Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi

Napęd quattro wprowadził wielką rewolucję w samochodach osobowych. Do dziś powstało kilka jego odmian. Nie każde quattro działa tak samo. Przedstawiamy wszystkie jego wersje. Wbrew pozorom napęd quattro nie pojawił się po raz pierwszy w modelu Quattro. Zadebiutował on w prototypowym Audi 80. Natomiast Audi Quattro było pierwszym produkcyjnym samochodem osobowym tej firmy, wyposażonym w tego rodzaju napęd. To właśnie od niego wszystko się zaczęło.

Ten artykuł ma 8 stron:

W tym artykule poznasz:

  1. Napęd quattro z blokadami mechanizmów różnicowych
  2. Napęd quattro z mechanizmem Torsen
  3. Ewolucję mechanizmu Torsen w napędzie quattro
  4. Napęd quattro z systemem Torque Vectoring
  5. Napęd quattro ze sprzęgłem Haldex
  6. Napęd quattro ze sprzęgłem wiskotycznym
  7. Napęd quattro z mechanizmem z kołem koronowym
  8. Wirtualny napęd e-tron quattro

Prymitywne i skuteczne pierwsze quattro

Pierwsze Audi Quattro miało prymitywny, ale bardzo skuteczny napęd

Pierwszy system quattro był niesamowicie prymitywny i w tym tkwiła jego siła. Sam samochód też nie należy z dzisiejszego punktu widzenia do szczególnie przełomowych. Model Quattro odznaczał się tylko jedną innowacją – piekielnie skutecznym, stałym napędem na cztery koła.

Pierwszy napęd quattro

Przeniesienie momentu obrotowego na obie osie było realizowane za pomocą trzech tradycyjnych mechanizmów różnicowych. Dwa z nich wyposażono w ręcznie załączane blokady. Dokładnie jak w aucie terenowym. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. To proste rozwiązanie sprawiło, że stosunkowo lekki samochód (ok. 1330 kg) miał niespotykaną dotąd trakcję. Tylko wozy terenowe mogłyby się z nim równać, natomiast żadne dotąd produkowane auto osobowe nie było tak sprawne na śliskiej nawierzchni.

Oczywiście zablokowanie choćby centralnego dyferencjału zmieniało charakterystykę prowadzenia, a użycie tylnej blokady było równoznaczne z utratą poręczności. Włączało się ją jednak tylko w najgorszych warunkach. Te mogły być naprawdę trudne, co potwierdzono nie tylko w tej słynnej próbie.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: Audi

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Tańsze i droższe w naprawach zawieszenia. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Bomba w samochodzie? - pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa Naprawy powypadkowe - zasadność naprawy w ASO Co to jest wodorowanie silnika? Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity Godzina na umowie sprzedaży lub najmu. Ważniejsza niż myślisz Walka o trakcję – zawieszenia w sportach motorowych [część 2] Czy trzeba demontować kulę zaczepu haka holowniczego? 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują

Popularne w tym tygodniu:

Deklaracja PCC-3 po zakupie auta. Za niedotrzymanie obowiązku do 45 tys. zł grzywny Benzyna 95 czy 98? Sprawdziliśmy, czy liczba oktanowa ma wpływ na zużycie Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Nie lekceważ tej błahej kwestii Jak podłączyć kable rozruchowe? Prawidłowe pożyczanie prądu Dziecko powyżej 36 kg: w foteliku czy bez? Bezpieczne rozwiązania są, ale nie każdy o nich wie Jak usunąć wilgoć z samochodu? Zabezpieczenie lakieru na zimę. Można zapewnić ochronę nawet na rok LPG się nie opłaca? Sprawdzamy najczarniejsze scenariusze Łańcuchy na koła: ile kosztują i co powinieneś o nich wiedzieć? Jak pozbyć się zaparowanych szyb? To naprawdę proste Za dużo oleju w silniku? Podpowiadamy co z tym zrobić Jak można wykorzystać gniazdo zapalniczki w aucie?