Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne

Niedawno opisaliśmy kilka dobrych, udanych modeli samochodów, marek uznanych z reguły za awaryjne. Dowiedzieliście się, że można kupić dobrą Alfę Romeo, Citroëna, Dacię czy Renault. Tym razem dowiecie się czego należy unikać, szukając samochodu marki, którą z reguły uważa się za niezawodną.

Ten artykuł ma 8 stron:
Audi, Škoda, Volkswagen
Audi to marka uwielbiana przez Polaków, co widać po statystykach importu samochodów używanych. Wielu z nas uznaje ją za niezawodną i z reguły tak jest, bo na rynku są tysiące egzemplarzy z ogromnymi przebiegami, niekoniecznie przez cały swój żywot odpowiednio serwisowanych. Jeżeli chcecie kupić dobre Audi, należy się wystrzegać przede wszystkim niektórych silników.
Konkretnie chodzi o motory TFSI z wczesnych lat produkcji. Najbezpieczniej jest przyjąć, że każdy motor TFSI będzie sprawiał problemy, jeżeli pochodzi z rocznika do 2011. Nie jest to do końca prawda, ale nigdy nie wiadomo na jaką odmianę jednostki traficie i jak była serwisowana, zatem na wszelki wypadek — bierzcie je pod uwagę dopiero w ostateczności.
W Audi należy podchodzić ostrożnie do motorów 2.0 TDI PD, które montowano do 2010 roku, a także praktycznie każdej odmiany starszego 2.5 TDI. Zasadniczo, tego drugiego motoru nie polecamy. Warto pamiętać, że choć 2.7 TDI oraz 3.0 TDI to już niezłe silniki, to miewają kłopoty z rozrządem, co może przynieść bardzo duże wydatki.
Wysokie koszty napraw mogą generować także niektóre automatyczne skrzynie biegów. W przypadku Audi są one oznaczone jako Multitronic i S tronic. Pierwsza to przekładnia bezstopniowa, łączona często z dieslami, które ją niszczą. Druga to skrzynia DSG, czyli dwusprzęgłowa, wymagająca co jakiś czas wymiany dwóch sprzęgieł, koła zamachowego i napraw elektroniki sterującej.
Modele, których radzimy unikać to przede wszystkim bardzo drogie w utrzymaniu Audi Q7, zwłaszcza z jednostką V12 TDI. Wysoki stopień skomplikowania samochodu może zrujnować wasz budżet. Na jego tle lepiej wygląda eksploatacja nawet nowszych modeli A8. Uwaga także na młode jeszcze Audi S6 i RS6 (C7) z silnikami doładowanymi V8. W mocno eksploatowanych egzemplarzach dochodzi do awarii silników i przekładni. Z doświadczenia wiemy, że sportowe samochody tej marki nie wytrzymują długotrwałego katowania, więc jeżeli wybieracie się na track day to dajcie odetchnąć modelowi po dwóch czy trzech okrążeniach. Ryzykowne jest również Audi A6 C5 allroad z pneumatycznym zawieszeniem i silnikami 2.5 TDI.
Nie można nie wspomnieć o innych markach Grupy VW AG. Problemy silnikowe z TSI oraz wybranymi TDI są identyczne jak w Audi. Szczególnie ostrożnym trzeba być przy zakupie Volkswagena Touarega V10 TDI oraz Volkswagena Phaetona. Ten drugi jest, mówiąc kolokwialnie — fajny, ale koszmarnie drogi w serwisowaniu, zwłaszcza układu jezdnego. W obu autach montowano V10 TDI, którego nie polecamy ze względu na bardzo wysokie, potencjalne koszty napraw, chodź technicznie jest to dobry i piekielnie mocny motor.
Škoda to nie jest marka, która powinna się tu znaleźć, choć opinie o niej są dobre. Jednak musimy przestrzec przez Superbem pierwszej generacji z jednostką 2.5 TDI oraz Octavią II z motorem 1.9 TDI o kodzie BXE. To czarna owca w szeregu bardzo udanych innych odmian tego motoru.
Ten artykuł ma 40 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze