Tuning hot hatcha - co zrobić by poprawić auto, a nie popsuć?

Tuning zawsze jest sprawą delikatną i granica pomiędzy poprawkami a popsuciem auta jest cienka. Wykonany niefachowo może bardzo łatwo pogorszyć osiągi i właściwości jezdne samochodu. Są jednak wyznawcy twierdzący, że zawsze da się poprawić coś po fabryce. Jak to zrobić, by nie popsuć swojego samochodu?

Ten artykuł ma 6 stron:

Tuning hot hatcha na ulicę i do zabawy

Kupując hot hatcha – nowego lub używanego – trudno oprzeć się chęci wprowadzenia zmian. Auto przeznaczone do szybkiej jazdy nigdy za szybkie nie będzie, a z czasem wymagamy od niego coraz więcej. W odniesieniu do samochodu na ulicę, czyli używanego na co dzień, możne tuning podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Pomijamy tu kwestę wyglądu. Mechanikę można przygotować do szybkiej jazdy na wprost (lepsze osiągi silnika) lub do szybkiej jazdy na zakrętach (lepsze prowadzenie). Niezależnie od tego co zrobicie, samochód może być szybszy zarówno na zwykłej drodze jak i na torze.

Przyjrzyjmy się podstawowym modyfikacjom, które można zrobić w samochodzie bez ryzyka pogorszenia jego możliwości. Załóżmy, że wasz hot hatch będzie używany wszechstronnie, zarówno do normalnej jazdy na co dzień jak i szybkiego przemieszczania się z punktu A do B. Ma się sprawdzić także na torze, gdy wybierzecie się na track day lub na ciasnych próbach lokalnych zawodów KJS. Generalnie samochód ma być lepszy niż wtedy, gdy opuścił fabrykę. Jakbyście chcieli zrobić jego doskonalszą wersję.

Którą drogą pójść?

Zanim zaczniecie modyfikować swoje auto, warto się zastanowić czego od niego oczekujecie. Potrzebujecie lepszego przyspieszenia czy lepszego prowadzenia? Jedno drugiego nie wyklucza, ale gdy ustalicie swoje zamiary, będziecie wiedzieli od czego zacząć.

Przed rozpoczęciem modyfikacji silnika, warto sobie odpowiedzieć na pytanie: czy w pełni wykorzystuję jego moc. Być może bylibyście w stanie jeździć szybciej, gdyby trakcja była lepsza. Jeżeli czujesz, że korzystasz ze 100 proc. osiągów silnika, pojawia się kolejne pytanie: czy zawieszenie będzie ograniczało możliwości jednostki napędowej, gdy ta stanie się mocniejsza? Czy układ przeniesienia napędu podoła większemu momentowi obrotowemu?

Zawieszenie to inna para kaloszy niż silnik. Każdy doświadczony w motorsporcie kierowca na pytanie o kolejność modyfikacji konkretnych obszarów silnika odpowie: zawieszenie, zawieszenie, opony i cała reszta. Prędkość w zakręcie daje nie tylko realnie lepszy czas na danym odcinku, ale także więcej satysfakcji z prowadzenia samochodu. Osiągnięcie prędkości 100 km/h o sekundę szybciej to nic przy większej prędkości w łuku i do tego w samochodzie, który pozostaje pod kontrolą.

Warto przyjąć zasadę, że dopóki z silnika nie wyciskacie siódmych potów, lepiej poprawiać układ jezdny, a prawdziwych kierowców poznaje się po prędkości na wyjściu z zakrętu, a nie na końcu prostej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co to jest moment obrotowy silnika? Co to jest moc silnika? Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika Przelicznik jednostek mocy silnika

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a