Poradniki i mechanikaPrzelicznik jednostek momentu obrotowego silnika

Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika

W tym silniku momentu obrotowego nie zabraknie
W tym silniku momentu obrotowego nie zabraknie
Źródło zdjęć: © fot. Konrad Skura
Marcin Łobodziński
25.08.2016 21:15, aktualizacja: 30.03.2023 11:31

Najpowszechniej stosowaną jednostką momentu obrotowego silników samochodowych jest niutonometr, ale tradycyjnie zamieszanie wprowadzają kraje anglosaskie, używające m. in. jednostki funta na stopę.

Choć niutonometr [Nm] jest jednostką podstawową momentu obrotowego, to stosunkowo rzadko używa się także europejskiego kilograma na metr, tzw. kilogramometra [kGm lub kgfm]. W tym przypadku mowa konkretnie o momencie siły na metr, a nie powszechnie znanym momencie obrotowym, choć generalnie można stosować do zamiennie.

W przeciwieństwie do jednostek mocy, w Polsce używa się tego samego nazewnictwa niutonometra co w krajach całej Europy. Oczywiście z wyłączeniem Wielkiej Brytanii, gdzie powszechną jednostką jest funt na stopę [lb/ft lub lbs/ft lub lbf/ft]. Używa się jej także w Ameryce Północnej. Jakie są zależności pomiędzy tymi jednostkami? Oto one:

  • 1 Nm = 0,1 kGm = 0,74 lb/ft
  • 1 lb/ft = 1,36 Nm = 0,14 kGm
  • 1 kGm = 9,81 Nm = 7,23 lb/ft

Jeżeli chcecie zamienić Nm na lb/ft, mnożycie wartość liczbową niutonometrów przez 0,74.

Jeżeli chcecie zamienić lb/ft na Nm, mnożycie wartość liczbową funtów na stopę przez 1,36.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)