Sztuczki handlarzy samochodów [cz. 5]: różne moce w turbodieslach. Jak sprawdzić moc w silniku TDI? Toyota Yaris I [z drugiej ręki] Używana Honda Accord VII z silnikiem benzynowym i-VTEC. Uwaga na minę! Tanie, francuskie samochody klasy średniej za 15-25 tys. zł [cz.3] Co oznaczają pomarańczowe kontrolki w aucie? Fiat Grande Punto [awarie i problemy] Jaguar S-Type [awarie i problemy]