Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie?

W zeszłym roku wypadki z udziałem rowerzystów stanowiły 14,1 proc. wszystkich zdarzeń drogowych. W 6 proc., co oznacza 1644 przypadków, odnieśli oni obrażenia lub ponieśli śmierć i jednocześnie byli sprawcami. Większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku z udziałem rowerzysty niż motocyklisty czy osoby nietrzeźwej. Mimo to nie muszą oni zdobywać uprawnień do poruszania się po drogach, a także wykupywać obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jak więc uzyskać odszkodowanie od rowerzysty, który był sprawcą zdarzenia drogowego?

Łódzkie, opolskie i wielkopolskie to województwa, w których szczególnie często dochodzi do wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Statystyki nie obejmują kolizji. Jednak nietrudno się domyślić, że znaczna większość sytuacji, polegających na zderzeniu samochodu z rowerem, kończy się mniejszymi lub większymi obrażeniami rowerzysty.

Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia?

Biorąc udział w zdarzeniu drogowym, w którym nie jesteście winni, w znacznej większości przypadków możecie liczyć na odszkodowanie dzięki…

To, że cykliści nie posiadają zwykle dobrowolnej polisy OC, nie oznacza, że nie odpowiadają za skutki zdarzeń drogowych. Szkody, które wyrządzone są przez rowerzystę, powinny być naprawione na tej samej zasadzie, co szkody spowodowane przez pojazdy mechaniczne. Wynika to z kodeksu cywilnego.

Sęk w tym, że rowerzyści bardzo rzadko wykupują nieobowiązkowe dla nich ubezpieczenie OC. Co ciekawe, wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że niekiedy takie zabezpieczenia posiada wraz z wykupioną polisą na życie lub na mieszkanie. Czasami obejmują one również odpowiedzialność za szkody spowodowane przez ich posiadaczy lub przez domowników, ale trzeba dokładnie sprawdzić, czy nie ma wyłączenia od zdarzeń drogowych.

Istnieje oczywiście polisa OC dla rowerzystów, ale znacząco różni się od polisy OC na pojazd mechaniczny. Po pierwsze, sumy gwarantowane są zdecydowanie niższe. Po drugie, ubezpieczony jest rowerzysta, a nie rower. Nie ma zatem znaczenia na jakim sprzęcie jechał sprawca w momencie wypadku.

Brak polisy OC rowerzysty to nie problem?

Teoretycznie nie jest to problemem dla właściciela pojazdu mechanicznego, w którym doszło do uszkodzenia wskutek zderzenia z rowerem. Zwykle straty są niewielkie, a o uzyskanie postanowienia o zapłacenie odszkodowania w sądzie cywilnym nietrudno. Wystarczy przedstawić dowód na winę cyklisty – najlepiej notatkę policyjną lub oświadczenie sprawcy – oraz kosztorys napraw. Można skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy lub wyceny warsztatu. W drugim przypadku proces uzyskiwania należnego nam odszkodowania może się wydłużyć, ponieważ rowerzysta też ma prawo do powołania rzeczoznawcy, który potwierdzi lub zaneguje ocenioną wartość szkód. Jeżeli wina leży ewidentnie po stronie cyklisty, a co do wysokości roszczeń nie ma żadnych wątpliwości, sąd nakaże wypłatę odszkodowania.

Niestety, wydanie nakazu zapłaty nie oznacza jeszcze finału sprawy. Rowerzysta może się odwołać, a nawet jeżeli tego nie zrobi, niekoniecznie od razu wypłaci pieniądze. Może zwlekać dłuższy czas, a komornik nie zawsze będzie w stanie ściągnąć należności. Jeżeli sprawca jest w trudnej sytuacji materialnej, problem się pogłębia. Staje się on jeszcze większy, gdy w wyniku wypadku doszło do śmierci sprawcy. Wówczas teoretycznie mamy możliwość zgłoszenia roszczeń do osób najbliższych.

Ratunkiem jest autocasco

Nie będzie żadnego problemu z naprawą pojazdu, jeżeli właściciel ma wykupione autocasco. Ubezpieczyciel wypłacający odszkodowanie z tytułu polisy AC wystąpi o regres do sprawcy, co może uchronić nas przed utratą zniżek. Ta droga jest co prawda minimalnie bardziej kosztowna – niższe odszkodowanie plus potencjalna utrata części zniżek – jest natomiast najmniej problematyczna. Warto korzystać z AC również w przypadku dużych komplikacji z odzyskaniem odszkodowania, na przykład od osoby ubogiej lub od takiej, która sama doznała poważnego uszczerbku na zdrowiu i nie będzie zdolna do zgromadzenia środków na naszą wypłatę odszkodowania.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Jak używać koła dojazdowego? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a