Które opony zimowe są w tym roku najlepsze?

W okresie jesiennym nierzadko stajemy przed trudnym wyborem zakupu zimowego ogumienia. Choć zwykle kierujemy się ceną i aktualnymi promocjami, to jednak część kierowców bierze pod uwagę wyniki rozmaitych testów opon. Swoje wyniki podały już dwa duże niemieckie stowarzyszenia: GTU oraz ADAC.

fot. Mariusz Zmysłowski

W przypadku GTU zbadano typowe ogumienie do współczesnych kompaktów i aut klasy średniej o rozmiarze 205/55 R16. W 18 kategoriach średni najlepszy wynik uzyskała opona Continental Winter Contact TS860. Okazała się najlepsza na każdym rodzaju podłoża, tj. na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16 [GTU]

Poz.

Opona Punkty (maks. 450) Ocena
1. Continental WinterContact TS 860 412 Bardzo polecana
2. Nokian WR D4 387 Bardzo polecana
3. Pirelli Cinturato Winter 378 Bardzo polecana
4. Goodyear Ultra Grip 9 376 Bardzo polecana
5. Michelin Alpin 5 376 Bardzo polecana
6. Dunlop Winter Sport 5 367 Bardzo polecana
7. Hankook Winter i*cept RS 2 W452 363 Bardzo polecana
8. Bridgestone Blizzak LM001 341 Polecana
9.  Nexen WinGuard Snow'G WH2 341 Polecana
10. Kumho WinterCraft WP71 309 Warunkowo polecana
11. Vredestein Wintrac Xtreme S 307 Warunkowo polecana
12. GT Radial Champiro WinterPro HP 305 Warunkowo polecana
13. Westlake SW618 249 Niepolecana
Tabela przygotowana na podstawie testu GTU

Nieznacznie niże ocenione zostały przyznane produktom Nokian WR D4, Pirelli Cinturato Winter, Goodyear Ultra Grip 9, Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook Winter i*cept RS 2 W452. Zaskakująco – dla niektórych – niską pozycję zajęła opona Bridgestone, która zremisowała z firmą Nexen.

Tymczasem stowarzyszenie ADAC sprawdziło dwa rozmiary: 185/65 R15 T oraz 225/45 R17 H. Pierwszy typowy dla samochodów segmentów B i C, drugi dla aut od segmentu C w górę, a także modeli o wyższych osiągach. W obu testach wyniki były dość różne, co tylko potwierdza, że kupując ogumienie do swojego samochodu można się kierować testami wyłącznie wtedy, gdy rozmiar sprawdzany odpowiada idealnie poszukiwanemu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 185/65 R 15 T [ADAC]

Poz.

Opona Ocena
1. Goodyear UltraGrip 9 Dobra
2. Michelin Alpin A4 Dobra
3. Nokian WR D4 Zadowalająca
4. Vredestein Snowtrac 5 Zadowalająca
5. Esa-Tecar Super Grip 9 Zadowalająca
6. Hankook i*cept RS2 W452 Zadowalająca
7. Bridgestone Blizzak LM001 Zadowalająca
8. Pirelli Cinturato Winter Zadowalająca
9.  Dunlop Winter Response 2 Zadowalająca
10. Nexen Winguard Snow'G WH2 Zadowalająca
11. Uniroyal MS plus 77 Zadowalająca
12. Barum Polaris 3 Zadowalająca
13. Viking SnowTech II Zadowalająca
14. Firestone Winterhawk 3 Niedostateczna
15. Kleber Krisalp HP2 Niedostateczna
Tabela przygotowana na podstawie testu ADAC

Zwycięzcą w teście mniejszego rozmiaru zostały opony Goodyear Ultra Grip 9, które wraz z Michelinem Alpin A4 zostały ocenione jako dobre, ale nie bardzo dobre. Aż 11 produktów uzyskało ocenę zadowalającą, a w tej grupie znalazły się zarówno marki uznawane za premium, jak Pirelli czy Dunlop, jak i marki tzw. tanie, czyli Barum, Nexen czy Viking. Ocenę niedostateczną przyznano produktom markowym średniej klasy — Kleber Krisalp HP2 i Firestone Winterhawk 3.

W teście opon o większym rozmiarze zwycięzcą został Dunlop Winter Sport 5 z oceną dobrą. Zadowalające były opony 10 marek, natomiast ocenę dostateczną przyznano Matadorowi i BF Goodrich. Żaden produkt nie uzyskał wyniku niedostatecznego.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 225/45 R 17 [ADAC]

Poz.

Opona Ocena
1. Dunlop Winter Sport 5 Dobra
2. Pirelli Winter Sottozero 3 Zadowalająca
3. Firestone Winterhawk 3 Zadowalająca
4. Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 Zadowalająca
5. Hankook i*cept evo2 W320 Zadowalająca
6. Nokian WR D4 XL Zadowalająca
7. Uniroyal MS plus 77 Zadowalająca
8. Bridgestone Blizzak LM001 Zadowalająca
9.  Viking SnowTech II Zadowalająca
10. Vredestein Wintrac Extreme S Zadowalająca
11. Yokohama W.drive V905 Zadowalająca
12. Matador MP92 Sibir Snow Dostateczna
13. BF Goodrich G-Force Winter 2 Dostateczna
Tabela przygotowana na podstawe testu ADAC

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Kiedy należy zmieniać opony na zimowe?

Jak podaje lobby oponiarskie, ogumienie na zimowe należy wymieniać wtedy, gdy średnia temperatura dobowa spadnie do 7 stopni Celsjusza. W praktyce w Polsce bywa z tym bardzo różnie. Nawet średnie temperatury w okolicy 0 stopni Celsjusza nie zawsze grożą nagłym opadem śniegu. Nawierzchnia zimą jest zazwyczaj sucha lub mokra, a w takich warunkach i tak lepiej sprawdza się ogumienie letnie.

Mieszkańcy południa Polski wiedzą, że już w październiku opony zimowe są na wagę złota. Nie musi to dotyczyć mieszkańców Pomorza. Należy się kierować rozsądkiem i doświadczeniem, ale złota reguła średniej dobowej temperatury 7 stopni Celsjusza jest po prostu bezpiecznym kompromisem.

Ubiegłoroczna zima była wystarczająco przekonująca do zakupu opon zimowych, a przynajmniej całorocznych, które cieszą się coraz większą popularnością. Generalna reguła 7 stopni Celsjusza jest bezpieczna. Trzymając się jej, nie zostaniemy zaskoczeni przez zimę. Warto się jej trzymać również z innego powodu.

Opony zimowe spisują się średnio na mokrym i suchym asfalcie , za to dobrze w porównaniu z oponami letnimi na śniegu. Można więc przyjąć, że niezależnie od temperatury i warunków drogowych mamy cały czas oponę w najgorszym przypadku przeciętną. Jeżdżąc na oponach letnich, które sprawdzają się dobrze na suchym i mokrym asfalcie, ale fatalnie na śniegu, można się znaleźć w sytuacji, że będziemy niemal zupełnie pozbawieni przyczepności.

Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?

W poprzednim artykule mogliście się dowiedzieć czym są opony całoroczne i przekonać, że technicznie są złotym środkiem na obecnie panujące w…

Źródło: GTU, ADAC

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowe wersje, bardziej atrakcyjny wygląd i ulepszenia techniczne - Jaguar odświeżył F-Type'a Audi wyprodukowało 5 milionów A4 BMW Z4 GT3 zostanie zastąpione przez M6 GT3 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Akcesoria Mercedesa do modelu SL (2013) Nadjeżdża nowe Gran Turismo 7. Wygląda fenomenalnie Nowa generacja Mazdy MX-5 z turbodoładowanym silnikiem 1,3 l Fiat 124 Spider już w Polsce! Znamy ceny i wyposażenie Chiński VW Amarok od Jiangling Motors Rajdowe podsumowanie sezonu 2011 Volvo S60 nie dostanie diesla. Szwedzi całkowicie się z tego wycofają Ferrari 250 GT SWB California Spyder na sprzedaż za 25 mln zł

Popularne w tym tygodniu:

"Uczyłem się jeździć w fiacie 126 mojej ciotki". Włoch pokazał swój pomysł na nowego Malucha Licencja na oślepianie. Kierowcy skarżą się na światła nowoczesnych aut Maseczka w aucie. Przepisy dotyczą też pasażerów Rolnicy ponownie wyjechali na drogi. Zablokują nawet 200 tras To była kwestia czasu. Tuner zdejmuje limiter prędkości z nowych volvo Amerykanie pobili rekord Bugatti. Ponad 500 km/h na zamkniętej autostradzie Policja kupiła nowe radiowozy. Hyudani Kona Electric zasili szeregi Komendy Stołecznej Są nowe przepisy o przeglądach technicznych. Mają obowiązywać od początku 2021 r. Numery rejestracyjne dla rowerów. Tego chce berlińska policja "Przyszłość silnika spalinowego to kwestia polityczna". Diesel wciąż najbardziej wydajny Maseczki w samochodzie. Czy kierowca i pasażerowie muszą je zakładać? Pierwsi producenci spełniają normy emisji CO2 na 2021 r. Niestety, tylko na papierze