Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego

Mazda MX-5 to jeden z tych modeli, który stał się kultowy nie tylko ze względu na swoje cechy, ale również dlatego, że rewelacyjnie się sprzedaje. Prawdziwy hit wśród kabrioletów zawsze był oferowany w atrakcyjnej cenie i tak też jest po latach na rynku wtórnym. Dziś prezentujemy drugą generację MX-5, która jest jeszcze w miarę młodym samochodem, a już dostępnym za rozsądne pieniądze.

Ten artykuł ma 3 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakim samochodem jest Mazda MX-5
  2. Jak zbudowana jest Mazda MX-5
  3. Jakie silniki oferowano w Mazdzie MX-5
  4. Jaki silnik wybrać do Mazdy MX-5
  5. Co się psuje w Mazdzie MX-5
  6. Ile kosztuje używany Mazda MX-5
  7. Czy warto kupić Mazdę MX-5

Charakterystyka i budowa

Mazda MX-5 to wyśmienite połączenie kabrioletu czy roadstera z samochodem sportowym i bez wątpienia jest jednym z tych modeli, którym warto się choć raz w życiu przejechać. Z jednej strony nieduże auto, które pozwoli poczuć oklepany już w powiedzeniach wiatr we włosach, ale także wóz, który daje wyśmienite wrażenia z prowadzenia i łączy kierowcę z samochodem w niebywały wręcz sposób. Praktycznie nie ma już konkurentów, a używane egzemplarze są wyjątkowo atrakcyjne cenowo na tle Lotusów Elise czy Toyot MR2, z którymi można by go porównać. Jego dodatkowym atutem jest dobra trwałość i niskie koszty eksploatacji.

Mazda MX-5 NB przed liftingiem
Mazda MX-5 NB po liftingu

Mazda MX-5 drugiej generacji oznaczona jako NB zadebiutowała pod koniec lat 90., a jej cechą charakterystyczną na tle poprzednika są zwykłe reflektory, którymi zastąpiono podnoszone, niemodne już w tym czasie lampy. Jednym przypadło to do gustu, a innym nie, ale NB nie zmieniła charakteru. Nadal była lekkim, dającym wiele atrakcji samochodem z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, przenoszącym napęd na tylną oś.

Za połączenie samochodu i kierowcy z nawierzchnią odpowiada wielowahaczowe zwieszenie z przodu i z tyłu, które daje wyśmienite wyczucie auta. Jego niewielkie rozmiary oraz idealny rozkład masy wpływają korzystnie na prowadzenie, ale także na zespolenie samochodu z kierowcą. Pod warunkiem, że nie ma on więcej niż 1,8 m wzrostu, ponieważ większe osoby zwyczajnie się nie mieszczą. Jazda z wystającą ponad ramkę szyby głową nie należy do komfortowych, z kolei przy zamkniętym dachu, taka osoba musi siedzieć skulona. Warto dodać, że seryjnym wyposażeniem jest składany ręcznie miękki dach (winylowy lub materiałowy), ale można na rynku spotkać także twarde hardtopy.

Kokpit Mazdy MX-5 NB przed liftingiem

Trzeba pamiętać, że Mazda MX-5 to samochód dla dwóch osób i opcjonalnie niewielkiego bagażu — bagażnik ma 145 litrów pojemności. Nie jest wygodny w codziennej eksploatacji, ani tym bardziej podczas dłuższego wyjazdu. Trudno traktować Mazdę jako jedyne auto w gospodarstwie domowym.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Cechą charakterystyczną modelu są nieduże silniki umieszczone przed kierowcą, ale częściowo za przednią osią, co korzystnie wpływa na rozkład masy. Warto dodać, że Mazdy MX-5 nie są produktami luksusowymi, więc nie zawsze można liczyć na bogate wyposażenie. Nawet klimatyzacja czy ABS nie w każdym egzemplarzu były seryjne.

Mazda MX-5 NB po liftingu

Historia Mazdy MX-5 NB w pigułce:

1998 r. — prezentacja drugiej generacji MX-5 NB
2001 r. — facelifting – nowy kształt zderzaka, konsoli środkowej, mocniejszy silnik 1.8, sztywniejsze nadwozie
2005 r. — nowa generacja — model MX-5 NC

Silniki

Umieszczone z przodu niewielkie silniki zawsze miały cztery cylindry i niezbyt dużą moc. Najsłabsza odmiana generuje 110 KM z pojemności 1,6 litra. Motor 1.8 osiąga 144 KM do 2001 roku lub 146 KM po 2001 roku. Oba silniki były łączone z manualną skrzynią biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach. Wersja 1.8 z przekładnią 6-stopniową ma dodatkowo szperę w tylnym moście. Rzadziej trafia się na automat, który nie pasuje do charakteru samochodu. Ponadto nie ma wówczas co liczyć na szperę, ponieważ takie odmiany należy traktować jako zwykłe kabriolety, a nie samochody sportowe. Dużą rzadkością na rynku są wersje Turbo z jednostką 1.8 o mocy 178 KM.

Pod maską Mazdy MX-5 znajdziecie wyłącznie 4-cylindrowe silniki rzędowe

Który silnik wybrać do Mazdy MX-5? Generalnie jest to bez większego znaczenia, bo już podstawowa jednostka zapewnia dobre osiągi – przyspieszenie poniżej 10 s do 100 km/h. Oczywiście w sportowym aucie im więcej mocy tym lepiej, ale 1.8 oferuje przyspieszenie do setki w mniej niż 8 sekund. Nieco lepiej się także prowadzi ze względu na szperę.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Juke [2010-2015] - poradnik kupującego Używana Mazda 6 GG/GY 2.0 MZR-CD/CiTD [2002-2007] - poradnik kupującego Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI [2007-2015] - poradnik kupującego Tanie, francuskie samochody klasy średniej za 15-25 tys. zł [cz.3] Używana Alfa Romeo 166 [1998-2007] - poradnik kupującego Tanie, francuskie kompakty do 20 tys. zł [cz.2] Używana Honda CR-V III [2007-2012] - opinie i porady Używany Ford KA II [od 2008] - poradnik kupującego Tanie, francuskie auta miejskie segmentu B [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny