Gminne fotoradary wrócą na drogi?

Maszynki do zarabiania pieniędzy w postaci fotoradarów odebrano gminom wraz z rozpoczęciem nowego roku. Żaden strażnik miejski czy gminny nie może już kontrolować prędkości. Tym samym z polskich dróg zniknęło kilkaset urządzeń mobilnych, ale także stacjonarnych. Część z nich nowy rząd chce przywrócić do pracy.

Urządzenia do kontroli prędkości nie mogą być już używane przez straże miejskie i gminne, a tym samym poprzedni rząd tuż przed wyborami odebrał gminom maszynki do zarabiania pieniędzy. Ustawa była przygotowana naprędce i dość niedbale, bo odebranie urządzeń jest tylko formalne – zwyczajnie nie można ich używać, ale gminy nie mają co z nimi zrobić. Zatem gminy sprzęt nadal posiadają i nie wiadomo co dalej. O przekazaniu ich do GITD nie ma mowy, o sprzedaży tym bardziej. Na szczęście ich zakup nie był wyrzuceniem pieniędzy w błoto, ponieważ już dawno się zwróciły. Pozostał tylko jeden problem – mniejsza liczba fotoradarów na drogach, które zdaniem wielu ekspertów rzeczywiście wpływały na poprawę bezpieczeństwa. Mowa tu szczególnie o urządzeniach stacjonarnych, instalowanych zwykle w uzgodnieniu ze stosownymi służbami i w takich miejscach, gdzie rzeczywiście były przydatne. Wystarczy pojeździć trochę po drogach krajowych by zauważyć jak wiele urządzeń zniknęło lub zostało owiniętych czarną taśmą „do wyjaśnienia sprawy”. No i właśnie tę sprawę ma wyjaśnić nowy rząd.

Jak większość polskich ustaw, również nowelizacja dotycząca fotoradarów była bublem, więc obecny rząd ma zamiar naprawić błędy poprzedników. Odebranie fotoradarów mobilnych, które służyły tylko i wyłącznie do zarabiania pieniędzy było słusznym krokiem, ale urządzenia stacjonarne i te, rejestrujące przejazd na czerwonym świetle mogłyby pozostać. Niebawem możemy poznać więcej szczegółów planu przywrócenia fotoradarów do pracy. Na chwilę obecną rzekomo trwają konsultacje w tym temacie, ponieważ problem technicznie nie tak łatwo rozwiązać, ze względu na fakt, że nie można wymagać od gmin oddania urządzeń, a o odkupieniu używanych raczej nie ma mowy. CANARD już zapowiedział, że nie ma możliwości podłączenia starych urządzeń do ich nowoczesnego systemu. Temat może być jeszcze trudniejszy do poukładania ze względu na planowaną reformę GITD oraz CANARD.

Jeżeli urządzenia stacjonarne znów miałyby pracować w gminach, to pozostaje inna kwestia do rozwiązania – co z pieniędzmi z mandatów? Jeżeli gminy znów mogłyby zarabiać na fotoradarach, to wrócimy do punktu wyjścia. Natomiast gdyby miały przekazywać środki do budżetu państwa, to kto zapewni środki na obsługę urządzeń. Zdaniem Macieja Banaszka ze stowarzyszenia Kierowca.pl pieniądze z mandatów powinny trafiać do Krajowego Funduszu Drogowego.

Co dalej z fotoradarami straży miejskich?

Od przyszłego roku wchodzi w życie ustawa mająca zakazać kontroli prędkości strażnikom miejskim. Zajmie się tym jedynie policja oraz GITD. Do tej…

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Ford KA na pewno pojawi się w Europie [aktualizacja] Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) W213 – premiera [aktualizacja] Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Jaguar F-Type SVR - pierwszy wyciek zdjęć i informacji [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Rajd Monte Carlo 2016 – klasyfikacja generalna Rajd Monte Carlo 2016 – etap II Rajd Monte Carlo 2016 – etap I Nowy Opel GT - pierwsze zapowiedzi Rozpoczął się sezon WRC 2016 - prezentujemy stawkę kierowców Jeep najszybciej rozwijającą się marką w Europie Wyścigowa Toyota Prius Hybrid Super GT300 Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) – polskie ceny Toyota czy Volkswagen – kto sprzedał więcej samochodów w 2015 roku? DS 3 - kolejny lifting francuskiego supermini Kajetan Kajetanowicz będzie bronił tytułu rajdowego mistrza Europy Raporty 7 marek: prototypowe samochody autonomiczne popełniły ponad 2 tys. błędów Toyota Gazoo Racing wystawi w wyścigu model C-HR w wersji bliskiej produkcyjnej Jost Capito przenosi się z Volkswagena do McLarena Solaris podpisał gigantyczny kontrakt z Włochami Rajd Dakar 2016 etap 13: Villa Carlos Paz – meta: zwycięstwo Dariusza Rodewalda i 12 tryumf Peterhansela Mitsubishi Space Star (2016) po liftingu wjeżdża do Europy Dakar 2016 – etap 12: San Juan - Villa Carlos Paz

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają