O ile droższe jest ubezpieczenie „anglika”?

Pojazdy z kierownica po prawej stronie można w Polsce rejestrować i tym samym należy ubezpieczać od sierpnia. Już wcześniej było wiadomo, że wiele firm ubezpieczeniowych będzie oferowało polisy OC w wyższej cenie dla właścicieli takich aut. O ile wyższe jest ubezpieczenie „anglika”? Możemy to sprawdzić.

Stosowne informacje otrzymaliśmy od multiagencji CUK Ubezpieczenia, która prześwietliła rynek ubezpieczeń komunikacyjnych pod kątem rejestracji samochodów tej samej marki i modelu z kierownicą po prawej i po lewej stronie. Przy okazji porównano ceny polis OC dla aut z kierownicą po obu stronach z czerwca i października. Warto bowiem wspomnieć, że już wcześniej można było takie auto ubezpieczyć, a niedawno firmy ubezpieczeniowe zdecydowały się dość znacząco podnieść ceny polis OC.

Firma CUK Ubezpieczenia zrobiła porównania w kilku towarzystwach ubezpieczeniowych dla jednego samochodu jakim jest Opel/Vauxhall Insignia z rocznika 2008 z silnikiem 1,8 litra z kierownicą po prawej i lewej stronie. Wybrano też jeden profil klienta, jakim został 40-letni mężczyzna z 10-letnim, bezszkodowym stażem za kierownicą. Wyliczono stawki dla czterech różnych miast, my wyciągamy średnią. Chodzi o takie miasta jak Gdańsk, Wrocław, Warszawa i Kielce. Sprawdzono również cztery towarzystwa ubezpieczeniowe: Uniqa, Gothaer, Compensa i Warta.

Towarzystwo Ubezpieczeniowe Średnia cena OC dla samochodu z kierownicą po lewej stronie Średnia cena OC dla samochodu z kierownicą po prawej stronie  Różnica
Uniqa 840 zł 2527 zł 1687 zł
Gothaer 724 zł 2173 zł 1449 zł
Compensa 832 zł 1713 zł 881 zł
Warta 717 zł 2868 zł 2151 zł
Źródło danych: CUK Ubezpieczenia  

 

Uniqa podniosła ceny OC, zarówno dla „anglików” jak i takich samych modeli z kierownicą po lewej stronie o 26 procent. Różnica pomiędzy „anglikiem” a autem z kierownicą po prawej stronie wynosi obecnie średnio około 1700 zł. Za polisę dla „anglika” w Gdańsku zapłacimy prawie 3000 zł, podczas gdy ubezpieczenie tego samego auta z kierownicą po lewej stronie kosztuje średnio 840 zł. Firma Gothaer podniosła ceny w październiku w stosunku do czerwca o 16 procent . Różnica między autami z kierownicą po różnych stronach to około 1450 zł. Ceny w towarzystwie Compensa podrożały od czerwca o 17 procent, ale warunki dla posiadaczy aut z Anglii są korzystniejsze niż w przypadku powyższych towarzystw. Średnia cena polisy dla auta z kierownicą po prawej stronie jest wyższa o 880 zł, ale trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że średnia cena polisy dla „normalnego” samochodu jest wyższa o minimum 100 zł niż w Uniqa i Gothaer. I na koniec Warta z cenami polis na poziomie pomiędzy Uniqa a Gothaer, które jednak podrożały od czerwca aż o 28 procent. Tu za „anglika” zapłacicie średnio o 2150 zł więcej (czterokrotnie!). Co ciekawe, do niedawna Warta była towarzystwem sprzedającym polisy na „angliki” po tych samych cenach jak dla aut przystosowanych do ruchu prawostronnego.

Duże są także różnice pomiędzy miastami. Najtaniej z czterech wspomnianych „anglika” ubezpieczycie w Kielcach, w firmie Compensa (1160 zł), natomiast już we Wrocławiu zapłacicie 1978 zł. Najdroższa polisa to 3250 zł dla auta z kierownicą po prawej stronie w firmie Warta w Gdańsku.

Jak widać z powyższego, różne towarzystwa różnie traktują klientów z autami sprowadzonymi z Anglii. Różnice potrafią być ogromne, warto zatem dobrze przeanalizować rynek, skorzystać z porównywarek cen lub porad multiagencji ubezpieczeniowych. Można w ten sposób zaoszczędzić nawet 1000 zł. Swoją drogą, w przypadku różnic na poziomie 1000 zł rynek nielegalnego przekładania kierownicy na właściwą stronę ma szansę przetrwać. Jedna sprawa to różnice pomiędzy polisami, ale zupełnie inną są ogólne wzrosty cen ubezpieczeń. Jaki jest powód podwyżek? Pisaliśmy już o tym w artykule: Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosną – ubezpieczyciele muszą wykazać lepszą rentowność.

Wprowadzono w życie zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących zasad likwidacji szkód komunikacyjnych, co przełożyło się na wyższe kwoty wypłacanych odszkodowań. We wrześniu, w specjalnym liście szefa KNF, zalecono ubezpieczycielom podniesienie stawek polis OC i AC w związku z pogorszeniem rentowności sektora ubezpieczeń OC. W związku z tym, niewykluczone, że wyższe stawki będą dotykać kierowców coraz mocniej.

Bezpośrednia Likwidacja Szkód podniosła ceny polis OC o 15 procent

Eksperci rynku ubezpieczeń prognozowali, że po wprowadzeniu usługi Bezpośredniej Likwidacji Szkód ceny polis OC podrożeją. Zapowiadano podwyżki…

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Red Bull Racing będzie korzystał z silników TAG Heuer! [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Najwyższa Izba Kontroli: szkolenie polskich kierowców wciąż na niskim poziomie Dwa muły testowe Bugatti Chirona przyłapane z niedużym maskowaniem! [aktualizacja] Volkswagen ograniczy liczbę modeli i wersji by zaoszczędzić 1,9 mld euro Zarooq Motors Sand Racer - arabski pomysł na zabawę w terenie Petter Solberg ponownie rallycrossowym mistrzem świata, co dalej? Pierwsze sukcesy marki Genesis i modelu G90 [aktualizacja] Grand Prix Abu Dhabi 2015 - ostatni wyścig sezonu Roborace - seria wyścigowa autonomicznych wozów przed ePrix Kwalifikacje do Grand Prix Abu Dhabi 2015 Ford Fiesta M-Sport Edition - idealny hot hatch od zespołu rajdowego Porsche Classic Centre - specjalne miejsce dla Twojego klasycznego Porsche Porsche Cayman GT4 Clubsport - premiera dla głodnych torowych wrażeń [aktualizacja] Fiat 124 Abarth i powrót firmy do WRC – bajki czy realne plany? Nowy Nissan NP300 Navara (2016) - polskie ceny Mercedes-AMG A45 Petronas 2015 World Champion Edition - wersja specjalna z okazji drugiego triumfu

Popularne w tym tygodniu:

Honda NSX odnaleziona w rosyjskim lesie. Właściciel zostawił ją tam specjalnie Nowe dzieło Singera i Williamsa. Porsche 911 zwala z nóg Kłopoty Dębicy. Wadliwe opony Frigo 2 Koenigsegg z kolejnym rekordem. Agera RS najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie VC-T - rewolucyjny silnik Infiniti w sprzedaży od 2018 roku Przejechał Chevroletem Corvette ponad milion kilometrów. Teraz oddał samochód do muzeum Jakich aut elektrycznych chcą Polacy? Są badania Powrót do przeszłości! Je Design bierze się za Seata Leona Cupra Najtańsi ubezpieczyciele. Ranking OC, AC i NNW Opel na francuskich częściach. Poznaliśmy szczegóły restrukturyzacji Rekord Seata pobity. Mercedes-AMG E63 S nowym królem "Zielonego Piekła" Pomiędzy Veloce a Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia może wkrótce dostać nową wersję