Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi

Napęd quattro wprowadził wielką rewolucję w samochodach osobowych. Do dziś powstało kilka jego odmian. Nie każde quattro działa tak samo. Przedstawiamy wszystkie jego wersje. Wbrew pozorom napęd quattro nie pojawił się po raz pierwszy w modelu Quattro. Zadebiutował on w prototypowym Audi 80. Natomiast Audi Quattro było pierwszym produkcyjnym samochodem osobowym tej firmy, wyposażonym w tego rodzaju napęd. To właśnie od niego wszystko się zaczęło.

Ten artykuł ma 8 stron:

W tym artykule poznasz:

  1. Napęd quattro z blokadami mechanizmów różnicowych
  2. Napęd quattro z mechanizmem Torsen
  3. Ewolucję mechanizmu Torsen w napędzie quattro
  4. Napęd quattro z systemem Torque Vectoring
  5. Napęd quattro ze sprzęgłem Haldex
  6. Napęd quattro ze sprzęgłem wiskotycznym
  7. Napęd quattro z mechanizmem z kołem koronowym
  8. Wirtualny napęd e-tron quattro

Prymitywne i skuteczne pierwsze quattro

Pierwsze Audi Quattro miało prymitywny, ale bardzo skuteczny napęd

Pierwszy system quattro był niesamowicie prymitywny i w tym tkwiła jego siła. Sam samochód też nie należy z dzisiejszego punktu widzenia do szczególnie przełomowych. Model Quattro odznaczał się tylko jedną innowacją – piekielnie skutecznym, stałym napędem na cztery koła.

Pierwszy napęd quattro

Przeniesienie momentu obrotowego na obie osie było realizowane za pomocą trzech tradycyjnych mechanizmów różnicowych. Dwa z nich wyposażono w ręcznie załączane blokady. Dokładnie jak w aucie terenowym. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. To proste rozwiązanie sprawiło, że stosunkowo lekki samochód (ok. 1330 kg) miał niespotykaną dotąd trakcję. Tylko wozy terenowe mogłyby się z nim równać, natomiast żadne dotąd produkowane auto osobowe nie było tak sprawne na śliskiej nawierzchni.

Oczywiście zablokowanie choćby centralnego dyferencjału zmieniało charakterystykę prowadzenia, a użycie tylnej blokady było równoznaczne z utratą poręczności. Włączało się ją jednak tylko w najgorszych warunkach. Te mogły być naprawdę trudne, co potwierdzono nie tylko w tej słynnej próbie.

Źródło: Audi

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Rozstanie z gaźnikiem - ewolucja zasilania silników (cz. 1) Kupno auta z cofniętym licznikiem. Jak odzyskać pieniądze lub ich nie stracić? Torque Vectoring – więcej niż ESP Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Tanie auto używane pod OC. Sprawdzamy, czy wybór modelu ma znaczenie Większe spalanie zimą. ADAC wskazuje, ile kosztuje ogrzewanie szyb i foteli Burze, kałuże i silne opady deszczu. Podstawowe informacje i zasady zachowania się na drodze Silnik 1.6 TDI - czym się różni od większych i starszych braci? Znaki informacyjne (typ D) z opisem Jak jeździć w upale - poradnik Przygotowanie auta do podróży - samochodem na wakacje [cz.1] Prowadzenie po spożyciu alkoholu. Polacy nie wiedzą, kiedy można wsiąść za kierownicę

Popularne w tym tygodniu:

Rozszyfruj oznaczenia opon. Dowiesz się z nich więcej, niż może się wydawać Nie mógł zatankować paliwa. Przyczyna zdziwiła nawet mechanika Tuning nie zawsze jest zgodny z prawem. Przez niewiedzę można mieć poważne kłopoty Jak dbać o diesla, żeby przejechać bezawaryjnie więcej niż 300 tys. km? Pasek rozrządu szybko do wymiany. Silniki, w których nie wytrzyma nawet 100 tys. km Tym lubią chwalić się sprzedawcy. Uważaj, łatwo wpaść w pułapkę Odmowa przyjęcia mandatu a jego zaskarżenie. Są duże różnice 6 przepisów ruchu drogowego, które kierowcy nagminnie ignorują Jak przygotować auto na mróz? Warto pamiętać o kilku kwestiach Brexit a polskie prawo jazdy. Co w razie kontroli na Wyspach? Większe spalanie zimą. ADAC wskazuje, ile kosztuje ogrzewanie szyb i foteli 9 najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić z autem w czasie mrozu