Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Koniec Jaguarów kombi?

Wygląda na to, że nie doczekamy się ani XF-a, ani XE w wersji kombi. Z wypowiedzi Iana Calluma wynika, że brytyjskiemu producentowi nie opłaca się produkować tego typu aut, bo nie ma na nie miejsca na rynku.

Dyrektor działu stylistów Jaguara Ian Callum w rozmowie z Automotive News Europe przyznał, że rynek kombi kurczy się i raczej się to nie zmieni. To zwiastuje koniec tego typu nadwozi w gamie Jaguara. Czy to powinno dziwić? Absolutnie nie, a wręcz przeciwnie. Po cichu mogliśmy się domyślać już od dawna, że do tego dojdzie.

Najlepszym zwiastunem końca kombi i początku nowej ery w Jaguarze było wprowadzenie do oferty brytyjskiego producenta modelu F-Pace. Przy coraz mniejszej sprzedaży kombi i stale rosnącym rynku SUV-ów, jasne było, że Jaguar będzie chciał wycofać się z tego typu nadwozi. Sam Ian Callum przyznaje, że w Chinach i w USA bardzo mało osób kupuje kombi — jest niewiele rynków, gdzie tego typu samochody wciąż cieszą się popularnością.

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Do takich wyjątków należą Niemcy. Tutaj wciąż kombi są popularne, ale na nieszczęście Jaguara lokalni producenci mają w swojej ofercie mnogość pojazdów z takimi nadwoziami. Zostaje jeszcze rynek brytyjski. Tu kombi również nadal są popularne, ale dla samych Brytyjczyków Jaguarowi nie opłaca się tworzyć nowej wersji nadwoziowej swoich modeli XE i XF.

Tak oto zostaliśmy skazani na SUV-y — samochody, które mają mniejsze bagażniki niż kombi, wyższy próg załadunku i zazwyczaj są od swoich, można powiedzieć, krewnych, droższe. Nawet pomijając aspekt praktyczny, wielka szkoda, że nie zobaczymy nowego XF-a w wersji Sportbrake, który w poprzednim wydaniu wyglądał naprawdę świetnie, szczególnie w odmianie XFR-S.

Największym rynkiem kombi na świecie są Niemcy. A co kupują Niemcy? Kupują niemieckie samochody.

Ian Callum, dyrektor działu stylistyki Jaguara

Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat Jaguar oferował dwa kombi. Był to wspomniany już XF, a wcześniej także X-Type, czyli duchowy poprzednik modelu XE.

Czy zmiany w Jaguarze mogą oznaczać, że wkrótce również u niemieckich producentów zobaczymy koniec kombi? Do tego raczej nie dojdzie w najbliższych latach, bo sam rynek naszych zachodnich sąsiadów jest wystarczająco chłonny, by zaspokoić oczekiwania producentów odnośnie sprzedaży ich aut z tego typu nadwoziem. Nie oznacza to jednak, że do wycofania praktycznych nadwozi marek premium nie nastąpi w dalszej perspektywie. Przy rosnących portfolio SUV-ów, część klientów z pewnością odwróci się od kombi. Pytanie tylko, kiedy to zjawisko będzie na tyle duże, że BMW, Audi czy Mercedes zdecydują się dołączyć do Jaguara.

Zobacz również: WP kontra auto: VOLVO XC90

Co ciekawe, Szwedzi, którzy również walczą o rynek chiński i amerykański, niedawno pokazali nowe kombi, które mogłoby konkurować z XF-em Sportbrake. Mowa oczywiście o pięknym V90. Najwyraźniej Volvo SUV-y są niestraszne.

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014) - zdjęcia

Źródło: Automotive News Europevol

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Uterenowiony Passat - model Alltrack ujawniony [aktualizacja] Nowe muzeum Porsche otrzyma nowe eksponaty Czemu Chuck Norris jeździ Nissanem GT-R? Szybszy niż szybkie Ferrari: włoski TGV 24H Le Mans: Audi pojedzie na biopaliwie ADAC sprawdził całoroczne opony do SUV-ów. Efekty nie były zachwycające Ferrari 250 GTE włoskiej policji wystawione na sprzedaż. Nie ma drugiego takiego Nowe Audi A8: premiera 30 listopada w Miami Citroën zapowiada auto na prąd dla wszystkich. Debiut już 27 lutego Cadillac ATS Coupé - debiut w Detroit Nowy kalendarz i katalog kasków Marushin 2010 Co nowego w odświeżonym Hyundaiu i30 N? Więcej niż się spodziewałem

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes-Maybach Klasy S wjeżdża na rynek. 5,5 m popisu luksusu i innowacji Mazda zapowiedziała 6-cylindrówkę. Może mieć nawet 350 KM Zimowe paliwo na stacjach od 16 listopada. Co oferują najwięksi gracze? Kia Carnival Hi Limousine przewiezie w luksusie aż 7 osób, a do tego ma V6 pod maską Lamborghini nie miało szans. Biała skoda z Rosji była o wiele szybsza Ford Mustang Eleanor może być twój. Jedna sztuka znalazła się w Niemczech Maserati MC20 i MC12 z wizytą w Polsce. W grudniu będzie je można zobaczyć w Katowicach Rząd wraca do przepisów o pieszych. Idą zmiany w pierwszeństwie Bak był dziurawy. Właściciel audi włożył więc do auta kanister Bez mandatu za wymianę opon podczas pandemii. Jest stanowisko ministerstwa Zakaz używania komórek na przejściach, koniec z "siedzeniem na zderzaku". Nadchodzą duże zmiany Dwayne Johnson miał zagrać w porsche taycanie, ale nie zmieścił się do niego