Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym?

Niebieski, biały, a może szary dym wydobywający się z rury wydechowej? To może to świadczyć o nieprawidłowym spalaniu mieszanki lub spalaniu oleju silnikowego.

Czarny i szary dym w silniku benzynowym?

W przeciwieństwie do silników wysokoprężnych, motory zasilane benzyną bardzo rzadko kopcą na czarno, ale jednak się to zdarza. Szczególnie wtedy gdy zawodzi układ odpowiadający za sterowanie pracą silnika. Za czarne spaliny wylatujące z rury wydechowej auta benzynowego należy winić nieprawidłowo działającą sondę lambda. Jej usterka powoduje niewłaściwy skład mieszanki. Ponadto, w nowszych motorach z wtryskiem bezpośrednim, w ich wnętrzu gromadzi się duża ilość nagaru. Podczas rozruchu część może się wydostać przez rurę wydechową, ale jest to sytuacja sporadyczna i chwilowa.

Nieco podobnym, a zarazem częstszym zjawiskiem są spaliny w kolorze szarym. Tu również chodzi o zły skład mieszanki, a konkretnie o przedawkowanie benzyny w stosunku do powietrza (bogata mieszanka). Zwykle na szaro benzyniaki kopcą tuż po rozruchu, ponieważ działa wówczas układ nagrzewania silnika (tzw. ssanie). Jeżeli jednak szary dym pojawia się dłużej niż przez kilka pierwszych minut, należy szukać przyczyny. Bywa często, że winowajcą jest uszkodzony czujnik temperatury silnika i motor cały czas pracuje jakby się rozgrzewał.

Niebieski dym w silniku benzynowym

Niebieski dym niezależnie od paliwa zawsze oznacza spalanie oleju silnikowego. Podobnie jak w dieslu, również w silniku benzynowym, przyczyn kopcenia na niebiesko należy szukać w pierścieniach tłokowych lub uszczelniaczach zaworów. W modelach wyposażonych w turbodoładowanie wystarczy wyciek oleju z turbosprężarki by ten trafił do komór spalania. Silnik może również zasysać olej przez odmę i wówczas także spaliny przybiorą niebieskie barwy.

Biały dym w silniku benzynowym

Tu również mamy sytuację analogiczną do powyższej. W silniku biały dym zawsze oznacza przedostanie się płynu chłodzącego do komór spalania. Z całą pewnością usterki należy szukać w miejscu połączenia bloku silnika z głowicą. Najczęściej jest to uszkodzenie uszczelki pod głowicą, rzadziej uszkodzenie samego bloku lub głowicy.

W silniku benzynowym, podobnie jak w dieslu jasne spaliny to rzecz normalna przy porannym rozruchu w niskiej temperaturze. W układzie wydechowym gromadzi się woda zamieniana podczas pracy silnika w parę.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Jak działa sprzęgło wielopłytkowe w dołączanym napędzie 4x4? Co to jest silnik wolnossący? Jak wymienić świece zapłonowe?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność