Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla?

Kilka dni temu pisaliśmy o tym, czy i kiedy zakup samochodu z silnikiem Diesla ma sens. Dziś pokażemy wam, dlaczego niektórzy twierdzą, że zakup takiego auta jest tylko pozorną oszczędnością.

fot. Daimler

Ten artykuł ma 9 stron:

Wstęp i układ wtryskowy

Zakup diesla wiąże się z kilkoma aspektami, które należy tak wyważyć, by rzeczywiście było to opłacalne. Można to przedstawić, zestawiając pewne cechy silników zasilanych olejem napędowym i benzynowych.

Silnik Diesla vs benzynowy
CECHA DIESEL BENZYNA
Koszt zakupu nowego: Wysoki Niski
Koszt zakupu używanego: Nieznacznie wyższy Nieznacznie niższy
Przebieg używanego: Zdecydowanie wyższy Zdecydowanie niższy
Ryzyko zakupu niesprawnego: Wysokie Niskie
Ryzyko awarii: Wysokie Niskie
Koszty naprawy: Wysoki Niski
Koszty okresowego serwisu: Nieznacznie wyższe Nieznacznie niższe
Zużycie paliwa: Niskie Wysokie lub nieznacznie wyższe

Pozostaje pytanie: co sprawia, że silniki Diesla są kosztowniejsze w naprawach i potencjalnie bardziej awaryjne? Jak się okazuje, często takie jednostki są w stanie pokonać ogromne dystanse bez żadnych awarii, ale równie często im ulegają, a te nie są tanie do usunięcia. Co psuje się w silnikach Diesla i co może was spotkać po zakupie auta z takim motorem?

Układ wtryskowy

W przeciwieństwie do silników benzynowych, układ wtryskowy jednostki wysokoprężnej jest poddawany większym obciążeniom, a także jest bardziej precyzyjny. To sprawia, że delikatniejsza aparatura pracuje w trudniejszych warunkach. W nowoczesnym silniku jest kilka wtrysków paliwa na jeden cykl pracy. Wtryskiwacze muszą być więc urządzeniami nie tylko wykonanymi z najwyższą precyzją, ale także pracować prawidłowo, by silnik osiągał pożądane parametry. Jakiekolwiek niesprawności w układzie wtryskowym szybko odbijają się na kondycji innych podzespołów silnika.

Często bardziej lub mniej świadomie sami użytkownicy doprowadzają do usterki, przede wszystkim tankując kiepskiej jakości paliwo. To nie te większe zanieczyszczenia powodują awarię wtryskiwaczy, ponieważ te są wyłapywane przez filtr paliwa. To najmniejsze drobinki, które przez system filtracji się przedostają, potrafią uszkodzić wtryskiwacz. Niezwykle ważną rzeczą w użytkowaniu silnika Diesla jest regularna wymiana filtra/filtrów paliwa raz w roku, niezależnie od przebiegu.

Koszt regeneracji wtryskiwaczy zależy od typu i producenta części. Jeżeli są dostępne zestawy naprawcze, wówczas zapłacimy do około 1000 zł za sztukę. Jeżeli nie, trzeba będzie kupić nowe wtryskiwacze, których ceny są ekstremalnie różne, ale zwykle nie niższe niż 1000 zł. Są takie, które kosztują po 3000–4000 zł za sztukę!

Układ wtryskowy to nie tylko same wtryskiwacze, ale także pompa wysokiego ciśnienia. Ona również jest narażona przede wszystkim na zanieczyszczenia, a co gorsza, jeżeli się zużywa, to podaje drobinki startego materiału dalej do wtryskiwaczy. Dlatego nierzadko jest tak, że awaria pompy przyspiesza także zużycie wtryskiwaczy, zatem w tej sytuacji jest już tylko kwestią czasu, kiedy i one odmówią posłuszeństwa. Naprawa lub wymiana pompy to koszt około 600–3000 zł.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Awarie systemu Common Rail — co może się popsuć?

Awarie układu paliwowego współczesnych samochodów z silnikami Diesla zwykle kojarzą nam się z niedomaganiem wtryskiwaczy lub pompy paliwa. Jednak to…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu