Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3]

Linia Station Wagon, czyli linia dużych Land Cruiserów powstała z myślą o nowym rodzaju klienta o profilu podobnym do amerykańskiego. Użytkownik, który potrzebuje dużego, przestronnego wozu na co dzień i jednocześnie auta, do którego zapakuje nie tylko rodzinę, ale w razie konieczności również dużą ilość potrzebnego do pracy czy wykonywania swojego hobby sprzętu. To amerykanie wykreowali nowy segment SUV, dziś nieco inaczej rozumiany. Pierwszym tego typu SUV-em, który odpowiadał potrzebom rynku amerykańskiego był Land Cruiser J5. Otworzył on jednocześnie otworzył nową linię modelową, znaną wówczas jako Station Wagon, a dziś po prostu seria 200.

Ten artykuł ma 5 stron:

Land Cruiser J5 nie był pierwszym z nadwoziem typu Station Wagon, czyli całkowicie zamkniętym, blaszanym. Już seria J4, a konkretnie model J45 V i LV były takimi autami, ale wyglądały mało zgrabnie. Idea Station Wagona była nieco inna. Miał być to przede wszystkim samochód przestronny i komfortowy, wyglądający dobrze, a nie jak zbudowane na siłę kombi na podwoziu traktora. Pierwszym takim prawdziwym Station Wagonem był właśnie Land Cruiser J5.

Land Cruiser J5 nie był pierwszym z nadwoziem typu Station Wagon, czyli całkowicie zamkniętym, blaszanym. Już seria J4, a konkretnie model J45 V i LV były takimi autami, ale wyglądały mało zgrabnie. Idea Station Wagona była nieco inna. Miał być to przede wszystkim samochód przestronny i komfortowy, wyglądający dobrze, a nie jak zbudowane na siłę kombi na podwoziu traktora. Pierwszym takim prawdziwym Station Wagonem był właśnie Land Cruiser J5.

Co ciekawe, seria J5 powstała głównie z myślą o eksporcie do USA. Nowy Land Cruiser, który zadebiutował w 1967 roku miał stawić czoła amerykańskim SUV-om, takim jak Jeep Wagoneer.

Co ciekawe, seria J5 powstała głównie z myślą o eksporcie do USA. Nowy Land Cruiser, który zadebiutował w 1967 roku miał stawić czoła amerykańskim SUV-om, takim jak Jeep Wagoneer.

Samochód szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. Doceniono go nie tylko w USA, ale także w Australii i to dzięki Land Cruiserowi, ale również Nissanowi Patrolowi, ten oddalony od świata kontynent zdominowały japońskie, a nie amerykańskie czy brytyjskie terenówki.

Samochód szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. Doceniono go nie tylko w USA, ale także w Australii i to dzięki Land Cruiserowi, ale również Nissanowi Patrolowi, ten oddalony od świata kontynent zdominowały japońskie, a nie amerykańskie czy brytyjskie terenówki.

Choć na naszym kontynencie seria J5 to prawdziwy biały kruk, za Oceanem szybko stała się hitem i ulubionym autem terenowym amerykanów. "Żelazna świnia" - taki przydomek zyskał ten model - była ceniona za wytrzymałość i niezawodność.

Choć na naszym kontynencie seria J5 to prawdziwy biały kruk, za Oceanem szybko stała się hitem i ulubionym autem terenowym amerykanów. "Żelazna świnia" - taki przydomek zyskał ten model - była ceniona za wytrzymałość i niezawodność.

Nieprzypadkowo, ponieważ konstrukcja J5 opierała się na tych samych zasadach co wcześniejsze serie J4. Stalowa rama, resory piórowe, sztywne mosty, wytrzymały silnik serii F oraz reduktor i manualna skrzynia biegów. To, co odróżniało ramę J5 od J4 to technologia łączenia elementów. W J5 po raz pierwszy spawanie wyparło przestarzałe nitowanie. Rama J5 jest lżejsza, choć zwiększono rozstaw osi w stosunku do Station Wagona FJ45V. Długość ramy zależała również od tego, czy klient zamówił fabrycznie montowaną wyciągarkę.

Nieprzypadkowo, ponieważ konstrukcja J5 opierała się na tych samych zasadach co wcześniejsze serie J4. Stalowa rama, resory piórowe, sztywne mosty, wytrzymały silnik serii F oraz reduktor i manualna skrzynia biegów. To, co odróżniało ramę J5 od J4 to technologia łączenia elementów. W J5 po raz pierwszy spawanie wyparło przestarzałe nitowanie. Rama J5 jest lżejsza, choć zwiększono rozstaw osi w stosunku do Station Wagona FJ45V. Długość ramy zależała również od tego, czy klient zamówił fabrycznie montowaną wyciągarkę.

Początkowo Land Cruisera J5 napędzał silnik benzynowy serii F o mocy 125 KM. Dopiero w latach 70. zmodyfikowano go w dwojaki sposób. Podniesiono moc do 130 KM, a silnik oznaczono jako F.5, natomiast w jednostce 2F zwiększono pojemność z 3,9 l do 4,2 l przez co uzyskano 135 KM. W końcówce produkcji Land Cruisera J5 oferowano silnik Diesla o mocy 93 KM i pojemności 3,2 l. Trafił głównie na rynek japoński.

Początkowo Land Cruisera J5 napędzał silnik benzynowy serii F o mocy 125 KM. Dopiero w latach 70. zmodyfikowano go w dwojaki sposób. Podniesiono moc do 130 KM, a silnik oznaczono jako F.5, natomiast w jednostce 2F zwiększono pojemność z 3,9 l do 4,2 l przez co uzyskano 135 KM. W końcówce produkcji Land Cruisera J5 oferowano silnik Diesla o mocy 93 KM i pojemności 3,2 l. Trafił głównie na rynek japoński.

Zobacz również: Toyota Prius Plug-in

Wnętrze jak na owe czasy imponowało przestronnością i również funkcjonalnością. Wiele elementów obsługi zaczęło przypominać samochody osobowe, a nie traktory.

Wnętrze jak na owe czasy imponowało przestronnością i również funkcjonalnością. Wiele elementów obsługi zaczęło przypominać samochody osobowe, a nie traktory.

Żelazna świnia dobrze rozkręciła eksport Land Cruisera do USA, ale ceniono ją również na innych rynkach, m. in. na Bliskim Wschodzie. Zapoczątkowała także nową rodzinę Station Wagon, którą można nazywać pierwszymi SUV-ami Toyoty. Idea została kupiona i Toyota mogła kontynuować podział linii na dwie. W 1980 roku zakończono produkcję J5 i przygotowano godnego następcę J6.

Żelazna świnia dobrze rozkręciła eksport Land Cruisera do USA, ale ceniono ją również na innych rynkach, m. in. na Bliskim Wschodzie. Zapoczątkowała także nową rodzinę Station Wagon, którą można nazywać pierwszymi SUV-ami Toyoty. Idea została kupiona i Toyota mogła kontynuować podział linii na dwie. W 1980 roku zakończono produkcję J5 i przygotowano godnego następcę J6.

Za Oceanem w końcówce lat 70. Land Cruiser coraz bardziej tracił do amerykańskich konkurentów. Nadal ceniono go za niezniszczalność, ale brakowało mu mocy. 200 KM, do których Land Cruiser miał daleko, na rynku amerykańskim stawało się minimum. Natomiast w Europie J5 wyglądał po prostu na mocno przestarzały.

Za Oceanem w końcówce lat 70. Land Cruiser coraz bardziej tracił do amerykańskich konkurentów. Nadal ceniono go za niezniszczalność, ale brakowało mu mocy. 200 KM, do których Land Cruiser miał daleko, na rynku amerykańskim stawało się minimum. Natomiast w Europie J5 wyglądał po prostu na mocno przestarzały.

Land Cruiser J6, którego zaprezentowano w 1980 roku został stworzony według idei: więcej wszystkiego. Samochód miał być większy, mocniejszy, szybszy, bardziej komfortowy, lepiej wyposażony....

Land Cruiser J6, którego zaprezentowano w 1980 roku został stworzony według idei: więcej wszystkiego. Samochód miał być większy, mocniejszy, szybszy, bardziej komfortowy, lepiej wyposażony....

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro Lunar Roving Vehicle - historia pojazdu księżycowego Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji [cz.2] Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia