Poradniki i mechanikaPrzegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1]

Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1]

Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1]
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
19.08.2015 10:34, aktualizacja: 30.03.2023 11:46

W związku ze wzrostem popularności samochodów hybrydowych nie tylko w Europie, ale i w Polsce, postanowiliśmy przygotować zestawienie takich aut dostępnych u polskich dilerów. Ceny przygotowaliśmy bazując na oficjalnych cennikach i konfiguratorach producentów.

Za chwilę zobaczycie, że w Polsce rynek hybryd jest bardzo bogaty. Niektórzy producenci mają w ofercie więcej niż jeden model, a inni, jak na przykład Lexus oferuje hybrydowy napęd do prawie każdego auta. W pierwszej części artykułu skupiamy się tylko na markach, którym do końca pierwszego półrocza 2015 udało się sprzedać choć jedną sztukę samochodu hybrydowego. Jeśli mowa o jednej sztuce, to tyle zarejestrowano BMW, Mercedesa i Volvo. W tym samym okresie zarejestrowano też 3 sztuki Audi Q5, ale nie znajdziecie go w naszym zestawieniu, ponieważ ta wersja nie istnieje już w polskiej ofercie. A zatem pojawienie się tu Audi i tak jest trochę naciągane. To samo można zresztą powiedzieć o BMW, które obecnie nie sprzedaje hybrydowej serii 7. Trzy hybrydy sprzedało również Porsche, z czego 918 już odpada. Pozostałe marki cieszą się lepszym powodzeniem. Na początek sprawdźcie ile hybryd sprzedano w Polsce w pierwszym półroczu tego roku.

Marka i model

Liczba rejestracji

w pierwszym półroczu 2015

Toyota Auris995
Toyota Yaris547
Lexus NX367
Lexus CT153
Lexus IS114
Lexus GS98
Mitsubishi Outlander69
Lexus RX35
Ford Mondeo23
Infiniti Q5023
Toyota Prius10
Lexus LS5
Toyota Prius+4
Audi Q53
BMW serii 71
Infiniti Q701
Mercedes klasy S1
Porsche 9181
Porsche Panamera1
Porsche Cayenne1
Volvo V601

 

Zestawienie przygotowane przez Autokult.pl na podstawie danych SAMAR.

W kolejnym zestawieniu prezentujemy wszystkie dostępne na polskim rynku hybrydy marek, które znajdziecie w tabeli powyżej oraz ich benzynowe i dieslowskie odpowiedniki. Odpowiednik należy rozumieć tak, że jest to wersja możliwie zbliżona technicznie do hybrydy pod względem mocy maksymalnej i układu przeniesienia napędu. Za priorytet w wyborze odpowiednika braliśmy pod uwagę moc silnika, czyli najmniejszą różnicę pomiędzy napędem konwencjonalnym a hybrydowym. W dalszej kolejności układ przeniesienia napędu, czyli skrzynię biegów i rodzaj napędu. Ważne było odnalezienie możliwie najbliższej konfiguracji wyposażenia jeżeli u danego producenta istnieje podział na specyfikacje. Ceny podane dla hybryd to ceny podstawowe, natomiast dla benzynowych i wysokoprężnych odpowiedników to ceny możliwie najbliższej hybrydzie konfiguracji. W markach premium braliśmy pod uwagę tylko ceny podstawowe, ponieważ tu nie istnieje podział na warianty wyposażenia. Pod tabelą znajdziecie komentarz do niej.

Model

HybrydaBenzynaDiesel
    

Audi A3

 Sportback

e-tron 

1.8 TFSI

S tronic 

2.0 TDI quattro 

S tronic 

 172 300 zł122 900 zł145 300 zł
Audi A8

Hybrid

2.0 TFSI

3.0 TFSI quattro3.0 TDI quattro
 353 700 zł395 800 zł366 600 zł
BMW i3i3 z silnikiem spalinowymi3 (elektryczne)---
 174 000 zł153 700 zł---
BMW i8i8------
 597 000 zł------
BMW 5Active Hybrid535i535d
 301 100 zł247 600 zł272 200 zł
Ford Mondeo 

2.0 Hybrid

2.0 Ecoboost 2.0 TDCI 
 126 800 zł125 400 zł132 800 zł
Infiniti Q50Hybrid2.0T 7AT2.2d 7AT
 222 400 zł158 825 zł160 700 zł
Infiniti Q703.5 V6 Hybrid3.7 V6 7AT2.2d 7AT
 268 800 zł285 500 zł193 500 zł
Lexus CT 200h------
 110 900 zł------
Lexus IS300h200t---
 161 900 zł158 900 zł---
Lexus GS300h450h (również hybryda)---
 212 600 zł260 700 zł---
Lexus LS600h460 AWD---
 539 900 zł468 900 zł---
Lexus NX300h200t---
 175 100 zł175 100 zł---
Lexus RX450h350 AWD---
 277 800 zł263 500 zł---
Mitsubishi Outlander

PHEV

2.0 MIVEC CVT2.2 DID AT
 199 990 zł127 990 zł152 990 zł
Mercedes CC300 BlueTEC Hybrid---C250 BlueTEC
 224 200 zł---210 100 zł
 

C350 BlueTEC

Plug-in Hybrid

C300---
 233 200 zł173 300 zł---
Mercedes SS300 BlueTEC Hybrid---S350 BlueTEC
 376 000 zł---371 500 zł
 S400 HybridS400 4MATIC L---
 407 000 zł407 500 zł---
Porsche CayenneS E-HybridSS Diesel
 408 286 zł404 072 zł414 954 zł
Porsche PanameraS E-HybridSDiesel
 487 321 zł479 063 zł390 239 zł
Toyota Prius (wszystkie hybrydy)Hybrid 135Hybrid 135 Plug-inPrius+ Hybrid 135
 112 900 zł160 900 zł133 900 zł
Auris1.8 Hybrid1.6 Multidrive S1.6 D-4D
 87 400 zł76 900 zł85 900 zł
Yaris

Hybrid 100

Life

1.33

Multidrive S

Active

1.4 D-4D

Active

 59 900 zł56 900 zł63 900 zł
Volvo V60D6 AWD Plug-inT6D4 AWD
 264 200 zł180 800 zł176 400 zł
Volvo XC90T8 AWDT6 AWDD5 AWD
 344 700 zł303 600 zł273 200 zł

 

Zestawienie przygotowane przez Autokult.pl

Po przeanalizowaniu rynku hybrid można dojść do prostego wniosku – wszystko zależy od ceny oraz całokształtu oferty danego producenta. Wystarczy popatrzeć na najlepiej pozycjonowane w Polsce Toyoty. Hybrydowy Auris kosztuje niewiele więcej od diesla i w zasadzie nie tak dużo więcej od benzyny z automatem, która nie zapewnia takich osiągów jak hybryda i traci również pod względem kosztów eksploatacji na dłuższym dystansie. W przypadku Yarisa sytuacja jest podobna. Bogato wyposażony Hybrid jest tańszy od podobnie skonfigurowanego diesla i tylko 3000 zł droższy od doposażonej w automat benzyny.

Zaletą hybrydowego Yarisa jest jego bogate wyposażenie i bardzo dobrze skalkulowana cena
Zaletą hybrydowego Yarisa jest jego bogate wyposażenie i bardzo dobrze skalkulowana cena© fot. Paweł Kaczor

W przypadku Lexusów sytuacja jest nieco inna. Ten japoński producent samochodów premium nie oferuje diesli, a to oznacza, że klient stoi przed wyborem benzyna vs. hybryda. Dla niektórych modeli przygotowano turbodoładowane, mocne silniki benzynowe, jak na przykład do IS i NX. Hybrydy w tym przypadku generują nieco mniejszą moc, ale ceny zbytnio od siebie nie odbiegają. Lexus NX kosztuje tyle samo w wersji hybrydowej co benzynowej 200t. W większym crossoverze RX przewaga mocy jest po stronie hybrydy, a cenowo różnica jest nieduża. Tyle tylko, że benzynowy RX ma napęd na cztery koła, a hybrydowy nie.

Skoro już jesteśmy przy japońskim producencie samochodów premium to przyjrzyjmy się ofercie Infiniti. Tu jest jeszcze inaczej. Chętnie kupowany Q50 hybrid nie ma odpowiednika w gamie. Benzyniak daje użytkownikowi solidne 211 KM, ale czymże to jest przy 364 KM hybrydy? Cenowo jest dużo droższa również od słabszego diesla, ale oferuje znacznie więcej. Ponadto to jedyna wersja Infiniti Q50 dostępna z napędem AWD. Tymczasem model hybrydowe Q70 jest oferowane z takim samym napędem jak Q50, a także w wersji z mocną benzyną 3.7 V6. Jest to jednak oferta dla konserwatywnych klientów, bo dostaną mniej mocy za większe pieniądze.

Lexus GS jest oferowany w dwóch wersjach silnikowych i obie to hybrydy
Lexus GS jest oferowany w dwóch wersjach silnikowych i obie to hybrydy© fot. Mariusz Zmysłowski

Pozostając w segmencie premium przyjrzyjmy się ofercie Audi, które nie radzi sobie na rynku hybryd. Obecnie oferowane są tylko dwa takie modele i łatwo się domyślić, dlaczego się nie sprzedają. A3 e-tron jest droższe od nieznacznie słabszego diesla z napędem quattro i automatem o całe 27 tys. zł! Pamiętajmy tylko, że cena jest wysoka przez technologię Plug-in. Tymczasem limuzyna A8 Hybrid jest oferowana z 2-litrowym silnikiem TFSI i tylko z napędem na przednią oś. Jedyna korzyść z zakupu hybrydy to pozostałe w kieszeni pieniądze, ale przy cenie ponad 350 tys. zł, różnica 13 tys. na niekorzyść diesla to drobiazg. No i z TDI mamy napęd quattro.

BMW oferuje hybrydę w serii 5. I tu trudno znaleźć odpowiednika konwencjonalnego, bowiem 5 Active Hybrid ma moc 340 KM, podczas gdy najmocniejsza benzyna 6-cylindrowa generuje 306 KM, a diesel 313 KM. Tymczasem 550i ma już moc aż 450 KM. Wyższa cena hybrydy wydaje się logicznie uzasadniona. Podobnie jest w przypadku Mercedesa, który oferuje hybrydowe diesle. Mercedes C350BlueTec Hybrid jest niewiele droższy od diesla C250. Wyraźnie droższa jest natomiast C klasa Plug-in. Szkoda, bo byłby naprawdę doskonałą alternatywą. Ciekawa sytuacja jest w topowej S-klasie. Tu hybryda S400 Hybrid kosztuje tyle samo co benzyna S400 L z napędem 4MATIC. Nie jest to więc pełny odpowiednik, ale za te same pieniądze mamy dwa różne samochody.

Mimo wysokiej ceny sprzedaż Outlandera PHEV można uznać za bardzo dobrą
Mimo wysokiej ceny sprzedaż Outlandera PHEV można uznać za bardzo dobrą© fot. Marcin Łobodziński

Sprawdźmy jeszcze Porsche. 416-konna Panamera e-Hybird jest nieznacznie droższa od benzynowej Panamery S przy podobnych osiągach jakie oferuje, co przemawia na korzyść hybrydy. Natomiast dużo tańszy diesel oferuje tylko 300-konny silnik, więc różnica cenowa jest logiczna. Mocniejszego diesla, który oferuje 385 KM znajdziemy pod maską Cayenne S diesel. Jednak za mniejsze pieniądze kupicie już hybrydę o mocy 416 KM. Wersja S jest porównywalna, więc klienci Porsche mogą sobie dość dowolnie wybierać w trzech rodzajach napędu mając podobny budżet.

Przyjrzyjmy się jeszcze trzem modelowym rodzynkom w trzech markach, z których tylko dwa odniosły sukces. Jednym z nich jest Mitsubishi Outlander PHEV, jedyna hybryda w ofercie japońskiej marki i w dodatku Plug-in. Takie auto kosztuje prawie 200 tys. zł w bardzo bogatej wersji Instyle Navi, a podobnie wyposażony diesel jest o prawie 50 tys. zł tańszy. Tę różnicę można wypełnić jeszcze jednym samochodem, na przykład porządnie wyposażonym Space Starem. I choć wydaje się, że zakup Outlandera PHEV jest nieopłacalny, to u nas sprzedaje się on bardzo dobrze, podobno dzięki solidnym rabatom, a jeszcze lepiej się mu wiedzie w Wielkiej Brytanii.

Volvo V60 Plug-in nie ma powodzenia na rynku - jest strasznie drogie
Volvo V60 Plug-in nie ma powodzenia na rynku - jest strasznie drogie© fot. Mariusz Zmysłowski

Szansę na sukces ma też hybrydowe Mondeo. Co ciekawe, tylko taka wersja silnikowa jest oferowana z nadwoziem typu sedan. Podobnie wyposażony Mondeo 2.0 EcoBoost hatchback z automatem kosztuje tylko 1400 zł mniej. Ma jednak 203 KM przeciwko hybrydowym 187. Ale teraz ciekawostka. Diesel 2.0 TDCI z analogicznym do hybrydy wyposażeniem Titatnium kosztuje już 6000 zł więcej jeżeli doposażymy go w automat. Oferuje też mniejszą moc 180 KM.

Volvo na razie nie może się cieszyć powodzeniem na rynku hybryd. Jedno zarejestrowane w pierwszym półroczu V60 AWD Plug-in stoi trochę na przegranej pozycji z ceną 264 tys. zł. Jest mocne bo generuje 288 KM, ale za 180 tys. zł można kupić przednionapędową wersję T6 o mocy 306 KM lub za niewiele mniej D4 AWD, choć zdecydowanie słabszą bo tylko 190-konną. Cenę Volvo podnosi technologia Plug-in, tak jak w przypadku Audi, Mercedesa czy Mitsubishi. A więc i tu można upatrywać sukcesu Outlandera, który jest droższy od Priusa Plug-in o około 40 tys. zł, za to dużo bardziej praktyczny i pozostaje najciekawszą ofertą Plug-in tego zestawienia. Nowością w gamie Volvo jest 400-konna hybryda XC90 oznaczona jako T8. Jej cena powala, ale oferuje wiele. 320-konna benzyna jest jednak tańsza o 40 tys. zł.

W kolejnym materiale poznacie modele marek, które nie odniosły hybrydowego sukcesu, bo w pierwszym półroczu nie zarejestrowano ani jednego egzemplarza ich samochodu. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się stało analizując ich oferty.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)