Jak działa i do czego służy ESP?

ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu.

ESP zwane też inaczej ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową — mają za zadanie analizę sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu.
Dane, które są przez nie przetwarzane, pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu — jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki temu ESP z wykorzystaniem kontroli trakcji może ustabilizować tor jazdy pojazdu.
System ESP korzysta między innymi z następujących czujników lub danych:

- czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki systemu ABS),
- przyspieszenia poprzecznego pojazdu,
- bieżącej prędkości pojazdu,
- kąta skrętu kierownicy,
- ciśnienia płynu w układzie hamulcowym,
- aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła,
- przełożenia skrzyni biegów,
- masy pojazdu.
Na podstawie tych danych ESP określa między innymi kąt obrotu samochodu wokół jego własnej osi pionowej. Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Tym sposobem ESP z wykorzystaniem układu kontroli trakcji, stabilizuje pojazd na właściwym torze.
Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tak zwany torque vectoring. Polega on nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na to, które znajduje się po przeciwnej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze