Co to jest Cross Traffic Alert?

System monitoruje przestrzeń z tyłu pojazdu, prostopadle do jego ruchu, by ostrzec przed zbliżającymi się do niego obiektami.

Działanie układu Cross Traffic Alert opiera się o system czujników parkowania z tyłu, które w przeciwieństwie do standardowych czujników mają większy maksymalny zasięg (40–100 metrów). Jest to przydatna funkcja podczas wyjazdu z miejsca parkingowego, gdy samochód jest ustawiony prostopadle do drogi, na którą kierowca ma zamiar wyjechać. Wówczas, ograniczona widoczność powoduje zwiększenie ryzyka kolizji. System Cross Traffic Alert ostrzega przed innymi pojazdami, które poruszają się z tyłu, prostopadle do samochodu, ale także przed pieszymi i innymi obiektami, które się do niego zbliżają (np. rowerzysta, pieszy, piłka).

Poza sygnałem dźwiękowym, w niektórych wersjach systemu/modelach samochodu, pojawia się również komunikat na ekranie komputera pokładowego lub stacji multimedialnej. Jeżeli auto jest wyposażone w kamerę cofania, to ostrzeżenie może pojawić się w formie graficznej na ekranie, wraz ze wskazaniem kierunku, z którego można się spodziewać zbliżającego się obiektu. Kolejnym rozwinięciem systemu Cross Traffic Alert jest autonomiczne hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje w porę na ostrzeżenie lub wtedy, gdy jest już na reakcję za późno. Wówczas system aktywuje układ hamulcowy by zapobiec lub zminimalizować skutki kolizji.

Obecnie pracuje się nad podobnym rozwiązaniem monitorującym przestrzeń prostopadle z przodu, co powinno pomóc w miastach, na skrzyżowaniach lub podczas wyjazdu z miejsca parkingowego przodem do drogi. Pionierem w dziedzinie takiej techniki został Ford, który już oferuje Cross Traffic Alert z przodu w niektórych modelach.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Co grozi za jazdę bez uprawnień? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Jak działa przekładnia CVT? Jak działa silnik Wankla? Co to jest downsizing? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a