Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego?

Trwałość koła dwumasowego w dużej mierze zależy od właściwej techniki jazdy i odpowiedniej dbałości o kondycję samochodu.

fot. Schaeffler

Technika jazdy to najważniejszy czynnik wpływający na trwałość dwumasowego koła zamachowego. Za właściwe uznaje się wszystko to, co eliminuje nadmierne przeciążenia w zespole napędowym oraz wibracje. Tego należy się wystrzegać by koło dwumasowego wytrzymało możliwie długo:

  • Intensywne przyspieszanie poniżej 2000 obr./min
  • Przyspieszanie poniżej 1600–1800 obr./min
  • Gwałtowne i mocne wciskanie gazu w celu przyspieszenia
  • Intensywne hamowanie silnikiem
  • Brutalne ruszanie z miejsca, szybkie włączanie sprzęgła
  • Częste uruchamianie i wyłączanie silnika
  • Wyłączenie silnika na biegu neutralnym z włączonym sprzęgłem
  • Odpalanie silnika na pych
  • Ciąganie ciężkich przyczep

Ogólne zasady pozwalające wydłużyć żywotność koła dwumasowego:

  • Włączaj i wyłączaj silnik wtedy, gdy ma to sens – unikaj używania systemu start/stop
  • Ruszaj łagodnie z delikatnym poślizgiem sprzęgła
  • Jeżeli masz zamiar przyspieszyć, zredukuj bieg tak, by uzyskać minimum 1800–2000 obr./min
  • Podczas przyspieszania wciskaj pedał gazu miarowo i łagodnie, zgodnie z przyspieszeniem samochodu
  • Zmieniaj biegi łagodnie, ale szybko i delikatnie włączaj sprzęgło
  • Unikaj intensywnego hamowania silnikiem na niskich przełożeniach
  • Podczas mocnego hamowania wciskaj sprzęgło
  • Wyłączaj silnik z wciśniętym pedałem sprzęgła

Bardzo istotna dla trwałości koła dwumasowego jest także odpowiednia kondycja silnika. Wszelkie niesprawności powodujące nierówną pracę na wolnych obrotach są bardzo szkodliwe dla tego elementu. Szczególnie niebezpieczne jest wypadanie zapłonów i szarpanie podczas przyspieszania.

Należy zwracać uwagę na wszelkie wibracje pochodzące od układu napędowego (np. wały napędowe) oraz na stan sprzęgła. Jeżeli jest zużyte, podczas wymiany warto zlecić kontrolę koła dwumasowego. Nowe koło dwumasowe najlepiej zakładać wraz z nowym sprzęgłem.

Warto dbać o poduszki mocujące zespół napędowy. Ich zużycie powoduje niekorzystne wibracje. Ze względu na trwałość koła dwumasowego nie zaleca się tuningu silnika.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Jak używać koła dojazdowego? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku? Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC? Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela