Nie będzie sportowej Mazdy. RX-8 pozostanie bez następcy

To niestety nie plotka, a oficjalna informacja. Podał ją sam dyrektor Mazdy.

Masamichi Kogai w wywiadzie dla Automotive News złamał serca miłośników sportowych Mazd. Zrobił to dwukrotnie, prawdopodobnie w ciągu około 15 sekund. Wystarczyły odpowiedzi na dwa, krótkie pytania.

Czy Mazda kiedykolwiek stworzy sportowego następcę RX-8, który poszerzyłby gamę aut?
Myślę, że jako auto sportowe, MX-5 z 1,5- lub 2-litrowym silnikiem konwencjonalnym, z jej mocą i przyspieszeniem, może być bardziej ekscytującym doświadczeniem.

Nie ma więc planów na większe sportowe samochody?
Nie.

Masamichi Kogai, CEO Mazdy

To przykra wiadomość, bo na następcę RX-8 czy RX-7 czekamy już naprawdę długo. Ostatnia RX-8 zjechała z linii produkcyjnych w 2012 roku. Jej 1,3-litrowy motor Renesis jest jednostką tak wymagającą, że aż nie da się jej nie kochać. W niektórych wersjach do 9000 rpm i dla samego tego dalekiego czerwonego pola można ją uwielbiać. Mazda chyba jest trochę zapatrzona w Alfę Romeo, która kazała na następcę 159 czekać wyjątkowo długo…

Sęk w tym, że Alfa Romeo nie zrobiła nam czegoś takiego:

Ten koncept nosi nazwę RX-Vision. Nie, wcale nie narobił nam apetytu na następcę sportowych legend japońskiego producenta. W ogóle.

RX-Vision zostało zaprezentowane w Tokio w 2015 roku. Kształty tej maszyny to jednoznaczne nawiązanie do RX-7. Szczególnie dobrze widać to z tyłu:

Żeby mało było robienia apetytu samym wyglądem, Mazda oficjalnie poinformowała, że pod maską konceptu znajduje się silnik Wankla. Ten koncept był puszczeniem oka do fanów sportowców Mazdy i wyszeptanie do ucha: "zrobimy to i będzie się wam podobać". Jeśli ktokolwiek miał nadzieję na pojawienie się następcy RX-7 czy RX-8, to w tym momencie był w siódmym niebie.

Teraz okazuje się, że nic z tego nie będzie i nie doczekamy się niczego ponad MX-5. Zgoda, ten mały roadster jest absolutnie rewelacyjny i w kategorii stosunku kwoty, którą trzeba nań wydać do frajdy, jaką dostarcza, jest ponad wszystkim, co znamy. Nawet znakomita Fiesta ST, która jest moim ulubionym hot hatchem, nie da tyle frajdy co ten mały wózek. Jednak możemy się teraz czuć oszukani. Mazda coś nam obiecała i teraz mówi, że z tego nic nie będzie.

To tak, jakby Alfa Romeo w ubiegłym roku pokazała Giulię Quadrifoglio, a kilka miesięcy później powiedziałaby, że MiTo Veloce jest w zupełności satysfakcjonującym autem i nie potrzeba niczego więcej. Alternatywnie można to porównać do sytuacji, w której Lamborghini pokazałoby koncepcyjnego następcę Miury, o klasycznych kształtach, ale wykończonych w nowoczesny sposób i powiedziało, że nie ma zamiaru budować samochodu retro, bo to nie w ich stylu. Och, no tak…

W tym momencie Masamichi Kogai, za sprawą swoich słów, przysiadł się do Stefana Winkelmanna, który kilka lat temu powiedział "[koncepcyjna] Miura była tylko uczczeniem naszej historii, ale Lamborghini to przyszłość. Stylistyka retro nie jest tym, po co tu jesteśmy. Dlatego nie zrobimy [nowej] Miury". Obaj panowie teraz siedzą razem i się śmieją pod nosem: "Ale ich zrobiliśmy balona. Naiwniaki, fani oldschoolowej motoryzacji…"

Zobacz również: Jaguar E-Pace

Teraz pozostaje czekać aż jakiś przedstawiciel Toyoty powie, że jednak nie będzie następcy Supry i można popełnić seppuku.

Źródło: Automotive News

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nissan pracuje nad autem elektrycznym w stylu Renault Twizy EV Pojawiają się plotki o zakończeniu kariery Sebastiana Vettela Genesis GV80 debiutuje jako najbardziej luksusowy SUV z Korei GM zbudował największy tor testowy w Chinach Izera to polska marka aut elektrycznych. Swoją nazwę wzięła od rzeki w górach Przeciek: Hummer H3T Pick-Up Nowy sposób na oszczędność paliwa. Google Maps pokaże, jak spalić najmniej Bewerp Savage Revale Roadyacht GTS, czyli superauto z Holandii Idealne rozwiązanie dla każdego turysty – mobilna wersja Google Maps [test autokult.pl] Elektryczny crossover Skody coraz bliżej. W Genewie zobaczymy VISION iV Audi A7 kabriolet - debiut w 2009? Nowa platforma dla sportowych Mercedesów

Popularne w tym tygodniu:

Koenigsegg ma pomysł, jak uratować silniki spalinowe. Pozyska paliwo z... wulkanów Musiał położyć się na ulicy, by obejrzeć Rajd Polski. Teraz szuka go rajdowiec Kierowcy boją się wrobienia w zbyt mały odstęp. Policja będzie sprawdzać zgłoszenia Najgorszy zakręt w Polsce. Co 3 dni jest tam wypadek, ale resort nie widzi problemu Tablice rejestracyjne na rowery i hulajnogi. Ministerstwo Infrastruktury daje jasną odpowiedź Ford Kuga: piękny i świetnie wyposażony SUV w pełnej hybrydzie. Właściciele elektryków nie zapłacą za przejazd autostradami. Wystarczy się zarejestrować System AVAS obowiązkowy od 1 lipca 2021 roku. Hybrydy i elektryki nie będą już takie ciche Numer rejestracyjny to nie dane osobowe - można go publikować. Jest wyrok sądu Kia EV6 z bliska. Rozbudza wyobraźnię, ale czy nie zawiedzie oczekiwań? Volkswagen Multivan T7 bez tajemnic. Zaskakuje hybrydą plug-in i nowoczesnym wnętrzem Każda podróż to było igranie z losem. Pasażerowie nawet nie wiedzieli, czym jadą