Škoda i rowery – wczesna historia i współczesność marki

Škoda należy do najstarszych producentów samochodów na świecie z ciągłą historią. Jak to często bywało w przypadku tych największych – wszystko zaczęło się od rowerów.

Właściwie wszystko zaczęło się nie od rowerów, a od dwóch dżentelmenów: Václava Klementa, urodzonego w 1868 roku sprzedawcy książek i Václava Laurina, 3 lata starszego mechanika. Chociaż panowie zaczynali pracę osobno, połączyły ich rowery. Być może do ich współpracy nie doszłoby, gdyby nie firma Seidel & Neumann, która sprzedała Klementowi rower, z którego nie był zadowolony. Z niemieckim jednośladem były problemy, których producent nie mógł lub nie chciał rozwiązać.

Václav Klement był miłośnikiem rowerów, ale nie miał ogromnego doświadczenia technicznego. Mimo to postanowił, że spróbuje podjąć się nie tylko napraw swojego jednośladu. Otworzył on warsztat, w którym naprawiał rowery. Niedługo później do współpracy zaprosił Václava Laurina, który jednośladami zajmował się już wcześniej. Wspólne działania obaj panowie podjęli w 1895 roku już jako firma Laurin & Klement.

Rower po lewej stronie był dopiero początkiem. Laurin & Klement mieli zajść bardzo daleko.

Początki, jak to zazwyczaj bywa, nie były spektakularne. Rowery, które Laurin i Klement składali na importowanych z Anglii częściach, sprzedawali w księgarni Klementa. Determinacja obu panów była jednak na tyle duża, że rozwój, który wkrótce miał nastąpić, był błyskawiczny.

Václav Klement

Urodzony w mieście Velvary w 1868 roku. Znany z zamiłowania do rowerów, pasję przełożył na pracę, gdy producent jego roweru nie chciał pomóc mu z szeregiem usterek. Chociaż był księgarzem, zabrał się za naprawę roweru i otworzył własny warsztat.

Rowery produkowane przez nową spółkę nosiły nazwę Slavia. To samo imię Laurin i Klement nadali swojemu pierwszemu motocyklowi. Nazywał się on Slavia Typ A i powstał w 1899 roku. To było wielkie wydarzenie dla obu konstruktorów. Fabryka w mieście Mladá Boleslav rozwijała się i już na początku XX wieku zakład zatrudniał ponad 30 osób.

Duet Laurin & Klement nie potrzebował wiele czasu na dalszy rozwój. Już w 1905 roku firma rozpoczęła budowę swojego pierwszego samochodu. Nazywał się on po prostu Laurin & Klement A. Wystarczyło więc zaledwie 10 lat, by poczynając od produkcji rowerów, rozwinąć się do budowy automobili.

Václav Laurin

Urodzony w 1865 roku w miejscowości Kamení. Zaczynał jako ślusarz. Przy budowie rowerów pracował już zanim podjął współpracę z Klementem.

Firma stała się największym producentem samochodów w Austro-Węgrzech. Wtedy nastał burzliwy czas – I Wojna Światowa, zwana wtedy jeszcze Wielką Wojną. W tym okresie przedsiębiorstwo Laurin & Klement zaczęło produkcję ciężarówek i innych pojazdów użytkowych, a także silników lotniczych.

W latach 20. firma zaczęła szukać partnera. Tu do gry wkroczyło przedsiębiorstwo, działające w wielu gałęziach przemysłu, w tym ówcześnie jeszcze w kategorii zbrojeniowej – Škoda. Jeszcze przed przejęciem Laurina & Klementa w 1925 było ono, jak na swoje czasy, gigantem. Produkcję samochodów cywilnych Škoda zaczęła już wcześniej, w parze z firmą Hispano-Suiza. Po przejęciu przedsiębiorstwa Václava Laurina i Václava Klementa, produkcja aut z pióropuszem i strzałą, symbolizującą prędkość, ruszyła na dobre.

Czeska marka nie zapomniała o swoich korzeniach. Chociaż to samochody stanowią kręgosłup Škody, obecnie ten producent ma także szeroką gamę rowerów i akcesoriów dla cyklistów. Jednoślady doskonale pasują do aut, które Czesi mają w swojej gamie. Najnowsze modele Škody kierowane są w końcu do osób aktywnych, chcących spędzać czas z rodziną i znajomymi. Rower pasuje tu niczym ostatni puzzel do niemal gotowej układanki.

W obecnej gamie rowerów Škody każdy znajdzie coś dla siebie, bez względu na wiek. Dla najmniejszych Czesi proponują rower Mini na 12-calowych kołach, na którym nasze pociechy mogą uczyć się utrzymywać równowagę, jeszcze zanim będą w stanie pedałować. Dla tych nieco większych, ale wciąż początkujących rowerzystów, dostępne są modele na kołach 9-calowych oraz 11-calowych.

Jeśli szukasz wrażeń, Škoda zaproponuje Ci między innymi rowery górskie. Jednym z zaawansowanych modeli, którymi dysponuje czeska marka, jest MTB 29 Full, uzbrojony w manetki Shimano SLX I-Spec Rapid Fire Plus, hamulce Shimano BR-M395 i widelec Rock Shox Recon Gold TK Tapered.

Kolekcja rowerowa zmienia się z reguły co rok, dwa lata i obejmuje rowery dla dzieci, młodzieży, rowery górskie oraz szosowe. Jest to więc pokaźna paleta produktów. Nie stanowi ona jednak istotnego elementu w generowaniu zysków przez dilerów czy generalnie przez całą firmę Škoda. Jest to raczej miły dodatek dla osoby, która dokonuje zakupu samochodu. Czasem diler do nowego auta proponuje właśnie rower, żeby utwierdzić klienta w przekonaniu, że dokonał naprawdę fajnego wyboru i zainspirować go do aktywności fizycznej, wspólnego spędzania czasu z rodziną oraz do wykorzystywania samochodu do zabrania jednośladów na aktywne wakacje.

Michał Cabaj, kierownik ds. PR w Škoda Polska

W salonach Škody oraz w sklepie internetowym marki znajdziecie także szereg akcesoriów dla cyklistów. Oferta czeskiej marki obejmuje stroje oraz akcesoria, które przydadzą się do jazdy.

Škoda nie tylko sprzedaje rowery, ale także angażuje się w popularyzację jednośladów. Od 13 lat Czesi są partnerem najważniejszego wyścigu kolarskiego na świecie – Tour de France. Škoda wspiera to wielkie wydarzenie nie tylko z pomocą potężnej floty samochodów, ale również na wiele innych sposobów, o których więcej opowiem Wam już wkrótce.

Cyklo Gdynia 2014 - jedna z imprez rowerowych, wspieranych przez Škodę

Warto wiedzieć, że działania czeskiego producenta samochodów, które mają popularyzować rowery, to nie tylko intensywne wsparcie wielkiego Tour de France, ale także aktywność lokalna.

Na stronie skoda-rowery.pl można śledzić wszystkie wydarzenia krajowe, którym wsparciem służy czeska marka. Na tej samej stronie możemy także szukać inspiracji dla siebie – do własnej aktywności. W ostatecznym rozrachunku to właśnie to jest najważniejsze – rzesze osób, które dzięki tej intensywnej popularyzacji jednośladów, zdecydowały się spróbować tego sportu i postanowiły zostać z nim na dłużej.

Artykuł powstał przy współpracy z marką Škoda.

Źródło: sklep.skoda.pl, skoda-rowery.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Treści cykliczne:

Ekologia i oszczędzanie idą w parze. Pozwalają na to nowoczesne technologie Sportowy Samochód Roku 2013 według Czytelników Autokult.pl Cała prawda o brytyjskich samochodach - rozmowa z Mariuszem Stanisławskim, właścicielem serwisu British Cars Puchar hot hatchów: BMW M140i vs Audi S3 Sportback [runda 1] Jedna zmiana, tysiące złotych oszczędności. Wszystko dzięki niewielkiej aplikacji Puchar hot hatchów: Peugeot 208 GTi vs Seat Ibiza Cupra [runda 4] 10 sportowych samochodów wolniejszych od Tesli Model S Wybraliście najlepszy samochód segmentu E! Przedstawiamy zwycięzców [cz.6] Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz.3] W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z niedrogimi SUV-ami, Volvo XC90, Volkswagen Tiguan Zobacz najbardziej poczytne artykuły 2014 roku W redakcji Autokult.pl #8: temat tygodnia - tydzień z pickupami, Toyota C-HR, Hyundai i20 Active