Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych?

Po Polsce jeździ wiele samochodów na zagranicznych tablicach rejestracyjnych, ale znaczna część z nich jest niedopuszczona do ruchu.

fot. Marcin Łobodziński

Po polskich drogach jeździ spora grupa samochodów kupionych za granicą, sprowadzonych i nie przerejestrowanych, z obcymi tablicami rejestracyjnymi. Wiele z nich ma wykupioną polisę OC, ale w rzeczywistości nie powinny poruszać się po drogach publicznych.

Jak to jest, że Polacy jeżdżą takimi samochodami? Otóż nieuczciwi handlarze gwarantują, że jest to zgodne z prawem, pod warunkiem wykupienia polisy OC na numer VIN. Oszukani klienci są już definitywnie wprowadzani w błąd wtedy, gdy dowiadują się u pośredników firm ubezpieczeniowych, że rzeczywiście taką polisę mogą wykupić. Z ważnym OC jadą od handlarza do swojego miejsca zamieszkania samochodem, który nie został dopuszczony do ruchu. Co to oznacza?

Minimum jakiego można oczekiwać, to mandat podczas kontroli policji drogowej. Maksymalna kwota mandatu to 500 zł. Policjant jest zobowiązany do uniemożliwienia dalszej jazdy takim autem, a na miejsce powinna być wezwana laweta, która odholuje samochód na policyjny parking. Nie zawsze jest aż tak restrykcyjnie. Gorzej, gdy kierujący nie przyjmie mandatu i będzie próbował jechać dalej. Wówczas musi się liczyć ze sprawą w sądzie i znacznie wyższą grzywną.

Należy pamiętać, że jedynymi dokumentami umożliwiającymi poruszanie się po polskich drogach są ważny dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe oraz polisa OC z wpisanymi numerami rejestracyjnymi, odpowiadającymi tym z tablic. W tym momencie odnajdujemy deskę ratunku, ponieważ jeżeli kupiliśmy auto od właściciela z zagranicy i przekazał on nam dokumenty, a tablice rejestracyjne są ważne (samochód nie jest wyrejestrowany), wówczas policjant nie może nam niczego zarzucić przez 30 dni od daty zakupu. Można też wyjechać z kraju na tablicach tymczasowych (wyjazdowych) z polisą OC wykupioną w tym kraju. Dopóki tablice wyjazdowe są ważne, można się poruszać autem po Polsce przez 30 dni od daty zakupu.

W przypadku aut kupionych od handlarzy, zwykle bywa jednak tak, że przyjeżdżają one na tablicach wyjazdowych i ubezpieczeniu wyjazdowym, które w momencie znalezienia nabywcy w Polsce, są już przeterminowane. Jeżeli będziecie poruszali się na przeterminowanych tablicach, auto jest traktowane jako niedopuszczone do ruchu. Nierzadko jednak handlarze podrabiają tablice, a za takie można już być oskarżonym o fałszerswo.

Jakie warunki musi więc spełniać kierowca i samochód na zagranicznych tablicach, by był dopuszczony do ruchu w Polsce? Posiadacz pojazdu musi mieć:

  • Ważne i nieprzeterminowane tablice wyjazdowe (znak kraju rejestracji, hologramy legalizacyjne, łacińskie litery i arabskie cyfry)
  • Ważne OC wykupione na ww. tablice
  • Ważny przegląd techniczny
  • Umowę sprzedaży samochodu

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a