TestyOpelOpel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia, spalanie, cena

Opel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia, spalanie, cena

Rocks w teren i S na tor? Nie tak prędko, tak naprawdę ich środowiskiem jest miasto...
Rocks w teren i S na tor? Nie tak prędko, tak naprawdę ich środowiskiem jest miasto...
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Rafał Warecki
17.11.2015 17:13, aktualizacja: 28.03.2023 15:56

Opel Adam mimo braku mocnych korzeni miał wyrosnąć na auto kultowe. Odważna stylizacja nadwozia, niezła jakość wykończenia wnętrza i ogrom możliwości indywidualizacji otworzyły możliwość rywalizacji o goniącą za modą klientelę. Korzystając z trwającego od pewnego czasu trendu uterenowienia i usportowienia wszystkiego co się da wprowadzono też do oferty specyficzne wersje – minicrossovera Rocks i minisportowca S.

Opel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia

W teren czy na tor? To pytanie oczywiście na wyrost, bo ani Rocks ani S nie są samochodami o radykalnie ukierunkowanym charakterze. Opel za pomocą kilku w miarę prostych działań stworzył za to dwa bardzo ciekawe warianty auta miejskiego, które mocno wyróżniają je na rynku.

W teren?

Kolorowe połączenia, dodatkowe osłony wokół nadwozia i otwierany dach - idealne połączeznie na letnie, ciepłe dni.
Kolorowe połączenia, dodatkowe osłony wokół nadwozia i otwierany dach - idealne połączeznie na letnie, ciepłe dni.© fot. Mariusz Zmysłowski

Rocks to przede wszystkim zestaw dobrze dobranych dodatków, w których Adam wygląda rewelacyjnie, a przy tym odpowiednio do określenia minicrossover. Żywe połączenia kolorystyczne w kilku wersjach do wyboru, przyjemne dla oka akcenty stylistyczne i otwierany w harmonijkę dach sprawiają, że Rocks to wizualnie najbardziej wyrózniająca się konfiguracja małego Opla jaką można zamówić. Zmiany może nie są rewolucyjne względem standardowego modelu, ale wystarczają aby stanowczo odróżnić uterenowioną odmianę od reszty.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Wesołe kolory w ślad za nadwoziem przeniesiono również do kabiny. Nie brakuje tu słonecznej żółci na desce rozdzielczej, fotelach i jeszcze w kilku innych miejscach. Całość tworzy spójną i przyjemną dla oka kompozycję. Wnętrze robi bardzo dobre wrażenie zarówno pod względem ergonomii jak i jakości wykończenia. Z przodu miejsca jest prawie tyle co w kompakcie, z tyłu nie ma go natomiast praktycznie wcale, a niewielki bagażnik po dołożeniu opcjonalnego głośnika pod podłogą wolałby, żeby do niego nie zaglądać. Poza plecakiem i torbą na laptop prawie nic się do niego nie zmieści, nawet większa torba sportowa sprawia problem. W razie czego można chociaż złożyć oparcia.

Miejsce z tyłu? Nie ma.
Miejsce z tyłu? Nie ma.© fot. Mariusz Zmysłowski

Przy okazji składania - seryjny dodatek w postaci rozciągniętego między słupkami dachu SwingTop to idealna propozycja na ciepłe, letnie dni i krótkie dwuosobowe wypady za miasto. Pełne otwarcie płachty trwa zaledwie pięć sekund, ale niestety mocno zaburza aerodynamikę i przy prędkościach około 100 km/h powietrze wpadające do kabiny generuje charakterystyczne dla niedomkniętych okien dudnienie w uszach. Przejażdżki nie mogą więc być zbyt szybkie, mimo tego, że zasuwanie i odsuwanie poszycia dachowego może odbywać się aż do 140 km/h. Sama jazda Rocksem jest jednak bardzo przyjemna i relaksująca niezależnie od prędkości.

To zasługa m.in. świetnie wyprofilowanych, obszernych foteli, które otulają ciało niczym w aucie sportowym, ale dzięki wypełnieniu ze specjalnej pianki ortopedycznej również zapewniają wysoki poziom komfortu. W połączeniu ze stosunkowo miękkim jak na swój segment zawieszeniem Adam wyrasta na wygodne auto, którego walory doceni się właśnie podczas jazdy miejskiej. Tak samo jak tryb City, który mocno zmiękcza układ kierowniczy przy niskich prędkościach aby ułatwić chociażby parkowanie. Przeszkodą w manewrach mogą być niestety szerokie słupki C ograniczające widoczność na tylne skosy i niewielkie lusterka boczne. Warto dopłacić więc do kamery cofania lub ewentualnie zaufać zdolnościom terenowym na biegu wstecznym.

Wnętrze gra w tonacji nadwozia.
Wnętrze gra w tonacji nadwozia.© fot. Mariusz Zmysłowski

Nielakierowane panele z tworzyw sztucznych, którymi obudowano dolną część nadwozia wraz z nadkolami chronią auto przed drobnymi odpryskami od kamyków i przytarciami. Dzięki podwyższonemu o 15 mm zawieszeniu zmniejszono ryzyko, że uterenowiony Adam zahaczy o wysoki krawężnik czy próg. Mimo odważnego wyglądu to właśnie miejska dżungla jest środowiskiem naturalnym Rocksa. Kwestię dzielności terenowej można po prostu pominąć, ponieważ auto przy kontakcie z luźniejszą nawierzchnią bardzo szybko się poddaje, a niskoprofilowe opony naciągnięte na duże obręcze również nie wróżą wyjścia cało z ewentualnych opresji na bezdrożach. Brak napędu na obie osie to przypadłość coraz większej liczby crossoverów, ale i tak większości z nich w terenie nikt nie chciałby oglądać, a na pewno nie ich właściciele.

Niemniej jednak poruszając się niezbyt równych, ale utwardzonych drogach Adam Rocks świetnie wybiera nierówności, nie wykazując oznak nerwowości w prowadzeniu czy problemów z trakcją. Przekonstruowane zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z odseparowaniem kół od kabiny oferując bardzo wysoki jak na segment A komfort i niezłą przyczepność, którą docenia się również podczas szybszej jazdy.

Z takimi kołami lepiej nie jechać w teren...
Z takimi kołami lepiej nie jechać w teren...© fot. Mariusz Zmysłowski

Adam Rocks w wersji z nowym silnikiem 1.0 Turbo o mocy 115 KM nie ma z tym problemu. Trzycylindrowa jednostka o niewielkim litrażu pracuje wyjątkowo kulturalnie, a dzięki doładowaniu w zupełności wystarcza do efektywnego napędzania małego Opla. Wystarczy wejść ze wskazówką obrotomierza w okolice 2000 obr./min. by efektywnie nabierać prędkości czy wyprzedzać. Mały silniczek nie łapie zadyszki nawet w okolicach prędkości autostradowych, a niewielka turbosprężarka o niskiej bezwładności praktycznie nie wykazuje zwłoki przy wciśnięciu gazu. To jeden z przyjemniejszych niskolitrażowych silników z jakimi miałem do czynienia, a dodatkowo jest całkiem oszczędny zadowalając się średnio 5,8 l/100 km.

Na tor?

Ospoilerowanie, większe koło i kryjące się za nim hamulce zdradzają, że Adam S lubi szybką jazdę.
Ospoilerowanie, większe koło i kryjące się za nim hamulce zdradzają, że Adam S lubi szybką jazdę.© fot. Mariusz Zmysłowski

Moc 115 KM w Rocksie to wartość wystarczająca do całkiem sprawnej jazdy, jak więc określić wersję, która do dyspozycji kierowcy oddaje aż 150 KM? Opel nazwał ją po prostu S tworząc z Adama sportową zabawkę.

Zestaw dodatków stylistycznych jest tu zupełnie inny niż w Rocksie i rzeczywiście samochód wygląda przez nie wręcz trochę zabawkowo. Zamiast plastikowych paneli nadwozia i otwieranego dachu pojawiły się większe koła o wzorze OPC, ostrzej narysowane zderzaki, bardziej bojowy lakier oraz pokaźna lotka klapy bagażnika. Adam S w takim stroju jest krzykliwy, wydaje się wręcz przerysowany.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Mały miejski Opel w sportowym dresie wzbudza niemałe zainteresowanie, szczególnie wśród mężczyzn, którzy zaglądają przez szybę i dostrzegą kubełki Recaro dokładnie takie same jak w autach przygotowanych przez Opel Performance Center. Takie siedziska zdradzają, że Adam S to nie farbowany lis, a pod maskę rzeczywiście wsadzono coś mocniejszego. Zaczepki pokroju "Co tam siedzi?" czy "Ile masz tu kucyków?" ciężko zliczyć podczas kilkudniowego testu. Oprócz sportowych foteli w środku pojawiły się czerwone akcenty i literki S, które analogicznie jak w Rocksie mają grać pod kolor nadwozia i budować sportowy klimat.

Sportowe wnętrze w czerni i czerwieni wygląda nieźle, ale pierwsze skrzypce grają tutaj fotele Recaro.
Sportowe wnętrze w czerni i czerwieni wygląda nieźle, ale pierwsze skrzypce grają tutaj fotele Recaro.© fot. Mariusz Zmysłowski

Fotele Recaro oczywiście są świetne i pewnie trzymają ciało podczas szaleństw tym małym pacyfikatorem, jednak mogłyby być osadzone jeszcze trochę niżej. Przeszkadza też duża, a nawet za duża jak na sportowca z segmentu A kierownica, ale można się do tego jakoś przyzwyczaić bo przestrojony układ kierowniczy nadrabia precyzją, podobnie jak zawieszenie. Jest utwardzone i obniżone przez co w połączeniu z dużymi obręczami czuć na plecach większość dziur, ale za to świetnie przyciska koła do drogi. Odmiana S w przeciwieństwie do Rocksa to go-kart, który ma dawać przyjemność z szybkiej jazdy. Świetnie pędzi się nim po wąskich, równych drogach, ciasnych zakrętach i małych rondkach. Krótki rozstaw osi sprawia, że mokra lub luźna nawierzchnia sprzyjają przyjemnej nadsterowności. Szkoda tylko, że kontrola trakcji mimo wyłączenia nieubłagalnie wtrąca się do zabawy.

Kubełkowe fotele to chyba najpoważniejszy sportowy element wersji S.
Kubełkowe fotele to chyba najpoważniejszy sportowy element wersji S.© fot. Mariusz Zmysłowski

Wydawać by się mogło że 150 KM w takim maluchu to huragan, ale niestety nie jest aż tak dobrze, bo Adam S waży aż 1162 kg. Silnik znany z większych modeli Opla po poprawkach i dostosowaniu do normy Euro 6 pozwala rozpędzić go od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy (katalogowo i pomiarowo). To niezły wynik, ale patrząc na gabaryty i moc człowiek spodziewa się jednak czegoś więcej. Rozmiary grają tu jednak jeszcze jedną rolę – przez nie prędkość odczuwa się zupełnie inaczej i inaczej się ją wytraca. Szczególnie gdy na piastach siedzą mocne hamulce przygotowane przez OPC.

Bagażnik jest mikroskopijny - w obydwu wersjach.
Bagażnik jest mikroskopijny - w obydwu wersjach.© fot. Mariusz Zmysłowski

Jednostka lubi gdy kręci się ją powyżej 3500 obr./min. i wtedy również zaczyna w miarę dobrze brzmieć, ale przy normalnej jeździe zbiera się już od w miarę ekonomicznych 2000 obr./min. Manualna sześciobiegowa przekładnia na początku może wydawać się krótka, ale dzięki dłuższym ostatnim przełożeniom prędkość maksymalna przekracza 200 km/h co w takim pudełeczku budzi dreszczyk emocji. Adam S chętnie nabiera prędkości i długo nie słabnie, a prowadzenie go może dawać dużo przyjemności właśnie ze względu na miniaturowe gabaryty.

To gdzie w końcu?

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Choć obydwa auta to nadal Opel Adam wraz ze wszystkimi wadami i zaletami to wrażenia z jazdy nimi są zupełnie inne. Rocks – spokojny, komfortowy, nastawiony na rekreację ale raczej nie w terenie. S – nerwowy, mało wygodny, stwarzający pozory szybszego niż jest w rzeczywistości, ale dajacy przy tym sporo zabawy.

Na tor!
Na tor!© fot. Mariusz Zmysłowski

Wybór jednej i drugiej wersji ciężko logicznie uzasadnić, bo nie są w pełni tym na co są kreowane, jednak charakter wersji S wydaje się bardziej autentyczny i gdybym miał wybierać to właśnie ta sportowa zabawka stanęłaby w moim garażu. Na tor!*

PLUSY:

Dobra jakość wykończenia

Przestronność przedniej części kabiny

Minusy:

Nawigacja tylko jako aplikacja wykorzystująca Mirror Link

Bardzo mały bagażnik dodatkowo pomniejszony przez głośnik pod podłogą

Trochę za duża kierownica

Ogólna ocena samochodu:

[stars]8[/stars]

Dodatkowe plusy względem modelu:

Wysoki komfort jazdy jak na segment A

Wygodne fotele

Otwierany dach

Modny wygląd

Dodatkowe minusy względem modelu:

Intensywny szum od 100 km/h przy otwartym dachu

Ogólna ocena samochodu:

[stars]8[/stars]

Dodatkowe plusy względem modelu:

Pewność jazdy

Wrażenie dynamiki

Fotele Recaro

Dodatkowe minusy względem modelu:

Realne osiągi

Masa własna

Ogólna ocena samochodu:

[stars]8[/stars]

niebawem Opel wprowadzi wersję Rocks S, więc nie trzeba będzie wybierać*

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/33]

Opel Adam Rocks - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Opel Adam Rocks 1,0 Turbo  

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R3 Turbo 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 12V 
Objętość skokowa:999 cm3 
Stopień sprężania:b.d. 
Moc maksymalna:115 KM przy 5200 rpm 
Moment maksymalny:170 Nm przy 1800-4500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:115 KM/l 
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPherson 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:10,6 m 
Koła, ogumienie przednie:225/35 R18 
Koła, ogumienie tylne:225/35 R18 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:3 
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d. 
Masa własna:1156 kg 
Stosunek masy do mocy:10,5 kg/KM 
Długość:3747 mm 
Szerokość:1720/1966 mm (bez/z lusterkami) 
Wysokość:1493 mm 
Rozstaw osi:2311 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1472/1464 mm 
Prześwit (przód/tył):140 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:35 l 
Pojemność bagażnika:170-484 l 

Specyfikacja użytkowa:

Ładowność maksymalna:345 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,9 s 
Prędkość maksymalna:196 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):6,3 l/100 km6,6 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,4 l/100 km5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,1 l/100 km6,2 l/100 km
Emisja CO2:119 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki 

Cena:

Testowany egzemplarz:ok. 84 100 zł 
Model Rocks od:60 200 zł 
Wersja silnikowa od:60 300 zł 
Wyposażenie:
Wyposażenie wersji Rocks:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki nadwozia:Pakiet stylizacyjny RocksLakier metaliczny (1900 zł), elementy indywidualizacji (b.d.)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Pakiet stylizacyjny Rocks, kierownica skórzanaElementy indywidualizacji (b.d.)
Koła i opony:Obręcze 17-calowe z oponamiObręcze 18-calowe z oponami (2500 zł)
Komfort:Elektryczne szyby, elektryczne lusterka, klimatyzacja manualna, kierownica wielofunkcyjna, tempomatKlimatyzacja elektroniczna (1500 zł), podgrzewane fotele przednie i koło kierownicy (1300 zł)
BezpieczeństwoSystem wspomagania ruszania na pochyłościach, 6 poduszek powietrznych, ABS, ESP, TCS, TMPS, isofixZaawansowany system wspomagania parkowania APA2 z układem ostrzegania  o pojeździe w martwym polu SBSA (2500 zł)
Multimedia:Radioodtwarzacz CD 3.0 BT ze złączem AUX-in, USB oraz Bluetooth, sześć głośnikówSystem IntelliLink z wyświetlaczem dotykowym, 2 złączami USB, AUX-in oraz Bluetooth (1500 zł), system dźwiękowy Infinity (1600 zł)
Mechanika:Podwyższone zawieszenie, otwierany dach Swing Top-

Opel Adam S - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Opel Adam S 1,4 Turbo  

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 Turbo 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1364 cm3 
Stopień sprężania:b.d. 
Moc maksymalna:150 KM przy 4900-5500 rpm 
Moment maksymalny:220 Nm przy 2750-4500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:110 KM/l 
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPherson 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:10,6 m 
Koła, ogumienie przednie:225/35 R18 
Koła, ogumienie tylne:225/35 R18 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:3 
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d. 
Masa własna:1162 kg 
Stosunek masy do mocy:7,7 kg/KM 
Długość:3708 mm 
Szerokość:1720/1966 mm (bez/z lusterkami) 
Wysokość:1484 mm 
Rozstaw osi:2311 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1472/1464 mm 
Prześwit (przód/tył):125 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:35 l 
Pojemność bagażnika:170-484 l 

Specyfikacja użytkowa:

Ładowność maksymalna:ok. 345 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny (*):
Przyspieszenie 0-10 km/h: 0,4 s
Przyspieszenie 0-20 km/h: 1,1 s
Przyspieszenie 0-30 km/h: 1,7 s
Przyspieszenie 0-40 km/h: 2,3 s
Przyspieszenie 0-50 km/h: 3,2 s
Przyspieszenie 0-60 km/h: 4,1 s
Przyspieszenie 0-70 km/h: 4,9 s
Przyspieszenie 0-80 km/h: 6,1 s
Przyspieszenie 0-90 km/h: 7,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,5 s8,5 s
Przyspieszenie 0-110 km/h: 10,0 s
Przyspieszenie 0-120 km/h: 12,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h: 14,0 s
Przyspieszenie 0-140 km/h: 16,3 s
Prędkość maksymalna:210 km/h 
Zużycie paliwa (miasto): 8,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 6,8 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,9 l/100 km7,4 l/100 km
Emisja CO2:139 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki 

Cena:

Testowany egzemplarz:ok. 87 900 zł 
Model S od:67 400 zł 
Wersja silnikowa od:67 400 zł 
Wyposażenie:
Wyposażenie wersji Rocks:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki nadwozia:Pakiet stylizacyjny S/OPC LineLakier metaliczny (1900 zł), elementy indywidualizacji (b.d.)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Pakiet stylizacyjny S/OPC Line, kierownica skórzana, tapicerka ze skórą ekologicznąElementy indywidualizacji (b.d.), tapicerka skórzana „Nappa” łączona ze skórą ekologiczną, czarna i fotele sportowe Recaro (8500 zł)
Koła i opony:Obręcze 17-calowe z oponamiObręcze 18-calowe z oponami (3200 zł)
Komfort:Elektryczne szyby, elektryczne lusterka, klimatyzacja elektroniczna, kierownica wielofunkcyjna, tempomatPodgrzewane fotele i kierownica (1300 zł)
Bezpieczeństwo6 poduszek powietrznych, ABS, ESP, TCS, TMPS, isofixZaawansowany system wspomagania parkowania APA2 z układem ostrzegania o pojeździe w martwym polu SBSA (2500 zł)
Multimedia:Radioodtwarzacz CD 3.0 BT ze złączem AUX-in, USB oraz Bluetooth, sześć głośnikówSystem IntelliLink z wyświetlaczem dotykowym, 2 złączami USB, AUX-in oraz Bluetooth (1500 zł), system dźwiękowy Infinity (1600 zł)
Mechanika:Usztywnione zawieszenie-

tylko kierowca, temperatura ok. 20 stopni Celsjusza, sucha nawierzchnia, 50% paliwa*

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)