Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi

Napęd quattro wprowadził wielką rewolucję w samochodach osobowych. Do dziś powstało kilka jego odmian. Nie każde quattro działa tak samo. Przedstawiamy wszystkie jego wersje. Wbrew pozorom napęd quattro nie pojawił się po raz pierwszy w modelu Quattro. Zadebiutował on w prototypowym Audi 80. Natomiast Audi Quattro było pierwszym produkcyjnym samochodem osobowym tej firmy, wyposażonym w tego rodzaju napęd. To właśnie od niego wszystko się zaczęło.

Ten artykuł ma 8 stron:

W tym artykule poznasz:

  1. Napęd quattro z blokadami mechanizmów różnicowych
  2. Napęd quattro z mechanizmem Torsen
  3. Ewolucję mechanizmu Torsen w napędzie quattro
  4. Napęd quattro z systemem Torque Vectoring
  5. Napęd quattro ze sprzęgłem Haldex
  6. Napęd quattro ze sprzęgłem wiskotycznym
  7. Napęd quattro z mechanizmem z kołem koronowym
  8. Wirtualny napęd e-tron quattro

Prymitywne i skuteczne pierwsze quattro

Pierwsze Audi Quattro miało prymitywny, ale bardzo skuteczny napęd

Pierwszy system quattro był niesamowicie prymitywny i w tym tkwiła jego siła. Sam samochód też nie należy z dzisiejszego punktu widzenia do szczególnie przełomowych. Model Quattro odznaczał się tylko jedną innowacją – piekielnie skutecznym, stałym napędem na cztery koła.

Pierwszy napęd quattro

Przeniesienie momentu obrotowego na obie osie było realizowane za pomocą trzech tradycyjnych mechanizmów różnicowych. Dwa z nich wyposażono w ręcznie załączane blokady. Dokładnie jak w aucie terenowym. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. To proste rozwiązanie sprawiło, że stosunkowo lekki samochód (ok. 1330 kg) miał niespotykaną dotąd trakcję. Tylko wozy terenowe mogłyby się z nim równać, natomiast żadne dotąd produkowane auto osobowe nie było tak sprawne na śliskiej nawierzchni.

Oczywiście zablokowanie choćby centralnego dyferencjału zmieniało charakterystykę prowadzenia, a użycie tylnej blokady było równoznaczne z utratą poręczności. Włączało się ją jednak tylko w najgorszych warunkach. Te mogły być naprawdę trudne, co potwierdzono nie tylko w tej słynnej próbie.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: Audi

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Jak gasić pożar samochodu? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Sprawdzanie numeru VIN. Obowiązek kupującego, który się bagatelizuje Filtr powietrza. Drobiazg, o którym zapominamy Jak właściwie przechowywać opony i koła? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to są zwolnice i po co się je stosuje? Świadczenie kulancyjne, a regres ubezpieczeniowy Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 1] Serwisy autoryzowane ASO – czy są lepsze od sieci nieautoryzowanych? Co to jest stały napęd na cztery koła? Brud w silniku – dlaczego powstaje i jak z nim walczyć?

Popularne w tym tygodniu:

Mandat za kruczek w kodeksie. Mało znane przewinienia Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów. Mogą narastać lawinowo Samochód od komornika. Udział w licytacji może być strzałem w dziesiątkę Realne zużycie prądu w samochodach elektrycznych. Liderem jest Hyundai Ioniq Silnik 2.0 N47 od BMW i jego rozrząd. Sprawdzamy, czy jest aż tak źle Zainwestujmy w motocykl teraz, żeby zarobić na wiosnę. Podpowiadamy, co kupić Wyprzedzanie z prawej strony – nie zawsze należy się mandat Trójkołowiec na kategorię B: zobacz, czym wkrótce pojedziesz Przyczyny ściągania podczas jazdy na wprost. Zobacz, jakie obszary trzeba sprawdzić