Co to jest ISOFIX w samochodzie?

System ISOFIX to obecnie najlepszy i najpopularniejszy sposób mocowania fotelika do przewozu dziecka w samochodzie. Stanowią go dwa proste zaczepy, umieszczone pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela lub kanapy, które są przymocowane bezpośrednio do nadwozia.

Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa.

Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa. (fot. Marcin Łobodziński)

Nazwa systemu ISOFIX to tak naprawdę skrót od International Organisation for Standardisation Fixture, a konkretnie od ISO Fixture. Można to zrozumieć jako ustandaryzowane mocowanie fotelika. Oznacza to, że system ISOFIX jest dokładnie taki sam w każdym aucie, które zgodne jest ze standardem ISO. Niestety, nie każde z nich ma na pokładzie takie mocowanie, ale od 2006 roku stanowi ono obowiązkowe wyposażenie nowego modelu samochodu, dopuszczonego do sprzedaży w Unii Europejskiej. Od 2011 dotyczy wszystkich aut będących w sprzedaży.

Mocowania fotelików dziecięcych — czego o nich nie wiedziałeś?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak istotna dla bezpieczeństwa jest konstrukcja mocowania fotelików dziecięcych. Do testu wybraliśmy kilka popularnych…

Jak wygląda system ISOFIX?

Niezbyt wygodny, schowany system ISOFIX w samochodzie Ford S-Max/Galaxy.

ISOFIX to dwa metalowe ucha, przytwierdzone bezpośrednio do nadwozia, których część mocująca fotelik jest umieszczona pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnej kanapy lub fotela, również przedniego. Na kanapie samochodu zawsze mamy do czynienia z dwoma takimi mocowaniami, czyli czterema uchami. W zależności od modelu auta, mogą być one wyeksponowane, ale ze względów estetycznych zaślepione, gdy są nieużywane.

W niektórych wozach ucha są schowane głęboko, pomiędzy siedzisko i oparcie. Pozostają one niewidoczne, ale można je wyczuć, wkładając tam dłoń. Jednak by sprawdzić, czy w samochodzie jest system ISOFIX, wystarczy spojrzeć na miejsce łączenia oparcia i siedziska, na którym powinno być stosowne, standardowe oznaczenie przypominające metkę do ubrania lub guzik.

Zalety systemu ISOFIX

Dwie największe zalety systemu ISOFIX to łatwość montażu fotelika i bezpieczeństwo. By zamontować fotelik dla dziecka w systemie ISOFIX, musi być on do tego przystosowany i mieć odpowiednie mocowanie. Dwa wysuwane zaczepy przypina się bezpośrednio do uchwytów w aucie. Robi się to szybko i sprawnie. Po zatrzaśnięciu się zaczepów fotelika do uchwytów samochodu, wystarczy dosunąć bazę maksymalnie do oparcia.

Zobacz również: Misja Wisła - odcinek 4 - Wielki Finał

Jeszcze większą zaletą systemu ISOFIX jest jednak bezpieczeństwo przewożenia dziecka. Zamontowany w ten sposób fotelik jest niemalże bezpośrednio przytwierdzony do samochodu, a nie do siedzenia. Nie ma zatem możliwości, by podczas wypadku przesuwał się po kabinie.

W przeciwieństwie do fotelików oplatanych i mocowanych pasem bezpieczeństwa, bardzo trudno popełnić błąd podczas montowania systemem ISOFIX. Nawet jeżeli już zrobimy coś źle (najczęściej za luźne mocowanie) to i tak nie będzie to problem tak fatalny w skutkach, jak nieprawidłowe zapięcie fotelika pasem samochodowym.

11 nowych modeli rozbitych przez Euro NCAP

Euro NCAP rozbiło 11 nowych modeli aut. Znalazło się wśród nich kilka wyjątkowo interesujących samochodów, w tym Maserati Ghibli. W najnowszej serii…

Bezkompromisowy fotelik Cybex Sirona – jak się sprawdza w codziennym użytkowaniu?

Przewożenie dzieci w samochodzie to bardzo poważna sprawa i staram się regularnie zajmować tą tematyką na Autokult.pl. Gdy tylko mam okazję, udzielam…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę?

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda