Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Koniec Jaguarów kombi?

Wygląda na to, że nie doczekamy się ani XF-a, ani XE w wersji kombi. Z wypowiedzi Iana Calluma wynika, że brytyjskiemu producentowi nie opłaca się produkować tego typu aut, bo nie ma na nie miejsca na rynku.

Dyrektor działu stylistów Jaguara Ian Callum w rozmowie z Automotive News Europe przyznał, że rynek kombi kurczy się i raczej się to nie zmieni. To zwiastuje koniec tego typu nadwozi w gamie Jaguara. Czy to powinno dziwić? Absolutnie nie, a wręcz przeciwnie. Po cichu mogliśmy się domyślać już od dawna, że do tego dojdzie.

Najlepszym zwiastunem końca kombi i początku nowej ery w Jaguarze było wprowadzenie do oferty brytyjskiego producenta modelu F-Pace. Przy coraz mniejszej sprzedaży kombi i stale rosnącym rynku SUV-ów, jasne było, że Jaguar będzie chciał wycofać się z tego typu nadwozi. Sam Ian Callum przyznaje, że w Chinach i w USA bardzo mało osób kupuje kombi — jest niewiele rynków, gdzie tego typu samochody wciąż cieszą się popularnością.

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Do takich wyjątków należą Niemcy. Tutaj wciąż kombi są popularne, ale na nieszczęście Jaguara lokalni producenci mają w swojej ofercie mnogość pojazdów z takimi nadwoziami. Zostaje jeszcze rynek brytyjski. Tu kombi również nadal są popularne, ale dla samych Brytyjczyków Jaguarowi nie opłaca się tworzyć nowej wersji nadwoziowej swoich modeli XE i XF.

Tak oto zostaliśmy skazani na SUV-y — samochody, które mają mniejsze bagażniki niż kombi, wyższy próg załadunku i zazwyczaj są od swoich, można powiedzieć, krewnych, droższe. Nawet pomijając aspekt praktyczny, wielka szkoda, że nie zobaczymy nowego XF-a w wersji Sportbrake, który w poprzednim wydaniu wyglądał naprawdę świetnie, szczególnie w odmianie XFR-S.

Największym rynkiem kombi na świecie są Niemcy. A co kupują Niemcy? Kupują niemieckie samochody.

Ian Callum, dyrektor działu stylistyki Jaguara

Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat Jaguar oferował dwa kombi. Był to wspomniany już XF, a wcześniej także X-Type, czyli duchowy poprzednik modelu XE.

Czy zmiany w Jaguarze mogą oznaczać, że wkrótce również u niemieckich producentów zobaczymy koniec kombi? Do tego raczej nie dojdzie w najbliższych latach, bo sam rynek naszych zachodnich sąsiadów jest wystarczająco chłonny, by zaspokoić oczekiwania producentów odnośnie sprzedaży ich aut z tego typu nadwoziem. Nie oznacza to jednak, że do wycofania praktycznych nadwozi marek premium nie nastąpi w dalszej perspektywie. Przy rosnących portfolio SUV-ów, część klientów z pewnością odwróci się od kombi. Pytanie tylko, kiedy to zjawisko będzie na tyle duże, że BMW, Audi czy Mercedes zdecydują się dołączyć do Jaguara.

Zobacz również: Jaguar F-Type R. Pierwsza jazda nowym brytyjskim coupe

Co ciekawe, Szwedzi, którzy również walczą o rynek chiński i amerykański, niedawno pokazali nowe kombi, które mogłoby konkurować z XF-em Sportbrake. Mowa oczywiście o pięknym V90. Najwyraźniej Volvo SUV-y są niestraszne.

Jaguar XFR-S Sportbrake (2014) - zdjęcia

Źródło: Automotive News Europevol

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowe Audi A5 cabrio na wideo Brabus E 63 S AMG 4Matic B63-650 (2013) Wyindywidualizowany indywidualista – Dähler GT MF5 Stufe 2 (2012) Przetestuj MINI! Najlepsza inwestycja na świecie. Ferrari 250 GTO sprzedało się za astronomiczną kwotę Xclusive Mercedes-Benz SLK 55 AMG (2013) Nürburgring zostanie zmodyfikowany - znów zobaczymy rekordy przejazdów Chrysler PT Cruiser zmartwychwstaje! Reklama: Mercedes C63 AMG Aston Martin Vanquish - pełna specyfikacja techniczna i pierwszy film promocyjny [wideo] Mazda MX-5 świętuje 20 urodziny! Szkice DiMory - tak będą wyglądać lata 30. XXI wieku?

Popularne w tym tygodniu:

Porsche 911 Turbo z przebiegiem 1,2 mln km. Właściciel jeździ nim od 44 lat Ford Mustang Shelby GT350 Fathouse ma 1400 KM i rozpędza się do setki w 1,9 sekundy SUV-y są groźne dla pieszych. ETCS proponuje zakazać im wjazdu do miast Francuzi mają pomysł na ograniczony zasięg elektryków. Jest tak absurdalny, że aż go lubię W środę 19 lutego policyjna akcja "Smog". Na celowniku starsze diesle Przyszedł na komendę z "niewybuchem". Okazało się, że to element zawieszenia Rozszerzona historia pojazdu w CEPiK 2.0. Bardzo przydatne zmiany Land Rover Defender w "No time to die". Reklama w starym, dobrym stylu Dożywocie dla kierowcy w Niemczech. Sąd potraktował wypadek jak morderstwo Nawet 15 tys. osób straci pracę w fabrykach Mercedesa. Winne coraz ostrzejsze normy emisji spalin Podwyżki na autostradzie A2. Zapłacimy więcej od 2 marca 2020 roku Lancia Delta Integrale Evo o mocy 700 KM to najlepsze, co dziś zobaczycie