Kia Telluride (2016) - premiera koncepcyjnego SUV-a premium

Kia Motors zaprezentowała wczoraj w Detroit swój najnowszy samochód koncepcyjny, o którym już wspominaliśmy. Telluride ma prezentować możliwości stylistyczne i techniczne koreańskiego producenta i być może zapowiada przyszłość Kii.

Kia Telluride to koncepcja luksusowego, 7-osobowego SUV-a, charakteryzująca się potężną, muskularną bryłą nadwozia oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Nas bardziej interesuje to drugie, ponieważ bryłę nadwozia doskonale znamy z Volvo XC90. Swoją drogą Kia, a konkretnie kalifornijski dział projektowy Kia Design Center America, czerpie wzorce od najlepszych, decydując się na sylwetkę, która została już doceniona. Klasyczna, dość amerykańska, elegancka i ponadczasowa Telluride mierzy 5001 mm długości, 2009 mm szerokości i 1801 mm wysokości, jest zatem większa o 100–200 mm w każdym kierunku od największego obecnie modelu Kii Sorento. Z tego modelu pochodzi płyta podłogowa, wydłużona o 302 mm na rozstawie osi. Kolor jaki widzicie nosi nazwę Dark Pyrite, a potężne koła mają średnicę 22 cali i założono na nie opony o rozmiarze 275/45 R22. Nas jednak bardziej interesuje nie wygląd, lecz technologia, którą Telluride ma do zaoferowania.

Technologią, której raczej nie spodziewamy się zobaczyć w modelu produkcyjnym są dość często spotykane w konceptach drzwi otwierane przeciwstawnie, tu pod kątem 90 stopni. Zapraszają do wnętrza, które ma być największą atrakcją dla pasażerów. Szczególnie tych wracających z międzykontynentalnej podróży lotniczej, siedzących w drugim rzędzie, na fotelach pozwalających rozłożyć się niemal na płasko i dopasować sobie idealnie ruchome podnóżki. Drzemka? Nico prostszego, ale to nie wszystko co oferuje Telluride. W fotelach zarówno tych w drugim jak i w pierwszym rzędzie umieszczono sensory badające samopoczucie siedzących. Wyniki tej analizy zostają wyświetlone na ekranach zamontowanych na panelach drzwi, a następnie system Light Emitted Rejuvenation korzystając z oświetlenia kabiny wysyła łagodzące światło regulujące zegar biologiczny w celu zregenerowania zasobów energetycznych pasażerów auta po długiej podróży lotniczej. Co wy na to? Kierowca też może odpocząć, bo przecież Kia pracuje już nad zaawansowaną technologią autonomicznej jazdy, w wyniku czego powstanie submarka DRIVE WiSE.

To jeszcze nie wszystko. Kia Telluride jest wyposażona w technologię sterowania multimediami za pomocą gestów – służy do tego specjalna opaska na nadgarstek Swipe Command. Pasażerowie mogą słuchać muzyki z głośników systemu Harman-Kardon lub za pomocą bezprzewodowych słuchawek. O niektórych elementach deski rozdzielczej i paneli drzwiowych oraz koła kierownicy wspominaliśmy, że zostały wydrukowane? Z pewnością, tylko do tej pory nie wiemy po co. No chyba, że Kia zajmie się również drukiem 3D i chce zaprezentować tę technologię w Detroit.

Pozostaje jeszcze kwestia napędu, a i tutaj Kia ma coś interesującego do powiedzenia. Pod maską tego potężnego pojazdu zainstalowano poprzecznie znany z największych modeli koncernu silnik 3.5 V6 GDI, który współpracuje z jednostką elektryczną, tworząc razem hybrydowy napęd plug-in o mocy systemowej 400 KM. Jego uruchomienie następuje po przyłożeniu opuszka palca do przycisku START, pod warunkiem, że linie papilarne się zgadzają z tymi, które zna Telluride. Napęd trafia na cztery koła. Najpewniej za napędzanie tylnej osi odpowiada motor elektryczny. Teraz uwaga – jakie spalanie obstawiacie? 2 l/100 km? Może 3 l/100 km? Nie, to nie salon samochodowy w Genewie i nie jest to prezentacja na rynek europejski. W Detroit nie trzeba fantazjować na temat zużycia paliwa i Kia podaje całkiem realne 8 l/100 km. Nieźle.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Czy Telluride trafi do produkcji? Na razie nie i pozostanie jedynie konceptem, ale niewykluczone, że to zapowiedź dużego SUV-a na rynek amerykański, który zadebiutuje w ciągu najbliższych kilku lat. Czy jest czego żałować? Chyba nie. Wszak na rynku jest już Volvo XC90

Kia Telluride — zdjęcia

Nowe Volvo XC90 D5 AWD AT — test, opinia, spalanie, cena

Volvo kazało bardzo długo czekać na topowe XC90. W rozwój tego modelu zainwestowano nie tylko mnóstwo czasu, ale również horrendalną kwotę ponad 11…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) W213 – premiera [aktualizacja] Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Lexus LC 500 (2016) nie jest konceptem i ma wolnossące V8 Rajd Dakar 2016 - etap 8: Salta - Belén V12 Twin Turbo Aston Martina - koniec wolnossących bestii! Nowy Ford Fusion (2017), czyli Mondeo po faceliftingu Buick Avista (2016) - czy to mogłaby być nowa Calibra? Plany aliansu Renault-Nissan odnośnie samochodów autonomicznych Infiniti Q60 Coupé (2016) - japoński sportowiec w Detroit [aktualizacja] Syrena Meluzyna R na sprzedaż – znamy cenę! Rajd Dakar 2016 na półmetku – podsumowanie Dakar 2016 – etap 7: Uyuni-Salta Dakar 2016 – etap 6: Uyuni-Uyuni Kia Telluride - nowy SUV zapowiedziany przed NAIAS Toyota ViRA - koncepcyjny miks Yarisa i RAV4 Toyota z największą liczbą patentów w dziedzinie autonomicznej jazdy Dakar 2016 – etap 5: Jujuy-Uyuni Nowy Chevrolet Cruze przedstawiony przed targami w Detroit BMW i8 Mirrorless oraz i Vision Future Interaction - dwa koncepty z Niemiec na targi CES Robert Kubica pojedzie w Monte Carlo z zespołem BRC Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku Kia DRIVE WiSE – nowa submarka koreańskich samochodów autonomicznych

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW