Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3]

Tym razem przyglądamy się większym silnikom o popularnej pojemności 2,0 litra, pasującym do samochodów klasy średniej. Tradycyjnie wybraliśmy trzy pary dobrych jednostek napędowych, montowanych w trzech różnych modelach samochodów, w których wybór rodzaju zasilania nie należy do łatwych.

Ten artykuł ma 3 strony:

BMW 318i (E46) czy BMW 318d/320d (E46)?

BMW 320d Touring (E46)

Nowa rodzina silników 2-litrowych BMW zadebiutowała na przełomie wieków. Pojawiła się benzynowa jednostka o tej pojemności po raz pierwszy z czterema, a nie tradycyjnie z sześcioma cylindrami, a także diesel z wtryskiem Common Rail. Nowości te trafiły pod maskę równie nowego modelu Serii 3 o oznaczeniu E46.

Używane BMW 320d E46 (1998–2005)

BMW powoli przestaje być marką dla dresa. Nowsze modele cieszą się powodzeniem zarówno wśród osób młodych, jak i ustatkowanych. Na dobrą sprawę…

Szczególnie ważnym wydarzeniem w roku 1998 był debiut diesla. Początkowo z pompą rotacyjną i wtryskiem bezpośrednim motor o oznaczeniu M47 D20 stosowano w BMW 320d. Osiąga moc 136 KM i 280 Nm momentu obrotowego i stanowił bazowy silnik zasilany olejem napędowym. Po jego wycofaniu pojawiły się dwie nowe odmiany. Był to dokładnie ten sam motor, ale osłabiony do 116 KM i 265 Nm oraz nowa wersja M47 D20TÜ o nieznacznie większej pojemności i z wtryskiem Common Rail, generująca tą samą moc, ale 280 Nm momentu obrotowego.

Oba te silniki napędzały już BMW 318d, ponieważ w tym samym czasie zadebiutował motor M47 D20TÜ w BMW 320d, osiągający 150 KM i 330 Nm. Generalnie silniki o oznaczeniu M47 D20TÜ różniły się tylko mocą i momentem obrotowym, ale starszy M47 od nowszego już zdecydowanie bardziej, m. in. układem zasilania i pojemnością.

Silnik 320d

Niezależnie od oznaczenia, czy to 318d czy też 320d, średnie zużycie paliwa waha się od 6 do 7 l/100 km, choć osiągnięcie 5,5 l/100 km w trasie nie jest jakimś wielkim wyczynem. Jednak różnica w osiągach jest już bardziej dostrzegalna. 320d chętniej zbiera się od niskich obrotów i jest żwawszy w całym ich zakresie. Kultura pracy sprawnej jednostki też jest wyższa. Nie są to jednak na tyle duże różnice, by mówić, że 116-konny diesel jest za słaby do BMW, chociaż na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje fabrycznie 10,6 s, czyli o 1,8 s więcej od 320d.

Różnica jest także w kosztach napraw. Układ Common Rail nie jest awaryjnym obszarem jednostki M47, a elektromagnetyczne wtryskiwacze podlegają stosunkowo taniej regeneracji. Pompa wtryskowa w 318d nie jest szczególnie trwała, a do tego czuła na jakość paliwa. W rezultacie, gdyby przyjąć, że układ wtryskowy obu silników jest całkiem zużyty, system Common Rail da się naprawić taniej i skuteczniej, bo regeneracja pompy nie zawsze się udaje.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Bardziej skomplikowana jednostka CR ma wałki wyrównoważające i nieco bardziej narażony na rozciągnięcie łańcuch rozrządu. Ten zasilający 318d z pompą praktycznie nie podlega wymianie. Turbosprężarki są podobne, obie mają zmienną geometrię, więc tu różnic jako takich nie ma. Podobnie kosztują koła dwumasowe, ale w mocniejszym silniku częściej podlega ono wymianie.

Prawdziwy rarytas rynku wtórnego to zadbane BMW 320d Touring z M pakietem

Strefą bardzo czułą w jednostce 20d jest układ dolotowy z klapami sterującymi długością kanałów. Te wytrzymują zwykle 200 tys. km i potrafią się urwać. Jeżeli fragment utknie w dolocie, to można mówić o szczęściu. Jeżeli trafi do cylindra lub choćby pod zawór, to już nie. Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemem jest demontaż klap i wstawienie w to miejsce dostępnych na rynku zaślepek. Inny sposób to wydanie około 2000 zł na nowy kolektor z klapami.

Bolączką nowszego diesla na tle starszej odmiany są także koła pasowe napędu osprzętu z tłumikami drgań skrętnych, które poddają się dość szybko. Ich wymiana wraz z paskiem to kilkaset złotych. Tego problemu właściwie nie ma 318d.

Podsumowując wybór pomiędzy starszym 318d a 320d sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: czy zależy mi na osiągach, czy też prostszej i tańszej w obsłudze mechanice? Warto w tym miejscu podkreślić, że zadbane silniki wysokoprężne BMW spokojnie pokonują przebiegi rzędu 400–500 tys. km. A jak jest z benzyniakami?

BMW 318i (E46)

Klienci kupujący E46 mieli do wyboru po raz pierwszy benzynowy silnik 2-litrowy z czterema cylindrami, który zastąpił lubiany w E36 320i motor o mocy 150 KM. Jednostka R6 pozostała w ofercie do 2000 roku, czyli do wprowadzenia silnika oznaczonego kodem N42, osiągającego 143 KM i 200 Nm. Różnica była taka, że Trójkę z tą jednostką oznaczono jako 318i. Zatem prestiżu trochę mniej, ale spadło zużycie paliwa, do średnio około 8,5 l/100 km, a przy tym delikatnie poprawiły się osiągi.

Motor wyposażono w system zmiennych faz rozrządu Vanos oraz system zmiennego skoku zaworów Valvetronic. Co ciekawe, kulturą pracy R4 nie odbiega od R6, a z dzisiejszego punktu widzenia jest tańszy w eksploatacji i uchodzi za najlepszy silnik w tym modelu, biorąc pod uwagę właśnie ten aspekt. Warto przy tym wspomnieć, że w odmianach Coupé i Cabrio wprowadzono bliźniaczy motor N46 osiągający 150 KM i 200 Nm.

Właściwie silniki N42 i N46 nie mają wad, a i problemy z nimi należą do rzadkości. Dwa najbardziej znane to awarie cewek zapłonowych oraz rozciąganie łańcucha rozrządu. Ten drugi obszar należy kontrolować co 2–3 wymiany oleju, czyli co 40–60 tys. km. Objawem problemów w tym zakresie są dziwne dźwięki lub paląca się kontrolka check engine. Przy wymianie rozrządu koniecznie należy wymienić pompę oleju, która może po latach nie działać prawidłowo.

BMW 318i

Kluczem do trwałości i niezawodności jest wysokiej jakości olej syntetyczny, wymieniany co maksimum 20 tys. km. Jego jakość wpływa m. in. na pracę systemu Vanos. Ważne, że jednostka ta dobrze znosi pracę na gazie LPG. Nie ma absolutnie żadnych przeciwwskazań do montażu instalacji dobrej jakości (ok. 4000 zł).

Podsumowując: wybór pomiędzy silnikami jest tu naszym zdaniem prosty. W dość starym aucie – zakończenie produkcji w 2007 roku – nie można się spodziewać bezawaryjnej jazdy dieslem, a motor BMW choć jest dobrą konstrukcją, to jednak po pokonaniu 200 tys. km wymaga już nakładów finansowych. Benzyna być może także, że nie tak wysokich jak te związane z awariami turbosprężarek, układu Common Rail, pompy rotacyjnej. Szkoda, że w benzyniaku zastosowano drogie koło dwumasowe, ale nie zużywa się ono wcześniej niż po 250–300 tys. km. Około 1500 zł oszczędności na 10 tys. km może zachęcać, ale w przypadku tak starego modelu lepiej założyć instalację gazową, która zwróci się niedługo po roku.*

*przy założeniu, że instalacja gazowa kosztuje 4000 zł, miesięczny przebieg to 1500 km, a samochód zużywa 10,3 l gazu na 100 km.

Przykładowe ceny zamienników

Nazwa części

318i

(143 KM)

320d

(150 KM)

Napęd rozrządu łańcuch 460 zł łańcuch 660 zł
Napęd osprzętu 300 zł 650 zł
Sprzęgło 800 zł 800 zł
Koło dwumasowe 2000 zł 1500 zł
Komplet cewek zapłonowych 520 zł ---
Komplet świec żarowych --- 200 zł

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2,0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1] Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły