Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi

Napęd quattro wprowadził wielką rewolucję w samochodach osobowych. Do dziś powstało kilka jego odmian. Nie każde quattro działa tak samo. Przedstawiamy wszystkie jego wersje. Wbrew pozorom napęd quattro nie pojawił się po raz pierwszy w modelu Quattro. Zadebiutował on w prototypowym Audi 80. Natomiast Audi Quattro było pierwszym produkcyjnym samochodem osobowym tej firmy, wyposażonym w tego rodzaju napęd. To właśnie od niego wszystko się zaczęło.

Ten artykuł ma 8 stron:

W tym artykule poznasz:

  1. Napęd quattro z blokadami mechanizmów różnicowych
  2. Napęd quattro z mechanizmem Torsen
  3. Ewolucję mechanizmu Torsen w napędzie quattro
  4. Napęd quattro z systemem Torque Vectoring
  5. Napęd quattro ze sprzęgłem Haldex
  6. Napęd quattro ze sprzęgłem wiskotycznym
  7. Napęd quattro z mechanizmem z kołem koronowym
  8. Wirtualny napęd e-tron quattro

Prymitywne i skuteczne pierwsze quattro

Pierwsze Audi Quattro miało prymitywny, ale bardzo skuteczny napęd

Pierwszy system quattro był niesamowicie prymitywny i w tym tkwiła jego siła. Sam samochód też nie należy z dzisiejszego punktu widzenia do szczególnie przełomowych. Model Quattro odznaczał się tylko jedną innowacją – piekielnie skutecznym, stałym napędem na cztery koła.

Pierwszy napęd quattro

Przeniesienie momentu obrotowego na obie osie było realizowane za pomocą trzech tradycyjnych mechanizmów różnicowych. Dwa z nich wyposażono w ręcznie załączane blokady. Dokładnie jak w aucie terenowym. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. To proste rozwiązanie sprawiło, że stosunkowo lekki samochód (ok. 1330 kg) miał niespotykaną dotąd trakcję. Tylko wozy terenowe mogłyby się z nim równać, natomiast żadne dotąd produkowane auto osobowe nie było tak sprawne na śliskiej nawierzchni.

Oczywiście zablokowanie choćby centralnego dyferencjału zmieniało charakterystykę prowadzenia, a użycie tylnej blokady było równoznaczne z utratą poręczności. Włączało się ją jednak tylko w najgorszych warunkach. Te mogły być naprawdę trudne, co potwierdzono nie tylko w tej słynnej próbie.

Źródło: Audi

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jazda youngtimerem [cz. 12]. Ostateczne starcie z korozją - Mercedes 190 W201 Kupić czy nie kupić auto z silnikiem 1.4 TSI? Wszystko zależy od wersji Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Formy finansowania zakupu samochodu do firmy WP Pomaga: solidne i tanie auto do 53 tys. zł Transaxle - sposób na równomierny rozkład masy Skrzynia DSG – usterki, trwałość, koszty eksploatacji Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać LPG się nie opłaca? Sprawdzamy najczarniejsze scenariusze Elektryczny hamulec postojowy - żegnaj dźwignio Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 25 lat minęło. Oto modele, które od 2019 roku kwalifikują się do żółtych tablic

Popularne w tym tygodniu:

Policja przypomina, że nie zniesiono obowiązku zakrywania ust i nosa w samochodzie Jak blisko jesteś zakupu auta marzeń? Może już cię na to stać? W deszczu jeździmy na światłach mijania. Wielu kierowców nie przestrzega tego przepisu Kupujesz auto używane? Oto detale, na które warto zwrócić uwagę, bo i tak za nie zapłacisz Co skraca trwałość automatycznej skrzyni biegów? Tych rzeczy unikaj, jeśli możesz Jak pozbyć się śladów po owadach? Sprawdziłem 3 środki ze sklepu i pewien domowy sposób Ile kosztują autostrady w Polsce? Sprawdzamy, jak opłaty za polskie drogi wypadają na tle zagranicznych stawek Legalizacja zbiornika LPG po 10 latach i w samochodzie z zagranicy. Nie każdy przejdzie badanie Koło dwumasowe Systemy bezpieczeństwa są kosztowne w utrzymaniu. Dobrym przykładem jest przednia szyba Nietypowe przepisy za granicą. Jedziesz na urlop? Lepiej o nich pamiętać Test amortyzatorów może błędnie podać negatywny wynik. To nie jest wina ani diagnostów, ani maszyn