Volkswagen ogranicza produkcję w wyniku sporu z poddostawcami

Dwóch kooperantów Volkswagena wstrzymało dostawy do fabryk koncernu. W wyniku problemów Niemcy zostali zmuszeni do ograniczenia lub wstrzymania produkcji kluczowych modeli.

Zakłócenia w produkcji potrwają do końca sierpnia. Problemy z poddostawcami wpłyną na los ponad 27 tysięcy pracowników zatrudnionych w fabrykach w Wolfsburgu, Emden, Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku. Z powodu kłopotów niemiecki koncern musiał znacząco ograniczyć produkcję swoich najbardziej popularnych modeli, czyli Passata i Golfa.

Powodem przerw w dostawach jest poważny konflikt na linii Volkswagen — poddostawcy. Dwie firmy, ES Automobilguss oraz powiązane z nią przedsiębiorstwo Car Trim twierdzą, że niemiecki koncern zerwał z nimi współpracę bez żadnego okresu wypowiedzenia i zadośćuczynienia finansowego. W odwecie doszło do natychmiastowego wstrzymania dostaw dla Volkswagena.

Automobilguss produkuje elementy wykorzystywane w skrzyniach biegów, a Car Trim wytwarza pokrycia siedzeń. Nie są to najważniejsze elementy przeciętnego samochodu, lecz niezbędne, aby dokończyć jego produkcję. Przerwa w dostawach zmusiła Volkswagena do skrócenia czasu pracy większości fabryk. 10 000 osób z zakładu w Wolfsburgu pracuje krócej w okresie 22–27 sierpnia. Z kolei fabryka w Emden zmniejszył moce przerobowe pomiędzy 18 a 24 sierpnia. Podobnie będzie wyglądać sytuacja w Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku.

Obecnie Volkswagen prowadzi rozmowy z poddostawcami, którzy żądają odszkodowania w wysokości 58 mln euro za zerwanie współpracy bez zachowania obowiązującego okresu wypowiedzenia. Jeśli sprawa trafi do sądu, a Automobilguss i Car Trim wyjdą z niej zwycięsko, Volkswagen będzie musiał dopisać kolejny problem do i tak długiej listy.

Jak na razie sprawa jest w toku. Póki co sąd nakazał poddostawcom wydanie Volkswagenowi komponentów niezbędnych do produkcji nie później niż z początkiem września, aby nie doprowadzić do niepotrzebnych strat i przestojów. Nie oznacza to jednak ostatecznego rozwiązania konfliktu. Obecnie prawnicy sprawdzają, czy koncern faktycznie pogwałcił warunki umowy z poddostawcami.

Analitycy szacują, że Volkswagen może stracić na przestojach nawet 70 mln euro, czyli równowartość ponad 300 mln zł. Niemieckie fabryki pracują w systemie just in time, co oznacza, że nie magazynują zapasów, lecz pobierają komponenty do produkcji bezpośrednio od dostawców. Działania Automobilguss oraz Car Trim uderzyły więc znacząco w działalność koncernu. Jeśli sąd nie orzeknie winy Volkswagena, sprawa może mieć odwrotne zakończenie, w wyniku którego to poddostawcy będą wypłacać odszkodowanie niemieckiemu gigantowi.

[aktualizacja 24 sierpnia]

Volkswagen zażegnał konflikt z poddostawcami. Dzięki temu możliwe będzie wznowienie produkcji na dotychczasowym poziomie. Planowane przestoje w fabrykach, które w skrajnych przypadkach miały potrwać do końca sierpnia nie będą mieć miejsca.

Dostawcy wznowili transport komponentów do fabryk Volkswagena. Produkcja w najbliższych dniach powinna więc przebiegać bez zakłóceń. To dobra informacja dla niemieckiego koncernu. Oznacza bowiem brak ogromnych strat, do których mogłoby dojść w wyniku wstrzymania lub ograniczenia produkcji na okres ponad tygodnia. Wszystko wskazuje, że problem został zażegnany. W przyszłości Volkswagen będzie zapewne ostrożniej postępował ze swoimi kontrahentami.

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan - automatycznie wysuwany hak

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Polski Solaris Urbino został autobusem roku 2017 Lotus Evora 400 Carbon Pack - jeszcze lżejszy Carsharing w Polsce – pierwszy system wystartuje w Warszawie Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało Aston Martin Vanquish Zagato Volante (2016) - premiera Autokult.pl zaprasza na Japan Battle 2016 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Rząd likwiduje przejazdy kolejowe Scaldersi Emperor I, czyli przepych na kółkach Cadillac Escala Concept (2016) - premiera Ford GT doczeka się większej liczby egzemplarzy niż początkowo planowano Uber i Volvo wypuszczą na drogi autonomiczne XC90 McLaren MSO HS, czyli 675LT na sterydach Wyrywkowe kontrole trzeźwości kierowców są niezgodne z prawem! Ile kosztuje nowe Audi Q2? Ofensywa Volkswagena na rynek elektryków rozpocznie się w Paryżu Mercedes-Vision Maybach 6 (2016) - premiera Range Rover Sport z nowym dieslem i lepszym wyposażeniem Co wiemy o nowym Jeepie Wranglerze? Koenigsegg Agera XS i Regera gwiazdami Monterey Car Week Infiniti przygotowało silnik o zmiennym stopniu sprężania VC-T Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem MAN TGE, czyli Volkswagen Crafter w przebraniu Polska fabryka Volkswagena ruszy w październiku

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące