Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI - komfortowo w teren

Modele allroad mają w Audi już kilkunastoletnią tradycję. Najnowszą odsłoną tej rodziny jest A4 allroad quattro. Co potrafi to uterenowione kombi? Więcej, niż może się wydawać, nawet z perspektywy pasażera.

Audi A4 allroad quattro

Audi A4 allroad quattro (fot. Mariusz Zmysłowski © 2016)

Ten artykuł ma 2 strony:

Nowe Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI (2016) - test, opinia

”Trochę się boję”

Polska, drogowa premiera Audi A4 allroad quattro odbyła się na początku września na Mazurach. Niezliczone kilometry szutrowych wstęg, równie dużo wstęg asfaltowych. Wokół dróg na przemian hektary pól lub szeregi drzew, stojących tuż przy trasie. To jedne z najpiękniejszych okolic w Polsce, w jakich byłem w tym roku. Skupianie się na przyjemności z podziwiania widoków początkowo szło mi jednak przeciętnie…

Audi A4 allroad quattro

Ja w pierwszej kolejności wsiadłem na miejsce pasażera, a za sterami zasiadł mój kolega z innej redakcji – tego typu podział pojawia się zawsze na prezentacjach. Ruszyliśmy po mazurskim szutrze. Właściwie to bardziej pofrunęliśmy. Nie łamaliśmy przepisów, ale jak na drogę szutrową jechaliśmy stosunkowo szybko. Na jednym z zakrętów przyznałem sam przed sobą: trochę się boję.

Dopiero gdy siadłem za kierownicą, zrozumiałem, że niepotrzebnie. Z miejsca pasażera miałem złudne wrażenie, że nasze Audi zaraz zgubi resztki przyczepności i posuniemy bokiem, bardzo zgrabnie, w jedno z mijanych kartoflisk, świeżo rozoranych po wykopkach. Nic bardziej mylnego. A4 allroad quattro trzymało się suchej, szutrowej drogi piekielnie dobrze.

Audi A4 allroad quattro

Napęd na cztery koła w tym samochodzie daje bardzo dużą pewność jazdy. Ten wóz przesuwa granicę bardzo daleko, poza okolice, w których zdrowy rozsądek podpowiada: starczy, wolniej. Nawet ostre łuki nie powodowały wyrzucania auta z toru jazdy ani podsterownie, ani nadsterownie. Audi odnajduje przyczepność tam, gdzie powinno jej już nie być i wgryza się oponami w szuter, odpychając się z dużą siłą naprzód. Jeśli myślicie, podobnie jak ja, zanim sprawdziłem, że na kołach miałem nowiutkie opony, z doskonałym bieżnikiem – jesteście w błędzie. Miały one już za sobą niejedną szybką eskapadę po mazurskich bezdrożach.

Poczucie niepewności u pasażera może być wywoływane przez fakt, że jazda tym samochodem jest wyjątkowo komfortowa. Koła są idealnie prowadzone po nierównościach przez nowe, lekkie, 5-wahaczowe zawieszenie obu osi, z amortyzatorami z regulowaną siłą tłumienia. Tylko niewielka część z tego, co dzieje się na drodze, przenoszona jest do kabiny.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Audi A4 allroad quattro

Komfort zachowywany jest też przy spokojnej jeździe. quattro powoli, ale skutecznie ciągnie A4 naprzód po wybojach. Na większych kołach, allroad ma prześwit większy od standardowego Avanta w sumie o 3,4 cm, dzięki czemu w lekkim terenie nie trzeba się obawiać o elementy podwozia i atrapy zderzaków.

Uniwersalny, ale na poziomie biznesowym

O ile np. Leon X-Perience był uniwersalnym autem rodzinnym dzięki swojemu uterenowieniu, tak A4 allroad quattro to wszechstronny samochód na jeszcze wyższym poziomie. To nie tylko auto rodzinne. Wieczorem, gdy już opłuczesz swojego allroada z pyłu lub błota, zakładasz smoking i podjeżdżasz pod restaurację, teatr – gdzie zechcesz. Następnego dnia jedziesz nim na spotkanie biznesowe. Po spotkaniu odwiedzasz hurtownię, ładujesz bagażnik do pełna towarem i jedziesz do swojego zespołu, który pracuje na montażu w hali produkcyjnej, na budowie – nie ma znaczenia gdzie. Liczy się to, że tym samochodem da się zrobić wszystko.

Na dodatek A4 allroad quattro nie jest samochodem ostentacyjnym – nie krzyczy: hej, przyjechałem SUV-em, patrz na mnie, podziwiaj mój luksusowy czołg. Tym wozem wjedziesz w teren, zabierzesz dzieciaki na rowery, wybierzesz się w długą trasę autostradą, spotkasz się z kontrahentami. Zastosowania ogranicza tylko wyobraźnia i wachlarz potrzeb właściciela.

Audi A4 allroad quattro

Właśnie dlatego uważam, że w pewnym sensie A4 allroad quattro jest samochodem skończonym. W tym aucie nie potrzeba niczego więcej. Jest świetnie wykonany – materiały są naprawdę wysokiej klasy, na dodatek są ułożone przez stylistów w bardzo zgrabny sposób. To stanowi uzupełnienie jego uniwersalności.

Wybór nieduży, ale zadowalający

Audi nie daje wielkiego wyboru w kwestii silników. A4 allroad quattro możemy mieć albo z dieslem albo z silnikiem benzynowym. Są to jednak jednostki, które wszystkich powinny zadowolić mocą. Diesel to 190-konny silnik TDI, a benzyniak to z kolei 252-konny motor TSI. Ja miałem okazję jeździć z jednostką wyskoprężną i nie jestem pewien, czy chciałbym ją zamienić na mocniejszego benzyniaka.

Diesel doskonale spisywał się przy dynamicznej jeździe, ciągnął duże kombi naprzód, niczym lokomotywa. Jednocześnie z doświadczenia wiem, że silnik ten zapewni przyzwoite zużycie paliwa. Co w takim razie przemawia za motorem benzynowym?

Audi A4 allroad quattro

Oczywiście, mocy zazwyczaj nie jest za wiele. Tu jednak Audi proponuje jeszcze coś ekstra. To nowy napęd quattro ultra, który dostępny jest tylko z silnikiem TSI. Jest to rozwiązanie, w którym wszystkie cztery koła zapięte są do pracy na stałe, ale komputer ma możliwość odpiąć je, gdy napęd na 4 koła nie jest potrzebny i można zaoszczędzić trochę paliwa, np. w trakcie jazdy ze stałą prędkością w trasie. quattro ultra jest zatem czymś na kształt odwrotności popularnych napędów dołączanych. Nie dopina on tylnych kół gdy musi, tylko odpina je, gdy może.

By mieć pewność, że kierowca zawsze będzie miał pod nogą napęd na cztery koła w sytuacji, w której go potrzebuje, auto analizuje drogę przed pojazdem, nie tylko z pomocą kamer, ale i map oraz GPS-u i potrafi na wszelki wypadek uaktywnić tylną oś z wyprzedzeniem. Samo załączenie kompletnego napędu trwa 0,2 s.

Po co Ci zwykły Avant?

Audi A4 allroad quattro

Załóżmy, że wpadłeś na pomysł, żeby kupić sobie A4 Avanta. Chcesz do tego w komplecie napęd quattro, skrzynię S tronic i 2-litrowego diesla o mocy 190 KM. Taki zestaw startuje w cenniku Audi od pułapu 196 700 i ma przydomek Sport, wraz z którym dostaniesz zestaw dodatków. Teraz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie – po co kupować Avanta, skoro możesz mieć ultrauniwersalny model allroad quattro?

Dopłata? Owszem, jest. W tym porównaniu wynosi… 1900 zł. Za taką dopłatą nie dostaniemy chyba nawet najprostszego pakietu Scout u Škody.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Maksymalnie uniwersalny charakter
  • Bardzo skuteczny napęd quattro
  • Atrakcyjna stylistyka
  • Liczne nowoczesne rozwiązania
  • Diesel dobrze sparowany z szybką przekładnią S tronic
  • Duża liczba zaawansowanych systemów bezpieczeństwa

Minusy:

  • Mało miejsca na stopy dla pasażera tylnej kanapy

Nowe Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI (2016) - zdjęcia

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 330i: samo cofa i parkuje, a do tego ciągle się świetnie prowadzi Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi – wybór z rozsądku? [test autokult.pl] Ford C-Max i Grand C-Max - cóż, taka moda [test autokult.pl] Citroën C5 Tourer 1,6 THP Exclusive vs. Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost Titanium - Francja vs. Niemcy [test autokult.pl] Nowe Audi Q2 1.4 TFSI S tronic (2016) - na współczesne potrzeby i zachcianki Nowy Opel Astra (2016) 1.4 Turbo Elite - test, opinia, spalanie, cena SsangYong Korando 2.0 D AT 4WD Quartz - test, opinia, spalanie, cena Audi RS3 Sportback S tronic: szybki, ale nie mogłem znaleźć w nim emocji Seat Leon ST Cupra 370 Carbon: najmocniejsze hiszpańskie auto, jakie kupisz. Jeśli zdążysz Land Rover Discovery Sport: test szokująco terenowego SUV-a Lexus NX, Audi Q5 i Jaguar F-Pace: oczekiwania kontra rzeczywistość Opel Crossland X 1.2 Turbo: trochę za bardzo francuski

Popularne w tym tygodniu:

Test: Mercedes-AMG GT R i Audi RS 6 na trasie GSMP Limanowa - wyścig górski! Test: Peugeot 2008 GT - nietuzinkowość ma swoją (wysoką) cenę Test: Kia Sportage 2.0 CRDi vs Opel Grandland X 2.0 CDTi - komu przeszkadzają duże diesle? Test: Mercedes-Benz G350d - ma być "terenówką na co dzień", więc tak go potraktowałem Test: Cupra Ateca Limited Edition - zaklinanie rzeczywistości Test: Renault Master wywrotka - nie boi się ciężkiej pracy Test: Peugeot e-208 wygląda świetnie, daleko zajedzie, ale sporo trzeba mu wybaczyć Test Hondy CR-V Hybrid: ten drugi hybrydowy SUV z Japonii Test: Mitsubishi Space Star - pierwsze skrzypce gra tu cena Volkswagen Grand California z Polski, czy klasyczny kamper? Sprawdzamy, który jest lepszy Kamper z kabiną dostawczaka, czy tzw. integra? Każda z opcji ma swoje wady i zalety Lego Technic Land Rover Defender: uczta dla (wewnętrznego) 12-latka