Spyker C8 Preliator (2016) - premiera

Spyker C8 Preliator (2016) - premiera

Spyker C8 Preliator (2016) - premiera
Marcin Łobodziński
02.03.2016 12:00, aktualizacja: 02.10.2022 08:33

Spyker zaprezentował całkowicie ręcznie zbudowane auto, zupełnie nowe, choć stylistykę i nazwę po części znamy. Oto nowy Spyker C8 Preliator.

Dyrektor Generalny Victor R. Muller powiedział, że kiedyś od Enzo Ferrariego usłyszał takie oto motto: to co za tobą nie ma już znaczenia. Z tym mottem Spyker wraca do Genewy prezentując po siedmiu latach od pokazania produkcyjnego Ailerona jego godnego następcę, jakim jest Preliator. Samochód ma być ostatecznym pokazem powiązania marki Spyker z lotnictwem, a sam dyrektor firmy powiedział o nim, że to samolot bez skrzydeł. W planach Spyker ma wyprodukowanie 50 egzemplarzy Preliatora. Sama nazwa została zaczerpnięta od „wojownika” z łaciny. Sprawdźmy jaki ma oręż.

Obraz

Pod maską zainstalowano doładowaną jednostkę V8 pochodzącą od Audi o pojemności 4,2 litra. Za doładowanie odpowiada kompresor, który pozwala generować moc 525 KM przy 6800 obr./min oraz maksymalnie 600 Nm przy 3500 obr./min. Odcięcie zapłonu następuje gdy wskazówka obrotomierza dotknie wartości 7200 obr./min. Jednostka jest zasilana wtryskiem pośrednim.

Deklaracje dotyczące osiągów to 3,7 s do 100 km/h oraz prędkość maksymalna wynosząca 322 km/h. Niemal identyczne parametry jak w przypadku prezentowanego dziś przez nas Aston Martina DB11. Jednak Spyker ma lepszy współczynnik masy do mocy, bo każdy koń mechaniczny jest obciążony 2,65 kg masy podczas gdy w DB11 to już 2,95 kg. To wynik bardzo niskiej masy Preliatora wynoszącej 1390 kg. Inny jest też balans, bo tu na tylną oś przypada 60 proc. masy, ale to oczywiste przy centralnym umieszczeniu silnika. O przeniesienie mocy dba w tym samochodzie 6-biegowa przekładnia manualna Getraga, którą można zamienić na opcjonalną przekładnię automatyczną ZF Tiptronic, również 6-biegową, z klasycznym konwerterem momentu. Bezpośrednio ze skrzyni na koła napęd przenosi mechanizm różnicowy Drexler o ograniczonym poślizgu.

Obraz

Zawieszenie to konstrukcja zaprojektowana przez firmę Lotus Cars, przymocowana do aluminiowej ramy przestrzennej, stanowiącej strukturę całego samochodu. Producent zapewnia, że projekt jest zupełnie nowy, o 10 proc. sztywniejszy niż w przypadku poprzednich konstrukcji, a jednocześnie opracowany tak, by zapewniał wyższy komfort podróżowania. Zarówno przód jak i tył składa się z dwóch aluminiowych wahaczy na koło, oraz kolumn resorujących z regulacją wysokości oraz siły tłumienia amortyzatora. Tarcze hamulcowe mają 350 mm średnicy i czterotłoczkowe zaciski AP Racing z przodu oraz 332-milimetrowe tarcze i również czterotłoczkowe zaciski z tyłu. Ogumienie ma rozmiar 235/35 ZR19 z przodu oraz 295/30 ZR19 z tyłu. Spyker twierdzi, że konstrukcja zawieszenia jest najlepsza w historii tej marki.

Obraz

Nadwozie mierzy 4628 mm długości, 1953 mm szerokości i 1202 mm wysokości. Rozstaw osi to 2725 mm. Wyposażono je w dwa fotele i 120-litrowy bagażnik. Do wykończenia wnętrza użyto skórzanej tapicerki i szczotkowanego aluminium, z którego wykonano całą deskę rozdzielczą. Na niej masa przycisków i wskaźników, dających skojarzenia z lotnictwem na poziomie, jakiego nie osiągnął żaden model Saaba. Oczywiście kolorystyka i dobór materiałów jakie pokazano w Genewie to tylko przykładowy zestaw, a klient podczas składania zamówienia ma wiele możliwości indywidualizacji. Na przykład, może zamówić torby Louisa Vuitton o kolorystyce odpowiadającej tapicerce samochodu. Wracając jeszcze do wnętrza, popatrzcie na mechanizm zmiany biegów. Może nie jest aż takim dziełem sztuki jak w samochodach Pagani, ale brawo za odwagę. Zanim uruchomicie silnik Spykera Preliatora, musicie najpierw włączyć zapłon przyciskiem znanym z lotnictwa, zabezpieczonym przed przypadkowym przełączeniem. Kolejnym elementem znanym z branży lotniczej jest wyświetlacz HUD. Na szybie pojawia się obrazek przypominający celownik myśliwca.

Obraz

Również wygląd karoserii wyjątkowo oddaje charakter samochodów marki Spyker. Nawiązania do lotnictwa są oczywiste. Można je dostrzec nie tylko w kształcie, chciałoby się powiedzieć kadłuba, ale także we wzorze nowych felg nazwanych Turbofan, mocno przeszklonej kabiny jak we współczesnych myśliwcach, kształcie wlotów powietrza na pokrywie z przodu i bokach karoserii, a także materiału użytego do konstrukcji grilla oraz jego stylistyce.

Samochód ma absolutnie oryginalny charakter i słuszną cenę wynoszącą 324 900 euro netto (ok. 1,2 mln zł). W wersji z automatyczną skrzynia biegów Spyker C8 Preliator kosztuje 330 990 euro netto. Pozostaje pytanie czy marka Spyker, która próbowała nawet swoich sił w Formule 1 przetrwa trudne czasy. Choć z drugiej strony osób bogatych na świecie nie brakuje, a tym zależy na oryginalności, jaką Spyker oferuje swoim każdym produktem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)