Škoda Atero (2016) - przypomnienie o oryginalnym Rapidzie

Škoda Rapid jeszcze kilka lat temu kojarzyła się tylko z jednym samochodem – czechosłowackim modelem 130 w wersji 2-drzwiowej coupé. Gdy zadebiutował współczesny, niemający z tamtym nic wspólnego Rapid, powoli zapomnieliśmy o oryginale. Przypomnieli nam o nim studenci ze szkoły zawodowej Škody, którzy zbudowali oryginalny model Atero.

26 studentów Škoda Akademie połączyło współczesnego Rapida z modelem 130 Rapid i zbudowali samochód, który może nie jest stylistycznym dziełem sztuki, ale z pewnością ładnym przypomnieniem o historycznym modelu. Koncept nazwano Atero i jest to w pełni funkcjonalna Škoda bazująca na współczesnym Rapidzie Spaceback. Oczywiście auto nie trafi do produkcji seryjnej, nie ma być też ważnym konceptem firmy, a jedynie pokazem umiejętności uczniów akademii Škody. Jest to już ich trzeci projekt po Škodzie Fabii FUNstar i Škodzie CitiJet.

Oto pierwowzór - oryginalna Skoda Rapid

Prace nad Atero rozpoczęto pod koniec 2015 roku. W projekcie wzięło udział 26 studentów – 4 kobiety i 22 mężczyzn. Na zbudowanie auta z pomocą instruktorów szkoły zawodowej Škody poświęcono 1700 godzin pracy. Powstało auto o długości 4,3 metra z dwudrzwiowym nadwoziem coupé w stylu dość podobnym do pierwowzoru. Jednocześnie jest to najbardziej wszechstronny i funkcjonalny samochód zaprojektowany przez młodzież z tej szkoły. Uwagę zwracają ostatnie słupki, które są bardzo długie i nachylone pod niewielkim kątem. To dość kontrowersyjny z wizualnego punktu widzenia element samochodu, ale wszystko się wyjaśnia gdy rzucić okiem na pierwowzór. Popatrzcie na długość bocznej, tylnej szyby. Już na słupku B rozpoczyna się opadanie linii dachu. Odległość od słupka B do nadkola jest na tyle duża, że spokojnie zmieściłaby się jeszcze dodatkowa para drzwi, ale nie o to chodziło. Mi osobiście ten projekt przywodzi na myśl Hyundaia Velostera i prawdopodobnie skończyłby tak samo fatalnie gdyby wszedł do sprzedaży.

Aby nie było zbyt nudno, posłużono się czerwonymi elementami stylistycznymi, w tym splitterem i spojlerem dachowym. Na masce wycięto dodatkowe otwory, w których pojawiło się czerwone oświetlenie diodowe. To samo zrobiono z progami z podświetleniem w stylu szybkich i wściekłych. Naprawdę ładnym i pasującym do całości elementem stylistycznym jest końcowy wydech z Octavii RS. Z palety tego samego modelu pochodzą 18-calowe obręcze kół Turini. Nadwozie pomalowano metalicznym lakierem Black Magic, natomiast elementy czerwone odcieniem Corrida Red. Choć nie mamy jeszcze zdjęć wnętrza, wiemy że tam również gości czerwone podświetlenie i elementy wykończenia, a także 1800-watowy wzmacniacz napędzający 14 głośników systemu audio.

Pod maską Atero gości jednostka 2.0 TSI o mocy 280 KM z Superba, która napędza cztery koła przez 6-stopniową, automatyczną skrzynię DSG. No dobrze, to był żart. Tak naprawdę nie można było się spodziewać sensacji. To tylko skromne 1.4 TSI generujące 125 KM i napędzające przednią oś przy pomocy 7-biegowego automatu DSG.

A teraz popatrzcie na trzy poniższe zdjęcia i powiedzcie, który z projektów studentów Škoda Akademie podoba wam się najbardziej? My za to opowiemy wam jak na żywo prezentuje się Atero, ponieważ właśnie teraz jesteśmy na jego oficjalnej prezentacji.

Zobacz również: Skoda Rapid Spaceback - teledysk w górach

Skoda FUNstar
Skoda CitiJet
Skoda Atero

Škoda Atero (2016) - zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Sportowe Fordy 50th Anniversary dla klientów z Francji Nowy Hyundai Grand Santa Fe (2017) niebawem w polskich salonach Nissan zapowiada nowego NV300 Nowy Peugeot 3008 (2016) - premiera Alfa Romeo Giulia - wyposażenie podstawowe w Polsce Rajd Portugalii 2016 – drugie zwycięstwo Krisa Meeke’a Renault Clio R.S. jeszcze ostrzejsze - wyciekły pierwsze zdjęcia BMW 2002 Hommage (2016) - koncept ku chwale 2002 Turbo Hybrydowy rekord Toyoty – 9 milionów sprzedanych samochodów Gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości? Oto aktualne lokalizacje Aston Martin Vanquish Zagato Concept (2016) - udoskonalony ideał Znamy polskie ceny Alfy Romeo Giulii Polski rynek samochodów elektrycznych wciąż słaby Volkswagen Passat GTE (2017) – polskie ceny Google opatentowało klejącą maskę do łapania pieszych Volvo 40.1 i 40.2 (2016) - koncepcyjna zapowiedź nowego S40 i XC40 Policjanci przygotowali nowy taryfikator mandatów? Zero gwiazdek w teście Global NCAP dla samochodów na rynek indyjski Koncern Fuji Heavy Industries zmieni nazwę na Subaru Corporation Najmocniejszy diesel w historii BMW w Serii 7 i koniec M135i / M235i Seat Ateca (2016) – znamy polskie ceny Alfa Romeo Giulia z zestawem dodatków Mopara Import samochodów używanych rośnie, podobnie jak ich wiek Za 77 zł/h Google zatrudni kierowców samochodów autonomicznych

Popularne w tym tygodniu:

Zobacz, jak wygląda fotelik dziecka po poważnym wypadku. Mocowanie to kluczowa rzecz Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni? Nowe BMW M3 z manualem i 510-konnym silnikiem. Debiut już we wrześniu Polacy jeżdżą niemal najszybciej w Europie. Przez to jest więcej śmiertelnych wypadków Ciężarówka podróżująca dookoła świata rozbiła się pod Płońskiem To lamborghini miura stało nieużywane w garażu. Może być warte nawet 1,2 mln dolarów "Na drut". Policja ostrzega kierowców przed nową metodą złodziei Audi RS zapowiada sześć nowych modeli. Debiut jeszcze w tym roku Promocje w salonach to nie przypadek. Do 1 września muszą sprzedać jak najwięcej Zgłoś sprzedaż pojazdu ubezpieczycielowi. Inaczej możesz zapłacić za cudze OC Tesla pozwana o spowodowanie śmierci kierowcy w Modelu 3 Nowy element obowiązkowego wyposażenia. UE będzie nadzorowała zużycie paliwa w autach