Na aukcjach w Pebble Beach padły dwa historyczne rekordy

W Pebble Beach ponownie miało miejsce prawdziwe święto motoryzacji. Na aukcjach zorganizowanych przez RM Sotheby's oraz Gooding & Company na szereg niesamowitych maszyn pasjonaci motoryzacji wydali miliony dolarów. Wśród ogromnych kwot padły dwie szczególne - historyczne.

fot. Patrick Ernzen © 2016 / RM Sotheby's

Ten artykuł ma 2 strony:

Jaguar D-Type Roadster z 1955 roku

Ten wyścigowy Jaguar jest najdroższym samochodem, sprzedanym w tym roku podczas aukcji w Pebble Beach. Rekord, który ustanowił jest jednak inny, bardziej znaczący. To najdroższy, dotychczas sprzedany na aukcji samochód brytyjski. Cena tej pięknej maszyny z płetwą sterczącą z garba za miejscem kierowcy wyniosła 21 780 000 dolarów. Jest to przy obecnym (23 sierpnia) kursie równowartość 82,87 mln zł.

Co sprawiło, że nabywca postanowił położyć na stole taką kwotę? Wśród kwestii oczywistych można wymienić niewątpliwą należność do świata klasyków. Drugi argument, bardziej subiektywny, ale jednak dla większości niepodważalny — uroda tego modelu. D-Type jest spektakularny. Prawdę mówiąc sam gdybym miał wybierać między E-Typem a tym wozem, wziąłbym właśnie D-Type'a.

Odłóżmy jednak na bok osobiste konkursy piękności. Cena 21,78 mln dolarów, czyli pasująca do szacowanych przed aukcją widełek z zakresu 20–25 mln dolarów, miała doskonałe uzasadnienie kolekcjonerskie.

Po pierwsze ten egzemplarz w 1956 roku wygrał w wyścigu 24h Le Mans. Startował on w barwach Ecurie Ecosse, co z resztą widać. Tak, to dokładnie w tej maszynie Ninian Sanderson i Ron Flockhart pokonali 300 okrążeń legendarnej pętli, wtedy już nieco zmodyfikowanej, po tragicznym wypadku z 1955 roku.

To jednak nie koniec. Ten egzemplarz Jaguara D-Type'a nie ma zawiłej przeszłości z kilkunastoma właścicielami i czarnymi plamami w historii. Odkąd ścigał się w Ecurie Ecosse był w rękach tylko dwóch osób, z czego u ostatniej spędził 16 lat. Swoją drogą to musi być bolesne, rozstać się z takim rarytasem po kilkunastu latach posiadania. Mam nadzieję, że dotychczasowy właściciel poradzi sobie jakoś ze stratą, mając na otarcie łez jakieś… dwie tony dolarów.

Zobacz również: McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Wartość omawianego Jaguara D-Type'a podniósł z pewnością także fakt, że jest to jedyny ocalały po dziś dzień w stanie nietkniętym egzemplarz tego modelu, który ma na koncie wygraną w Le Mans.

Pod maską rzędowa szóstka, 3,4 l pojemności skokowej, około 250 KM, trzy gaźniki Weber 45 DCO3. Do tego czterobiegowy manual, niezależne przednie zawieszenie i hamulce tarczowe na wszystkich kołach.

Podsumowując — ten D-Type to żywa legenda, dopieszczona, zadbana, ze zwycięstwem w najważniejszym wyścigu świata na koncie. To także ostatni przedstawiciel swojego gatunku z takim dokonaniem na koncie. Prawdziwy biały kruk. Teraz także rekordzista w kategorii cen.

Jaguar D-Type Roadster z 1955 roku — zdjęcia

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 19] Jeremy Clarkson: 10 najlepszych samochodów ostatniego roku Tanie SUV-y i crossovery w Polsce - ile naprawdę kosztują? W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z niedrogimi SUV-ami, Volvo XC90, Volkswagen Tiguan Wszystko co wiemy o Alfie Romeo Giulii Temat tygodnia: tydzień z kabrioletami 10 najtańszych nowych kabrioletów na polskim rynku W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z kabrioletami, Volvo S90, BMW 440i i kamienie milowe Aktualna klasyfikacja generalna zespołów w Formule 1 (2016) Aktualna klasyfikacja generalna kierowców w Formule 1 (2016) Na czym polega wsparcie Tour de France przez Škodę? Škoda i rowery – wczesna historia i współczesność marki Byliśmy ze Škodą na Tour de France 2016 Budowa nadwozi samochodowych - typy, historia i stosowane materiały Tour de France 2016 – ponad wiek giganta, ponad dekada wsparcia Škody Flota egzotycznych samochodów policji w Dubaju Reliant Robin i inne niezwykłe trzykołowce Skradzione samochody odzyskane po latach Nowe Audi A5 i S5 kontra stare - jak się zmieniło niemieckie coupé? 10 najtańszych SUV-ów i crossoverów na polskim rynku 10 najmniejszych nowych samochodów na polskim rynku Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz.3] Wyjątkowe samochody inspirowane lotnictwem [cz.2] Test porównawczy 5 alkomatów