Główne atrakcje i zabytki Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.7]

Mapa atrakcji jakie ma do zaoferowania Chorwacja jest niezwykle bogata. Zarówno miłośnicy architektury, poszukiwacze nowych smaków, amatorzy sportów wodnych czy górskich wycieczek, mogą zachwycić się tym niewielkim państwem. Przemierzając Chorwację samochodem wzdłuż i wszerz stworzyliśmy szkic, który każdy może pokolorować własnymi kolorami.

Starówka Dubrownika to otoczone murem miasto w mieście.

Starówka Dubrownika to otoczone murem miasto w mieście. (fot. Rafał Warecki)

Ten artykuł ma 7 stron:

Miasta Pula i Rovinj (TRIP 1300–1400 km)

Po przekroczeniu chorwackiej granicy i skierowaniu się na południe półwyspu Istryjskiego krajobraz zza przedniej szyby auta przechodzi powolną metamorfozę. Coraz częstszym widokiem są zbocza pokryte uprawą winorośli i gaje oliwne. Ziemia ma tutaj brunatno-rdzawy odcień, a kamienie są bladokremowe, co bardzo ładnie kontrastuje z turkusem wody. Słońce nadaje pejzażowi magiczny, sielski wygląd. Na domy mieszkańców cień rzucają figowce, palmy daktylowe i rododendrony. Podczas jazdy kabrioletem z odkrytym dachem wszystkie te barwy wręcz wylewają się na pasażerów wypełniając zmysły.

Zgodnie z planem, który przedstawialiśmy Wam w jednej z poprzednich części naszego cyklu poradnikowego „samochodem na wakacje” - pierwszy dzień w Chorwacji został przeznaczony na odwiedzenie Puli i Rovinij. Niestety pobyt na Istrii ograniczał się tylko do jednego dnia, dlatego program zwiedzania objął jedynie te dwa miejsca. Będąc w okolicy warto odwiedzić także Poreć i Rijekę.

Pod Amfiteatr w Puli można podjechać samochodem, miejsc parkingowych nie brakuje nawet w weekendy, ale trzeba pamiętać, aby nie wystawać autem poza rozrysowane linie.

W Puli niemal wszystkie kierunkowskazy, które pojawiają się od granicy miasta wskazują jeden cel – rzymski Amfiteatr, który jest symbolem miejscowości. Samochód można zaparkować dosłownie w cieniu zabytku i ruszyć na zwiedzanie. Amfiteatr w Puli jest jedną z lepiej zachowanych budowli tego typu na świecie, która naprawdę robi niemałe wrażenie. Jego mury sięgają 32 metrów wysokości, a zbudowany został aby pomieścić 23 tys. widzów. Jest pozostałością po zawiłej historii tego regionu i był wykorzystywany do masowych imprez ku uciesze gawiedzi, takich jak walki gladiatorów. Opłata za wejście dla studentów wynosi 20 kn, a dla dorosłych 40 kn.

Tak prezentuje się Amfiteatr w Puli od środka, obiekt jest naprawdę spory.

Następnie można udać się w stronę Forum, które stanowi główny plac. Będąc na miejscu łatwo zobaczyć ratusz i świątynię Augusta. Inną atrakcją tego miejsca jest czynny w tygodniu targ i wiele zabytkowych, kamiennych bram. W okolicy można przyjrzeć się Złotej Bramie (inaczej zwanej Łukiem Sergiusza), a także Bramie Herkulesa i Podwójnej Bramie.

Łuk Sergiusza, czyli Złota Brama wygląda najlepiej ze wszystkich zabytkowych bram w Puli.

Bramę Herkulesa i praktycznie wszystkie inne wymienione wyżej bardzo łatwo minąć, jeśli wypatruje się czegoś o rozmiarach Amfiteatru. Pierwsza atrakcja przysłania wszystkie inne w tym mieście i jeśli mamy mało czasu spokojnie można do niej ograniczyć całe zwiedzanie.

Zobacz również: Opel Insignia OPC (2015) - test

Brama Herkulesa to kolejna z zabytkowych bram w mieście Pula, wszystkie pozostałe wyglądają już dużo gorzej.

Lepiej przeznaczyć kilka godzin na odwiedzenie oddalonego o zaledwie 35 km, pełnego uroku, miasteczka Rovinij. Oczywiście na taki komfort w wyborze miejsca można pozwolić sobie tylko w przypadku wyprawy samochodem, ponieważ inna komunikacja między małymi miasteczkami może okazać się problematyczna.

Rovinj jest bardzo malownicze i pełne pozytywnej, twórczej energii. Starówka miasta w całości mieści się na wyspie, niegdyś oddzielonej cienkim kanałem. Takie położenie wymusiło maksymalne wykorzystanie terenu, dlatego budynki stoją nawet bezpośrednio przy wodzie, w niewielkiej odległości od siebie tworząc sieć wąskich, malowniczych uliczek. Spacer nimi daje również odpocząć od panującego upału. Wchodząc do miasta od strony parkingu można zauważyć jak ściany bocznych budynków kończą się niemal w tym samym miejscu co ląd.

Port i Starówka Rovinj w tle, miasteczko ma niesamowity urok.

Idąc deptakiem i mijając port dochodzimy do miejsca gdzie pod parasolem jednej z licznych kawiarni można nacieszyć oczy widokiem przystani morskiej na tle skąpanego w słońcu miasta. Nad kamienicami góruje 60-metrowa wieża usytuowanego na wzgórzu kościoła św. Eufemii. Zwiedzanie świątyni jest bezpłatne i choć wnętrze nie jest zbyt bogate, na uwagę zasługuje ołtarz i sarkofag, z którym wiąże się ciekawa historia. Motyw kościelnej wieży pojawia się na większości pocztówek i pamiątek. Po drodze do kościoła mija się wiele pracowni artystycznych z niesztampowymi pamiątkami. W mieście jest także targ, który mimo niedzielnego popołudnia był czynny i bogato wyposażony. Stoły uginały się pod mnogością istryjskich specjałów. Największym lokalnym rarytasem są trufle i ich przetwory. Dostępnych jest wiele kombinacji m.in. białe, czarne, w oliwie czy w miodzie. Trufla ważąca ok. 17g to wydatek 80 kn.

Klimatyczne, ciasne uliczki w Rovinj pozwalają choć na chwilę uciec przed słońcem.

Na starówkę nie wjedziemy samochodem. Do zwiedzania miasta można wypożyczyć elektryczne skutery, a pół godziny takiej przyjemności to koszt 50 kn. Inne atrakcje jakie czekają na turystów to przeprawa na pobliską wyspę, podróż łodzią z szklanym dnem czy wędkarska przygoda na morzu. Ostatnim punktem planu dnia miało być odwiedzenie słynnej piaszczystej plaży w miejscowości Medulin niestety miejskie drogowskazy doprowadziły nas jedynie żwirowych części wybrzeża.

Niektóre miejsca postojowe nieopodal plaży były płatne, inne nie wymagały opłacenia. Wąski i kamienisty odcinek nie oferował turystom zbyt wiele, a leżaki i parasole kosztowały odpowiednio 40 kn i 30 kn za dzień.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochodem na wakacje

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak jeździć w upale - poradnik Jak dbać o szyberdach - poradnik Tuning hamulców – większe tarcze to lepsze hamowanie [cz. 3] Gwarancja na samochód – na co zwracać uwagę Tuning hamulców – tarcze hamulcowe [cz. 2] Obowiązkowe wyposażenie samochodu - samochodem na wakacje [cz.6] Samochodem do Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.5] Jak spakować się do podróży - samochodem na wakacje [cz.4] Tuning hamulców – klocki hamulcowe [cz. 1] Akcesoria przydatne podczas podróży - samochodem na wakacje [cz.3] Usprawniamy hamulce – praktyka [część 2] Zapowiedź podróży po Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.2] Przygotowanie auta do podróży - samochodem na wakacje [cz.1] Usprawniamy hamulce – teoria [część 1] Co to są pływające tarcze hamulcowe? Paliwo czy układ napędowy – co opłaca się oszczędzać w silniku TSI? Wypalanie sadzy w filtrze DPF – ile trwa i kosztuje wypad za miasto? Filtr cząstek stałych - wymiana, naprawa, usunięcie? Podstawowe elementy eksploatacyjne w aucie - kiedy je wymieniać? Co skraca żywotność filtra cząstek stałych? Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane Filtr cząstek stałych – czym jest i do czego służy? Paliwo czy koło dwumasowe – co opłaca się oszczędzać w TDI z DSG?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela