Czy hybrydowe Toyoty mogą przynosić realne korzyści finansowe?

Niskie koszty eksploatacji to haczyk, na który łapią się klienci samochodów hybrydowych, droższych zarówno od wersji benzynowych jak i diesli. Jednak nie zawsze opłaca się jeździć hybrydami. Niezależny ośrodek analiz przemysłu motoryzacyjnego Tec-RMI sprawdził jakie realne korzyści przynosi zakup auta z takim napędem.

Badanie wykonano na zlecenie niemieckiego magazynu flotowego BFP Fuhrpark, a do analizy wzięto pod uwagę modele hybrydowe oraz plug-in różnych producentów. Okresem eksploatacji miał być typowy dla flot okres 36-miesięczny i przebieg rzędu 120 tys. km. Okazało się, że jedynie Toyota Auris Hybrid i Lexus IS 300h generowały realne oszczędności w stosunku do napędu konwencjonalnego. Kompaktowy Auris pozwolił zaoszczędzić na serwisie łącznie 300 euro względem diesla i 160 euro względem napędu benzynowego. Przewaga silnika benzynowego nad dieslem w stosunku do hybrydy wynika z niższego zakupu samochodu i niższych kosztów serwisu. W przypadku Lexusa oszczędności wyniosły 1000 euro.

Nie dziwi więc fakt, że w ciągu ostatnich 4 lat sprzedaż hybryd dla flot wzrosła dwukrotnie. W zeszłym roku w Europie kupiono 178 tys. samochodów hybrydowych Toyoty i Lexusa. Dużym powodzeniem cieszy się również Mitsubishi Outlander PHEV, którego po europejskich ulicach jeździ już ponad 40 tys. sztuk, a w zeszłym roku kupiono w Europie 20 tys. sztuk.

Z badania Tec-RMI wynika, że samochody hybrydowe Toyoty i Lexusa pozwalają oszczędzać pieniądze dzięki niższemu zużyciu materiałów eksploatacyjnych, takich jak klocki hamulcowe (wymiana co ok. 100 tys. km) oraz ogumienie. Dłużej pełną sprawność zachowuje układ wydechowy, a pod maską nie znajdziemy alternatora i rozrusznika, sprzęgła oraz pasków napędowych.

Ponadto hybrydy zużywają mniej paliwa w najtrudniejszych dla silnika konwencjonalnego warunkach, takich jak mocno zatłoczone miasto i korki. Podczas stania w korkach zwykle pokonujemy wielokrotnie małe odległości bez zużycia paliwa, podczas gdy silnik spalinowy potrzebuje go najwięcej właśnie na ruszanie. Niestety hybrydy nie są już tak oszczędne w ruchu pozamiejskim, gdzie efektywność diesla jest niezaprzeczalnie najwyższa.

Toyota Auris hybryd jest droższa od mocniejszego diesla 1.6D-4D na polskim rynku o jedyne 1500 zł w tej samej specyfikacji wyposażenia, przy czym warto zauważyć, że cena hybrydy zaczyna się od 83 900 zł, a diesla od 85 900 zł. Wersja hybrydowa to również najmocniejsza odmiana silnikowa Aurisa.

Toyota Auris 1,6 Multidrive S Prestige vs Toyota Auris HSD Prestige — sztuka wyboru [test autokult.pl]

Samochody hybrydowe nie mają w naszym kraju łatwego życia. Niski apetyt na paliwo nie jest w stanie zrekompensować braku jakichkolwiek ulg i przywilejów…

Zobacz również: Toyota Prius Plug-in

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Zbliża się premiera gry WRC 5 [aktualizacja] Mercedes-Benz Klasy C Coupé (2015) - mały sportowiec przedstawiony na oficjalnych zdjęciach [aktualizacja] Kia Optima GT dla Europy wyciekła do Internetu [aktualizacja] BMW szykuje kolejną ewolucję swojego najmocniejszego diesla Wnętrze nowego Infiniti Q30! [aktualizacja] Hyundai Vision G Concept Coupé - koreańska wizja luksusu [aktualizacja] Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny sprawdzi czy masz OC bez Twojej wiedzy Nowy Volkswagen Touran (2015) – polski cennik Audi S8 plus (2015) - jeszcze więcej mocy w limuzynie z Ingolstadt [aktualizacja] Fiat rozważa model Abarth 500X? Angliki będą legalne od 17 sierpnia - wyjadą na ulice w poniedziałek Brytyjskie SUV-y w terenie – Bentley Bentayga i Jaguar F-PACE testowane na bezdrożach [aktualizacja] Toyota zamierza sprzedawać model Mirai w Europie McLaren Special Operations pokazuje swoje możliwości Rynek hybryd w Polsce coraz lepszy Fabryka Jaguara i Land Rovera nie powstanie w Polsce, ale na Słowacji Od 1 stycznia 2016 straże miejskie bez fotoradarów Škoda Yeti jako Sleeper o mocy 510 KM! Chiptuning za pomocą smartfona? RaceChip wprowadza taką możliwość! Ford Fiesta Proto lepszy w RSMP od samochodów R5! Wirtualny poradnik dla zmotoryzowanych już działa - co sprawdzisz i załatwisz online? Nowy rekord Hyundaia ix35 Fuel Cell

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW