Audi A7 Sportback vs Sportback Concept - wersja produkcyjna kontra koncept

Audi A7 Sportback powstało w odpowiedzi na pojawienie się 4-drzwiowego fastbacka: Mercedesa CLS. Samochód ten został wcześniej zapowiedziany przez bardzo elegancki pojazd koncepcyjny. Jak dużo z konceptu przetrwało do wersji produkcyjnej?

Audi Sportback Concept zadebiutowało w 2009 roku podczas North American International Auto Show. Elegancki liftback zapowiedział w sumie dwa modele: A5 Sportback i A7 Sportback. Pierwsze z tych aut zadebiutowało jeszcze w tym samym roku — w 2009. Niedługo później, bo w 2010, pojawiło się A7 Sportback. Bardzo szybko jasne stało się, że koncept jest bliższym krewnym większego, później zaprezentowanego auta produkcyjnego. Warto też zauważyć, że światła z modelu studyjnego zostały zaadaptowane do bliskiego krewnego — A6.

Jak bardzo zmieniło się A7 względem swojego koncepcyjnego poprzednika? Trzeba przyznać, że Audi w pewnym sensie dotrzymało obietnicy, którą złożyło studyjnym Sportbackiem. Koncept zwiastował bardzo eleganckie, ale i dynamicznie wyglądające linie. A7 przejęło wszystko, co najlepsze z tego modelu. Postradało jedynie wielkie koła, które są typowe dla współczesnych konceptów.

Pod maską modelu Sportback Concept pracowało 3-litrowe TDI V6. Obecnie w gamie już odświeżonego A7, które prezentuje się jeszcze lepiej niż wersja, która stanowiła debiut tego modelu na rynku, znajdują się cztery diesle. Są to różne warianty 3.0 TDI, których moce wynoszą 218, 272, 320 i 326 KM. W ofercie A7 Sportback znajdziemy też jednostki benzynowe: 2.0 TFSI o mocy 252 KM i 3.0 TFSI rozwijającą 333 KM. Wszystkie odmiany silnikowe standardowo parowane są z napędem quattro. Nie dotyczy to jedynie podstawowego motoru benzynowego, który w odmianie podstawowej parowany jest z przednimi kołami. Wszystkie wersje silnikowe dostępne są tylko z automatem. W ofercie są skrzynie S tronic, a dla dwóch najmocniejszych diesli Audi montuje przekładnie tiptronic.

Koncepcyjny wóz mierzył 4950 mm długości, 1930 mm szerokości i 1400 mm wysokości. Auto ważyło 1800 kg. Produkcyjne A7 Sportback schudło do pułapu 1695 kg. Zostało też nieznacznie wydłużone — mierzy 4974 mm. A7 Sportbackowi ubyło 20 mm szerokości i przybyło 20 mm wysokości.

Co ciekawe, niewiele zmieniło się także wnętrze A7 względem konceptu. Sam koncepcyjny projekt nie był co prawda szczególnie awangardowy, ale rzadko zdarza się, by tak bezpośrednio przenoszono pomysł na auto z konceptu do wersji produkcyjnej. Zachowana została forma górnej części deski rozdzielczej, okalająca kabinę, wysuwany ekran centralny oraz wąskie kształty elementów konsoli środkowej.

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Adam Małysz opowiada o Dakarze 2016 - wywiad Samochody przyszłości z przeszłości [cz. 2] Kompilacja parkingowych porażek [cz. 1] Clive Owen – zawodowiec w BMW Pinnacle Portfolio - najcenniejsza kolekcja wystawiona kiedykolwiek na aukcji [cz. 2 supersamochody] Bugatti Veyron - wersje specjalne na 100 zdjęciach Największe i najdziwniejsze akcje serwisowe 2015 roku Puchar hot hatchów: DS 3 GT Performance vs Renault Mégane GT [runda 3] Drag racing – pojedynki nietypowych maszyn W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z kabrioletami, Volvo S90, BMW 440i i kamienie milowe Leasing? No to Honda CR-V! Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz.3]