Mercedes-AMG GT R najlepszym sportowym autem świata?

Mercedes-AMG GT R miał niedawno swoją premierę a już pobił dość ważny rekord szybkości. Chodzi o czas przejazdu toru Nürburgring Nordschleife, który wyniósł niespełna 7 minut i 11 sekund!

O tym jak szybki jest samochód nie zawsze świadczy moc silnika czy jego przyspieszenie, ale całokształt. Nie ma na świecie miejsca, które tak dobrze weryfikowało by to jak Północna Pętla toru Nürburgring. Niemiecka redakcja Sportauto od lat testuje tam sportowe maszyny ostatecznie sprawdzając ich potencjał.

Przez bardzo długi czas najszybszym produkcyjnym autem drogowym był Gumpert Apollo Sport badany w 2009 roku, z którym zrównało się Porsche 911 GT2 RS testowane rok później. Wynik obu tych samochodów to 7 minut i 24 sekundy. Rekord Gumperta i Porsche utrzymał się do połowy 2014 roku, do momentu, kiedy okrążenie pomiarowe zrobiło Porsche 918 Spyder. Czas 7:13 min postawił go na szczycie i wydawało się, że tylko prawdziwy hipersamochód może go pokonać. Pod koniec tego roku wykręcono 7:22 min Ferrari 488 GTB, ale to daleko do rekordu.

Wystarczył miesiąc oczekiwania by przekonać się, jaką pracę wykonali inżynierowie Mercedesa-AMG. GT R zrobił miazgę ze wcześniejszych rekordów. Owszem, wynik 7:10,92 min nie jest dużo lepszy od Porsche, ale warto zwrócić uwagę na różnicę klas samochodów i to, o ile jest szybszy od samochodów o podobnej koncepcji i mocy. Mercedes osiąga 585 KM i ma napęd na tylną oś, podczas gdy 918 Spyder rozdziela pomiędzy obie osie 608 KM i ma silnik umieszczony centralnie. Warto wspomnieć o Mercedesie AMG SLS Black Series z 631-konnym silnikiem, który w 2013 roku uzyskał czas 7:35 min.

Oto 10 najszybszych samochodów na torze Nürburgring Nordschleife testowanych przez redakcję Sportauto:

10 najszybszych samochodów na Nürburgring Nordschleife*

Samochód Moc silnika Czas okrążenia
Mercedes-AMG GT R 585 KM 7:11 min
Porsche 918 Spyder 608 KM 7:13 min
Ferrari 488 GTB 669 KM 7:22 min
Gumpert Apollo Sport 700 KM 7:24 min
Porsche 911 (997) GT2 RS 544 KM 7:24 min
Lamborghini Aventador LP700–4 700 KM 7:25 min
Lamborghini Huracán LP 610–4 610 KM 7:28 min
McLaren MP4–12C 625 KM 7:28 min
Porsche 911 (997) GT3 RS 4.0 500 KM 7:30 min
Audi R8 5.2 FSI Quattro Plus 610 KM 7:32 min
*samochody testowane wg zasad w redakcji Sportauto

Mercedes-AMG GT R (2016) - premiera

Mercedes oficjalnie prezentuje swoje najnowsze dzieło AMG GT R, które przedstawiane jest jako zielone zwierzę, grasujące w okolicy Zielonego Piekła.

Jak widać z powyższego, w pierwszej dziesiątce GT R jest jedynym z klasycznym układem napędowym — silnik z przodu i napęd na tylną oś. Drugie najszybsze auto w tej konfiguracji to Ferrari F 12 Berlinetta z czasem 7:33 min. Wyraźnie ma miejsce postęp techniczny, ale jest jeszcze jeden czynnik — odnawianie toru.

Nie jest żadną tajemnicą, że tor Nürburgring Nordschleife nie jest dokładnie taki sam jak kilka lat temu i z pewnością sprzyja to wynikom uzyskiwanym przez nowo badane samochody. Nie warto jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Znaczna większość aut z przedstawionego tutaj top 10 to modele testowane przed 2015 rokiem. Jednym ze świeższych samochodów jest w tym zestawieniu Huracán LP 610–4, któremu daleko do wyniku Mercedesa-AMG.

Oczywiście absolutny rekord na Północnej Pętli dla samochodów produkcyjnych dzierży cały czas Porsche 918 Spyder z wynikiem 6:57 min, który ustanowił Marc Lieb. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przejazd był wykonany pod okiem redakcji Sportauto. Drugie miejsce należy do Lamborghini Aventadora SV (7:00 min), natomiast trzecie do Nissana GT-R Nismo (7:09 min). Powyższe wyniki budzą jednak pewne wątpliwości co do sposobu ich uzyskania, może poza przejazdem Porsche. Producenci stosują różnego rodzaju sztuczki by uzyskać lepszy czas, niż zrobiłby to bardzo dobry kierowca używający auta z salonu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Kult rdzy, czyli niesamowite projekty Rat Style Porsche Exclusive Boxster S (2014) Ferrari 330 P4 1967 na sprzedaż! 120-konny silnik 1,4 ecoFlex pod maską Opla Corsy Wybierasz się autem za granicę? Możesz już pobrać certyfikat COVID-owy Nowy Peugeot 308 CC Górale wracają do pomysłu obowiązkowych opon zimowych. Doskwierają im turyści Opel Insignia Irmscher na Essen Rolniki, farmery [słowniczek terenowy] Odlatujący dach Corvetty C6 Czy Tesla Model S to konkurent Porsche Taycana? Sprawdzamy, który jest lepszy Carlsson Fortwo CK 10 Race Edition (2013) [Genewa 2013]

Popularne w tym tygodniu:

Koenigsegg ma pomysł, jak uratować silniki spalinowe. Pozyska paliwo z... wulkanów Musiał położyć się na ulicy, by obejrzeć Rajd Polski. Teraz szuka go rajdowiec Kierowcy boją się wrobienia w zbyt mały odstęp. Policja będzie sprawdzać zgłoszenia Najgorszy zakręt w Polsce. Co 3 dni jest tam wypadek, ale resort nie widzi problemu Tablice rejestracyjne na rowery i hulajnogi. Ministerstwo Infrastruktury daje jasną odpowiedź Ford Kuga: piękny i świetnie wyposażony SUV w pełnej hybrydzie. Właściciele elektryków nie zapłacą za przejazd autostradami. Wystarczy się zarejestrować System AVAS obowiązkowy od 1 lipca 2021 roku. Hybrydy i elektryki nie będą już takie ciche Numer rejestracyjny to nie dane osobowe - można go publikować. Jest wyrok sądu Kia EV6 z bliska. Rozbudza wyobraźnię, ale czy nie zawiedzie oczekiwań? Volkswagen Multivan T7 bez tajemnic. Zaskakuje hybrydą plug-in i nowoczesnym wnętrzem Każda podróż to było igranie z losem. Pasażerowie nawet nie wiedzieli, czym jadą