BMW M3 - 30 lat sportowca i ewolucja jego niezwykłych wersji

BMW M3 - 30 lat sportowca i ewolucja jego niezwykłych wersji

BMW z okazji 30-lecia M3 zabrało sześć maszyn na wspólną sesję zdjęciową. Znalazły się tu dwa pickupy, jedno kombi, kompakt oraz maszyna sportowa, przygotowana do zawodów DTM.
BMW z okazji 30-lecia M3 zabrało sześć maszyn na wspólną sesję zdjęciową. Znalazły się tu dwa pickupy, jedno kombi, kompakt oraz maszyna sportowa, przygotowana do zawodów DTM.
Mariusz Zmysłowski
29.09.2016 08:12, aktualizacja: 14.10.2022 13:58

M3 to prawdziwa ikona. Ta rodzina sportowych samochodów w tym roku kończy 30 lat, przez które zapisała się wielkimi literami w historii motoryzacji. Przez te trzy dekady powstał także szereg wersji specjalnych, które nie trafiły na drogi, a którymi teraz BMW ponownie się chwali. Przypomnijmy sobie sylwetki tych niezwykłych maszyn.

Obraz
Obraz
Obraz
Ten pickup nie jest prototypem, który miał cokolwiek pokazać klientom czy posłużyć do wybadania rynku. To nic innego jak wół roboczy, z którego korzystali pracownicy oddziału M. Pojazd ten został zbudowany w 1986 roku. Auto zostało początkowo wyposażone w 192-konny 2-litrowy motor R4. Później pod jego maskę trafił 2,3-litrowy silnik, generujący 200 KM. M3 pickup służyło pracownikom firmy aż 26 lat. Zostało przeniesione na emeryturę 4 lata temu.
Ten pickup nie jest prototypem, który miał cokolwiek pokazać klientom czy posłużyć do wybadania rynku. To nic innego jak wół roboczy, z którego korzystali pracownicy oddziału M. Pojazd ten został zbudowany w 1986 roku. Auto zostało początkowo wyposażone w 192-konny 2-litrowy motor R4. Później pod jego maskę trafił 2,3-litrowy silnik, generujący 200 KM. M3 pickup służyło pracownikom firmy aż 26 lat. Zostało przeniesione na emeryturę 4 lata temu.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
W 1996 roku BMW pokazało Serię 3 Compact z sercem z M3. Gdyby ten wóz wszedł do produkcji, mógłby stać się jednym z najlepszych wariantów tej legendy, w całej jej historii. Pod maską szalało tu 321 KM, które miało za zadanie napędzać nadwozie 150 kg lżejsze, niż standardowo. Dodajmy do tego zwartą konstrukcję i mamy przepis na sportowca, który mógł stać się prekursorem współczesnych hot hatchów pokroju Focusa RS czy BMW M140i.
W 1996 roku BMW pokazało Serię 3 Compact z sercem z M3. Gdyby ten wóz wszedł do produkcji, mógłby stać się jednym z najlepszych wariantów tej legendy, w całej jej historii. Pod maską szalało tu 321 KM, które miało za zadanie napędzać nadwozie 150 kg lżejsze, niż standardowo. Dodajmy do tego zwartą konstrukcję i mamy przepis na sportowca, który mógł stać się prekursorem współczesnych hot hatchów pokroju Focusa RS czy BMW M140i.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
W roku 2000 BMW zrobiło M3 z najbardziej rodzinnego wariantu Serii 3 E46. Na warsztat wzięto kombi. M3 Touring przypadło do gustu fanom marki na tyle mocno, że od tamtej pory powstał szereg projektów niezależnych. Wersja oficjalna posłużyła wyłącznie sprawdzeniu, że nietrudno byłoby przystosować technologię w zakładzie do produkcji takiego auta. Niestety, na skończyło się tylko udowodnieniu, że nie byłoby to wymagające.
W roku 2000 BMW zrobiło M3 z najbardziej rodzinnego wariantu Serii 3 E46. Na warsztat wzięto kombi. M3 Touring przypadło do gustu fanom marki na tyle mocno, że od tamtej pory powstał szereg projektów niezależnych. Wersja oficjalna posłużyła wyłącznie sprawdzeniu, że nietrudno byłoby przystosować technologię w zakładzie do produkcji takiego auta. Niestety, na skończyło się tylko udowodnieniu, że nie byłoby to wymagające.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Gdy poprzedni pickup zaczął po ponad ćwierć wieku przejawiać oznaki zmęczenia pracą w zakładach M, przyszedł czas na następcę. Podobnie jak za pierwszym razem, do budowy pickupa w 2011 roku posłużył kabriolet (E93). Wynikało to z faktu, że już fabrycznie był on wyposażony w elementy konstrukcyjne, usztywniające karoserię. Tym razem jednak BMW uzyskało dla tego pojazdu homologację drogową. 420 KM w pickupie? Kto nie chciałby takiego woła roboczego?
Gdy poprzedni pickup zaczął po ponad ćwierć wieku przejawiać oznaki zmęczenia pracą w zakładach M, przyszedł czas na następcę. Podobnie jak za pierwszym razem, do budowy pickupa w 2011 roku posłużył kabriolet (E93). Wynikało to z faktu, że już fabrycznie był on wyposażony w elementy konstrukcyjne, usztywniające karoserię. Tym razem jednak BMW uzyskało dla tego pojazdu homologację drogową. 420 KM w pickupie? Kto nie chciałby takiego woła roboczego?
No właśnie - chciało wielu. BMW M z tego skorzystało. Ponieważ końcowy etap prac nad tym pojazdem wypadał w okolicach 1 kwietnia, Niemcy przygotowali żart na prima aprilis. Do sieci trafiły zdjęcia z testów tego egzemplarza na Nürburgringu. Media z lekkim niedowierzaniem, ale kupiły historię o produkcyjnym, czwartym wariancie nadwoziowym dla M3. BMW przygotowało nawet obszerną informację prasową, którą opublikowało 1 kwietnia. Dopiero w jej ostatnim akapicie wyjaśniane było, że to projekt nowego woła roboczego.
No właśnie - chciało wielu. BMW M z tego skorzystało. Ponieważ końcowy etap prac nad tym pojazdem wypadał w okolicach 1 kwietnia, Niemcy przygotowali żart na prima aprilis. Do sieci trafiły zdjęcia z testów tego egzemplarza na Nürburgringu. Media z lekkim niedowierzaniem, ale kupiły historię o produkcyjnym, czwartym wariancie nadwoziowym dla M3. BMW przygotowało nawet obszerną informację prasową, którą opublikowało 1 kwietnia. Dopiero w jej ostatnim akapicie wyjaśniane było, że to projekt nowego woła roboczego.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
BMW przypomniało też od czego w ogóle zaczęła się historia M3. Niemcy chcieli przygotować maszynę, która startowałaby w wyścigach aut turystycznych w Grupie A. By uzyskać homologację, BMW musiało wyprodukować 5000 drogowych egzemplarzy tego samochodu. Wszystkie musiały zostać sprzedane w ciągu 12 miesięcy. Tak narodziła się sportowa legenda, nie tylko drogowa. M3 należy do czołówki najbardziej utytułowanych samochodów w historii sportów motorowych.
BMW przypomniało też od czego w ogóle zaczęła się historia M3. Niemcy chcieli przygotować maszynę, która startowałaby w wyścigach aut turystycznych w Grupie A. By uzyskać homologację, BMW musiało wyprodukować 5000 drogowych egzemplarzy tego samochodu. Wszystkie musiały zostać sprzedane w ciągu 12 miesięcy. Tak narodziła się sportowa legenda, nie tylko drogowa. M3 należy do czołówki najbardziej utytułowanych samochodów w historii sportów motorowych.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Zobacz także:
BMW M4 Cabrio - test
BMW M4 Cabrio - test
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)