Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem?

Klimatyzacja to wielkie dobrodziejstwo współczesnych samochodów i bardzo przydatne w podróży urządzenie. Warto jednak wiedzieć, jak z niej korzystać, by później tego nie żałować.

Klimatyzacja to urządzenie, które sprzyja nie tylko komfortowi podróży, ale także naszemu organizmowi, podczas jazdy w szczelnie zamkniętej i co gorsza, przeszklonej kabinie samochodu w słoneczny, upalny dzień. Niestety, nierozsądne korzystanie z tego układu może mieć bardzo przykre konsekwencje dla naszego zdrowia. Jak zatem korzystać z klimatyzacji by nie zachorować?

Myślcie o klimatyzacji najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Po otwarciu samochodu warto ustalić, czy w jego wnętrzu jest po prostu ciepło, czy nieprzyjemnie gorąco i duszno. Jeżeli auto stało w cieniu, to nawet w upalny dzień powinno być najwyżej ciepło. Dobrze w takiej sytuacji po prostu wsiąść i od razu ruszyć. Nie warto nawet otwierać drzwi na dłużej, ponieważ w kabinie może być wbrew pozorom chłodniej niż na zewnątrz

Nieco inaczej wygląda sytuacja wtedy, gdy samochód stoi na słońcu. Wówczas w aucie jest nie tylko bardzo gorąco, ale także bardzo duszno. W takiej sytuacji koniecznie opuśćcie szyby lub otwórzcie wszystkie drzwi na minutę, by wypuścić ze środka powietrze — dokonać jego wymiany. Następnie włączcie silnik i powoli ruszcie z miejsca z otwartymi szybami. Nie jedźcie zbyt szybko, bo to również jest niekorzystne dla zdrowia. Podczas jazdy łatwiej dokonać wymiany bardzo rozgrzanego powietrza na świeże z zewnątrz. Po chwili jazdy zamknijcie szczelnie samochód i włączcie klimatyzację. Po włączeniu klimatyzacji od razu zamknijcie obieg powietrza na wewnętrzny.

Najlepiej ustawić ją na pierwsze 2–3 minuty, na temperaturę minimalnie niższą niż na zewnątrz. Mowa tu oczywiście o układach klimatyzacji automatycznej. Różnica powinna być tym większa, im wyższa temperatura na zewnątrz. Dla przykładu: jeżeli na zewnątrz panuje temperatura 34 stopnie Celsjusza, to w kabinie warto ustawić około 28 stopni. Jednak jeżeli na dworze jest 28 stopni, to najlepiej ustawić klimatyzację na 25–26 stopni.

Gorzej, gdy do czynienia mamy z klimatyzacją manualną i tym samym — brakiem możliwości ustawienia konkretnej temperatury. Wówczas należy to zrobić na wyczucie, najlepiej zacząć od przełączenia pokrętła na powietrze chłodne, ale niewiele poniżej ciepłego. Do tego należy włączyć dmuchawę na dość wysoką prędkość, na najwyższy lub jeden z wyższych biegów. Nadmuch najlepiej przełączyć na szybę lub nogi, albo jedno i drugie.

W samochodach wyposażonych w klimatyzację automatyczną warto pozwolić sterownikowi na wybór ustawienia nawiewu, natomiast sami przestawcie kratki wentylacji tak, by chłodniejsze powietrze nie dmuchało bezpośrednio w twarz i klatkę piersiową. Tego należy unikać również podczas całej jazdy.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Z biegiem czasu, co kilkanaście minut można stopniowo zmniejszać ustawienie temperatury, wraz z jej spadkiem w samochodzie. Po 5 minutach warto wpuścić już świeże powietrze do auta, czyli wyłączyć tryb zamkniętego obiegu. Nawet w upalny dzień komfortowa temperatura to około 22–23 stopnie Celsjusza. Jednocześnie jest ona bezpieczna — nie spowoduje szoku termicznego przy wyjściu z samochodu. O tym zjawisku wiele osób zapomina i robi z auta "lodówkę".

Generalna zasada mówi, że różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz, a tą w aucie nie powinna być wyższa niż 6–8 stopni. Przy dłuższej podróży i wiadomym czasie postoju lub końca jazdy, warto zaplanować sobie również ostatni etap. Kilkanaście minut przed zakończeniem jazdy można nieco podnieść temperaturę, na przykład do 25–26 stopni Celsjusza, by przyzwyczaić organizm do ciepła, które czeka na was na zewnątrz.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a