Czy Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie zostanie zlikwidowane?

Rozpoczęto już likwidację Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Warszawie, które mieściło się w Pałacu Kultury i Nauki. Potwierdził to prowadzący placówkę Mariusz Płaczkiewicz, dyrektor biura Naczelnej Organizacji Technicznej.

fot. materiały prasowe Muzeum Techniki i Przemysłu NOT

Jest to o tyle zaskakujące, że od pewnego czasu były prowadzone negocjacje na temat przekształcenia Muzeum w placówkę państwową, co miało zapewnić stałe finansowanie z budżetu. Choć pod koniec ubiegłego roku minister kultury Piotr Gliński wspominał o przekształceniu Muzeum Techniki w Narodowe Centrum Techniki, ostatecznie się to nie udało.

Mariusz Płaczkiewicz powiedział, że do przekształcenia nie doszło ze względu na pracowników. Ministerstwo żądało ich zwolnienia i zatrudnienia tylko części z nich, natomiast Muzeum nie miało pieniędzy na odprawy, które miałyby wynosić około pół miliona złotych. Ponadto, ma zadłużenie względem ZUS-u na ponad milion złotych. Kolejny milion to zaległości w czynszach dla Zarządu Pałacu Kultury i Nauki, w którym placówka mieści się od samego początku jej powstania, czyli od 1955 roku. Cała pula długów to obecnie około 4 mln złotych i za tę kwotę proponowano odsprzedać resortowi wszystkie eksponaty, warte szacunkowo około 13 mln zł.

Pieniędzy zabrakło, ponieważ w 2016 roku po raz pierwszy od ponad 60 lat Muzeum Techniki nie otrzymało dotacji, o które wnioskowało u Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dotacja w wysokości 5 mln zł – na tyle złożono wniosek – załatwiłaby wszystkie problemy. Nie została jednak przyznana ze względu na brak pozytywnej opinii zespołu eksperckiego. Po upadku negocjacji z Ministerstwem Kultury, Muzeum nie może dalej brnąć w długi.

Co stanie się z eksponatami? Prawdopodobnie zostaną wpisane do rejestru zabytków, o czym Naczelna Organizacja Techniczna została poinformowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Historia Muzeum Techniki rozpoczęła się w 1875 od powstania Muzeum Przemysłu i Rolnictwa. W 1929 roku przekształcono je w Muzeum Techniki i Przemysłu, którego eksponaty zostały zniszczone w czasie II Wojny Światowej. W 1952 roku rozpoczęto jego reaktywację, czym zajęła się Naczelna Organizacja Techniczna. W 1955 roku w nowopowstałym Pałacu Kultury i Nauki przygotowano siedzibę dla muzeum. Od tego czasu Muzeum Techniki i Przemysłu kolekcjonowało zbiory, m. in. z historii motoryzacji. Jest to jedno z ciekawszych miejsc w Warszawie nie tylko dla miłośników dwóch i czterech kółek, ale także okazjonalnych turystów. Muzeum odwiedzają dzieci, które poznają urządzenia im nieznane.

Czy przyszłość Muzeum jest już przesądzona? Jeszcze nie. Jeżeli znajdzie się finansowanie, procedura likwidacyjna zostanie cofnięta. Warunkiem jest zabezpieczenie przyszłości Muzeum i jego pracowników. Być może znajdzie się prywatna firma, która kupi długi i przejmie eksponaty oraz zajmie się prowadzeniem placówki? Miejmy nadzieję, że tak.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Napęd na cztery koła w nowym Oplu Insignii Grand Sport Przyszli właściciele Forda GT skonfigurują swoje auta w domu Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Carsharing wystartował w Warszawie Nowe wersje, bardziej atrakcyjny wygląd i ulepszenia techniczne - Jaguar odświeżył F-Type'a Fakty i spekulacje na temat nowego Forda Bronco Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Mercedes AMG GT kusi świeżym wyglądem i zupełnie nową wersją Poznaj nowe Audi SQ5 Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach? Elektryczny mikrobus Volkswagena debiutuje w Detroit Tydzień w motorsporcie #5 Poznajcie najszybszą Kię w historii Tak wygląda samochodowe wnętrze przyszłości według Boscha Oto najmocniejszy Bentley w historii Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku BMW prezentuje wnętrze przyszłości w swoim nowym koncepcie Jeździsz rowerem do pracy? Zarobisz więcej - w taki sposób nagradza się polskich pracowników Polski rynek samochodów osobowych - grudzień 2016 - podsumowanie roku Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają