Polskie urzędy wzięły pod lupę silniki TDI Volkswagena

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie afery spalinowej Volkswagena i sprawdzi, czy nie doszło do zbiorowego naruszenia interesów klientów.

Sprawa Volkswagena jest ważna, bezprecedensowa i dotyka dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych. – czytamy w oficjalnym oświadczeniu UOKiK.

7 października doszło do spotkania przedstawicieli UOKiK, Ministerstwa Środowiska oraz Transportowego Dozoru Technicznego, na którym przedstawiono oficjalne stanowisko koncernu Volkswagena. Ten w odpowiedzi na zapytanie Dyrektora TDT potwierdził, że w Polsce sprzedano klientom 66 870 Volkswagenów, 58 890 aut Škody, 12 049 Audi oraz 3 694 Seatów z silnikami EA 189 mającymi nielegalne oprogramowanie. Jednocześnie TDT zwróci się z zapytaniem o przedstawienie środków naprawczych jakie Volkswagen zamierza wprowadzić. W tym temacie UOKiK będzie ściśle współpracował z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska.Warto też dodać, że żadna z instytucji rządowych czy pozarządowych nie zamierza w żaden sposób karać koncernu Volkswagen Group Polska za zaistnieją sytuację.

Tymczasem koncern powoli znajduje rozwiązania dla silników TDI z serii EA 189. Na chwilę obecną wiemy, że jednostki 2.0 TDI dostaną odpowiednie oprogramowanie, natomiast mniejsze silniki będą wymagały interwencji mechanicznej i tu z akcją serwisową będzie trzeba czekać nawet do połowy przyszłego roku. Natomiast oprogramowanie do motorów 2-litrowych ma być przygotowane jeszcze w tym roku.

Wiele osób boi się, że zmiana oprogramowania spowoduje spadek osiągów silnika. Przypominamy, że badanie poziomu emisji szkodliwych substancji przeprowadzane jest pod bardzo niskim obciążeniem i tylko w tej sferze nastąpią zmiany. Gdyby miało być inaczej, to każdy producent musiałby szykować zmiany dla swoich silników. Oznacza to być może spadek osiągów przy bardzo niskich obrotach (do 1800–2000). W najgorszym przypadku klienci mogą odczuć nieco opóźnioną reakcję na dodanie gazu z takich obrotów lub odrobinę gorszą elastyczność przy niskim obciążeniu. Z pewnością nie zmienią się osiągi maksymalne, tj. wartość maksymalnego momentu obrotowego w całym zakresie obrotów po pełnym otwarciu przepustnicy.

Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena — co powinienem robić? [aktualizacja]

Jeżeli jesteś właścicielem samochodu pochodzącego z koncernu Volkswagen AG wyposażonego w silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI o oznaczeniu EA 189 afera…

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Nowe Renault Mégane (2015) - wersje silnikowe [aktualizacja] Honda FCV na ogniwa paliwowe trafi do produkcji! Mazda RX-VISION oficjalnie w Tokio! [aktualizacja] Małe coupé, hot-rod i miejskie auto przyszłości na wodór od Toyoty Niesamowity Dodge WC Power Wagon od Legacy Classic Trucks Nowe wyniki testów Euro NCAP: Hyundai Tucson, Mazda MX-5 i Opel Karl Lexus RX F Sport – dla chcących czegoś ekstra Lamborghini Huracán RevoZport (2015) - więcej mocy i dieta Mitsubishi eX Concept (2015) przed premierą w Tokio Porsche 911 (991) Carrera 4 i Targa 4 po liftingu i z turbodoładowaniem BMW M4 GTS (2015) - najszybsze produkcyjne BMW w historii Nowy Subaru Forester oraz koncepty na Tokio Motor Show 2015 Polski rynek samochodów osobowych – wrzesień 2015 Callaway Corvette C7 GT3-R (2015) - niemiecko-amerykańska broń torowa Wielki come back VW Golfa IV R32 z HPerformance Martin Winterkorn rezygnuje ze stanowiska prezesa grupy Volkswagen AG [aktualizacja] Interbrand 2015 - nowy ranking najbardziej wartościowych marek Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosną – ubezpieczyciele muszą wykazać lepszą rentowność Mitsubishi Lancer (2016) - jeszcze jeden lifting

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają