Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Chiptuning kojarzy się z szybkim, prostym zwiększeniem mocy silnika poprzez zmianę oprogramowania sterującego jego pracą. Szczególnie dziś, w erze turbodoładowanych jednostek napędowych, większość osób posiadających stosunkowo młode auta w ciągu kilku godzin może podnieść moc i moment obrotowy, uzyskując tym samym lepszą dynamikę. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to jedyna forma chiptuningu, który ma jeszcze inne oblicza.

fot. mcchip-dkr.com

Ten artykuł ma 4 strony:

Co to jest chiptuning?

Chiptuning jest to, w prostym rozumieniu, zmiana parametrów pracy silnika poprzez ingerencję w jego elektronikę. Wchodząc w temat głębiej, zagadnienie to można traktować na dwa sposoby. Po pierwsze, są to modyfikacje samochodów seryjnych, które sprowadzają się do takich zmian w oprogramowaniu komputera sterującego pracą silnika (ECU), by uzyskać wyższą wydajność, bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję jednostki napędowej. Tunerzy nazywają to czerpaniem z rezerw, jakie pozostawił konstruktor.

Lamborghini Huracán LP640–4 VOS – test, opinia, spalanie, cena

Nowy Huracán to jedno bardzo dzikie i krzykliwe superauto, a w wydaniu niemieckiego tunera Vision of Speed jest jeszcze dziksze i krzykliwsze. Sprawdzamy,…

Można też przyjąć zasadę, że o ile konstruktor był ograniczony m. in. przepisami dotyczącymi emisji spalin oraz pożądaną przez producenta trwałością, o tyle tuner takich ograniczeń nie ma. Tym samym może sobie pozwolić na nieco więcej niż firma, która wyprodukowała samochód. Warto jednak zauważyć, że w momencie zmiany mocy maksymalnej silnika, pojazd z automatu traci zgodność z homologacją. Inna sprawa, że nikogo to specjalnie nie interesuje, ponieważ wóz już został dopuszczony do ruchu.

Mianem chiptuningu określa się modyfikacje seryjnego komputera sterującego pracą silnika. Nierzadko zachodzi konieczność ingerencji w jego konstrukcję.

W pewnym sensie chiptuning to również stosowanie boxów tuningowych (tzw. power box), przygotowanych przez ich producenta do danego rodzaju silnika. W przeciwieństwie do prawdziwego chiptuningu, w takim przypadku jednostka napędowa nie jest traktowana indywidualnie, lecz jako produkt masowy, z założeniem, że wszystkie maszyny o danym oznaczeniu są identyczne.

Gotowe parametry, przygotowane przez producenta boxów tuningowych, nie dadzą jednak tak dobrych efektów, jak indywidualne strojenie konkretnego egzemplarza samochodu. Można to porównać z dietą przygotowaną dla konkretnej osoby (chiptuning) oraz dietą znalezioną w internecie lub książce (power box).

Power box można kupić w internecie, ale także u tunera, który oferuje nieco więcej niż najtańsze, popularne produkty.

Drugim rodzajem chiptuningu jest przygotowanie programu do silnika zmodyfikowanego kompleksowo, ze zmianami w jego konstrukcji (m. in. zmiana wałków rozrządu, wymiana turbodoładowania, modyfikacje układu wydechowego, itp.). W takim przypadku, chiptuning to coś więcej niż zmiany standardowego oprogramowania, bo nierzadko dochodzi do napisania zupełnie nowego programu od podstaw. Wynika to z faktu, że po poważniejszych modyfikacjach tuner ma do czynienia miejako z zupełnie nowym silnikiem. Standardowy program właściwie do niczego się nie nadaje, więc tworzy się nowy, często zaczynając od wymiany komputera ECU na komputer bez żadnego programu. To z kolei można porównać z zapisaniem czystej kartki.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

W przypadku poważnych modyfikacji konstrukcji silnika, chiptuning to już nie zmiana, lecz tworzenie nowego oprogramowania, sterującego jego pracą.

BMW 220i Coupé Mcchip-dkr (2016) - prawie jak M

Kiedy tuner chce wycisnąć z danego modelu możliwie dużo mocy, na warsztat najczęściej trafia topowy silnik. Mcchip-dkr postąpił jednak inaczej….

Źródło: V-tech, V-tech, V-tech

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? BP, Orlen, Shell, DKV - wybieramy emitenta kart paliwowych Jak wybierać samochód do firmy? Manager floty - obowiązki i zarobki Zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy zimą Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę? Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1] Downsizing silników - czy trzeba się go obawiać? TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza Formy finansowania zakupu samochodu do firmy Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda