Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2]

W pierwszej części historii Toyoty Land Cruiser przedstawiłem wam początki tego modelu, ale tylko linii podstawowej kończąc na serii J7, którą do dziś można kupić na niektórych rynkach. Dziś zaczynamy dokładnie od tego samego miejsca, na którym skończyliśmy, czyli od serii J7. To właśnie przy tej generacji doszło do powstania odrębnej linii modelowej znanej jako Prado.

Ten artykuł ma 5 stron:

Naszą historię Land Cruisera w pigułce skończyliśmy na tym modelu, czyli poliftowym J7, ostatnim wole roboczym Toyoty o tej nazwie. Jeżeli nie czytałeś poprzedniej części znajdziesz ją TUTAJ.

Naszą historię Land Cruisera w pigułce skończyliśmy na tym modelu, czyli poliftowym J7, ostatnim wole roboczym Toyoty o tej nazwie. Jeżeli nie czytałeś poprzedniej części znajdziesz ją TUTAJ.

Dziś zajmiemy się również generacją J7, ale w odmianie Light Duty, lepiej znaną pod przydomkiem Prado. Jest to pierwszy Land Cruiser dedykowany w pełni odbiorcy prywatnemu, który miał odpowiedzieć na konkurencję w postaci Mitsubishi Pajero. Auto stylistycznie różni się jedynie detalami od roboczej wersji Heavy Duty, a technicznie zostało dostosowane do bardziej komfortowej jazdy po drogach utwardzonych.

Dziś zajmiemy się również generacją J7, ale w odmianie Light Duty, lepiej znaną pod przydomkiem Prado. Jest to pierwszy Land Cruiser dedykowany w pełni odbiorcy prywatnemu, który miał odpowiedzieć na konkurencję w postaci Mitsubishi Pajero. Auto stylistycznie różni się jedynie detalami od roboczej wersji Heavy Duty, a technicznie zostało dostosowane do bardziej komfortowej jazdy po drogach utwardzonych.

Zacznijmy od wyglądu. Debiutujący w 1984 roku Land Cruiser J7 Light Duty, znany również jako Land Cruiser II, tylko pozornie jest nie do odróżnienia od Heavy Duty. Jeżeli popatrzycie na oba auta równocześnie, zauważycie, że Light ma mniejsze błotniki przednie, a lampy kierunkowskazów zespolono z grillem w przeciwieństwie do wystających w HD. Tzw. ciężka odmiana ma też charakterystyczne zwężenie przedniego pasa przebiegające ku dołowi w kierunku zderzaka, który również mocniej odstaje od samej karoserii. Przedni pas Light Duty jest bardziej harmonijny i jednolity.

Zacznijmy od wyglądu. Debiutujący w 1984 roku Land Cruiser J7 Light Duty, znany również jako Land Cruiser II, tylko pozornie jest nie do odróżnienia od Heavy Duty. Jeżeli popatrzycie na oba auta równocześnie, zauważycie, że Light ma mniejsze błotniki przednie, a lampy kierunkowskazów zespolono z grillem w przeciwieństwie do wystających w HD. Tzw. ciężka odmiana ma też charakterystyczne zwężenie przedniego pasa przebiegające ku dołowi w kierunku zderzaka, który również mocniej odstaje od samej karoserii. Przedni pas Light Duty jest bardziej harmonijny i jednolity.

Jako, że samochód miał służyć rekreacji i do jazdy na co dzień, tak też go reklamowano. Przygotowano do tego również zawieszenie, z którego pozbyto się resorów piórowych i zastąpiono je sprężynami. Warto odnotować fakt, że Prado oferowano tylko z trzema krótszymi rozstawami osi.

Jako, że samochód miał służyć rekreacji i do jazdy na co dzień, tak też go reklamowano. Przygotowano do tego również zawieszenie, z którego pozbyto się resorów piórowych i zastąpiono je sprężynami. Warto odnotować fakt, że Prado oferowano tylko z trzema krótszymi rozstawami osi.

Na tym w zasadzie kończą się różnice pomiędzy Light Duty a Heavy Duty. Wnętrze jest niemal identyczne. Samochody z serii Prado oznaczano skrótami LJ, KZJ i RJ.

Na tym w zasadzie kończą się różnice pomiędzy Light Duty a Heavy Duty. Wnętrze jest niemal identyczne. Samochody z serii Prado oznaczano skrótami LJ, KZJ i RJ.

W przeciwieństwie do HD wersję "lekką" oferowano również tylko z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi i Diesla.

W przeciwieństwie do HD wersję "lekką" oferowano również tylko z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi i Diesla.

Zobacz również: Premiera nowej Toyoty Auris. Japończycy w końcu pokazali konkurenta Golfa i Astry

O ile Heavy Duty doczekał się liftingu nadwozia dopiero w 2007 roku, to Light Duty odświeżono już w roku 1990, czyli 6 lat od rozpoczęcia produkcji. Zupełnie zmieniono przedni pas i delikatnie całą karoserię, dostosowując wygląd Land Cruisera do czasów współczesnych. Dopiero po tym liftingu Toyota miała godnego konkurenta dla Pajero.

O ile Heavy Duty doczekał się liftingu nadwozia dopiero w 2007 roku, to Light Duty odświeżono już w roku 1990, czyli 6 lat od rozpoczęcia produkcji. Zupełnie zmieniono przedni pas i delikatnie całą karoserię, dostosowując wygląd Land Cruisera do czasów współczesnych. Dopiero po tym liftingu Toyota miała godnego konkurenta dla Pajero.

Można przyjąć swobodnie, że to właśnie w tym miejscu zaczyna się historia linii Prado, ponieważ tak nazywano samochód po faceliftingu. Był to również pierwszy taki model z nadwoziem pięciodrzwiowym, zamkniętym.

Można przyjąć swobodnie, że to właśnie w tym miejscu zaczyna się historia linii Prado, ponieważ tak nazywano samochód po faceliftingu. Był to również pierwszy taki model z nadwoziem pięciodrzwiowym, zamkniętym.

Auto technicznie nie zmieniło się znacząco. Unowocześniono silniki...

Auto technicznie nie zmieniło się znacząco. Unowocześniono silniki...

...oraz subtelnie poprawiono kabinę. To był jednak początek Prado - Land Cruiserów do codziennego użytku.

...oraz subtelnie poprawiono kabinę. To był jednak początek Prado - Land Cruiserów do codziennego użytku.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Rumuński francuz - historia Dacii [geneza motoryzacji] Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi] Elon, brawo, spóźniłeś się tylko 47 lat. Pierwszy samochód w kosmosie zaprojektował Polak Audi R8 (2000) [historia motorsportu] Peugeot 205 T16 – narodziny potwora [część 1] | historia motorsportu S-21 i inne polskie silniki BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Chrysler Viper GTS-R (1996) (część 2) [historia motorsportu] Niechciane rekordy Formuły 1 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.1: 1923-1978]