Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Chiptuning kojarzy się z szybkim, prostym zwiększeniem mocy silnika poprzez zmianę oprogramowania sterującego jego pracą. Szczególnie dziś, w erze turbodoładowanych jednostek napędowych, większość osób posiadających stosunkowo młode auta w ciągu kilku godzin może podnieść moc i moment obrotowy, uzyskując tym samym lepszą dynamikę. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to jedyna forma chiptuningu, który ma jeszcze inne oblicza.
Ten artykuł ma 4 strony:
Co to jest chiptuning?
Chiptuning jest to, w prostym rozumieniu, zmiana parametrów pracy silnika poprzez ingerencję w jego elektronikę. Wchodząc w temat głębiej, zagadnienie to można traktować na dwa sposoby. Po pierwsze, są to modyfikacje samochodów seryjnych, które sprowadzają się do takich zmian w oprogramowaniu komputera sterującego pracą silnika (ECU), by uzyskać wyższą wydajność, bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję jednostki napędowej. Tunerzy nazywają to czerpaniem z rezerw, jakie pozostawił konstruktor.
Można też przyjąć zasadę, że o ile konstruktor był ograniczony m. in. przepisami dotyczącymi emisji spalin oraz pożądaną przez producenta trwałością, o tyle tuner takich ograniczeń nie ma. Tym samym może sobie pozwolić na nieco więcej niż firma, która wyprodukowała samochód. Warto jednak zauważyć, że w momencie zmiany mocy maksymalnej silnika, pojazd z automatu traci zgodność z homologacją. Inna sprawa, że nikogo to specjalnie nie interesuje, ponieważ wóz już został dopuszczony do ruchu.
W pewnym sensie chiptuning to również stosowanie boxów tuningowych (tzw. power box), przygotowanych przez ich producenta do danego rodzaju silnika. W przeciwieństwie do prawdziwego chiptuningu, w takim przypadku jednostka napędowa nie jest traktowana indywidualnie, lecz jako produkt masowy, z założeniem, że wszystkie maszyny o danym oznaczeniu są identyczne.
Zobacz również: Nowe Renault CLIO E-TECH Hybrid - wykorzystuje technologię z Formuły 1
Gotowe parametry, przygotowane przez producenta boxów tuningowych, nie dadzą jednak tak dobrych efektów, jak indywidualne strojenie konkretnego egzemplarza samochodu. Można to porównać z dietą przygotowaną dla konkretnej osoby (chiptuning) oraz dietą znalezioną w internecie lub książce (power box).
Drugim rodzajem chiptuningu jest przygotowanie programu do silnika zmodyfikowanego kompleksowo, ze zmianami w jego konstrukcji (m. in. zmiana wałków rozrządu, wymiana turbodoładowania, modyfikacje układu wydechowego, itp.). W takim przypadku, chiptuning to coś więcej niż zmiany standardowego oprogramowania, bo nierzadko dochodzi do napisania zupełnie nowego programu od podstaw. Wynika to z faktu, że po poważniejszych modyfikacjach tuner ma do czynienia miejako z zupełnie nowym silnikiem. Standardowy program właściwie do niczego się nie nadaje, więc tworzy się nowy, często zaczynając od wymiany komputera ECU na komputer bez żadnego programu. To z kolei można porównać z zapisaniem czystej kartki.
Źródło: V-tech, V-tech, V-tech
Ten artykuł ma 17 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze