Toyota Celica kończy 35 lat - siedem generacji japońskiej legendy

Minęło już 35 lat od zaprezentowania pierwszej Toyoty Celiki. Siedem generacji i nic. Toyota zerwała z tradycją. Z jednej strony nie dziwimy się, bo przegląd wszystkich generacji pozwala wysunąć jeden wniosek - im młodsza Celica, tym bardziej nijaka. Z drugiej strony, szkoda, bo Celica to jednak legenda. Zwłaszcza dla tych, którzy uwielbiają rajdy samochodowe.

Ten artykuł ma 7 stron:

Siedem generacji kultowej Toyoty Celiki

Siedem generacji kultowej Toyoty Celiki

Właściwie to wszystko zaczęło się od tego konceptu. Toyota miała już sportowy model 2000 GT, ale nie był to samochód praktyczny. Nie jest żadną tajemnicą, że Toyota wzorowała się na ówczesnych "pony cars", czyli sportowych samochodach na co dzień. Zaprezentowano zatem w 1969 roku wizję takiego auta o nazwie EX-I Concept. To był początek Celiki.

Właściwie to wszystko zaczęło się od tego konceptu. Toyota miała już sportowy model 2000 GT, ale nie był to samochód praktyczny. Nie jest żadną tajemnicą, że Toyota wzorowała się na ówczesnych "pony cars", czyli sportowych samochodach na co dzień. Zaprezentowano zatem w 1969 roku wizję takiego auta o nazwie EX-I Concept. To był początek Celiki.

I mamy pierwszą Celicę. Zaprezentowana w 1970 roku, w grudniu zaczęła zjeżdżać z taśm produkcyjnych.

I mamy pierwszą Celicę. Zaprezentowana w 1970 roku, w grudniu zaczęła zjeżdżać z taśm produkcyjnych.

Auto reklamowano jako japońskiego pony car. W sumie, wersja liftback to nic innego jak kopia Mustanga w wersji fastback

Auto reklamowano jako japońskiego pony car. W sumie, wersja liftback to nic innego jak kopia Mustanga w wersji fastback

Jednym z podstawowych zamysłów projektantów było stworzenie samochodu z tylnym napędem, którym da się jeździć widowiskowo i łatwo...

Jednym z podstawowych zamysłów projektantów było stworzenie samochodu z tylnym napędem, którym da się jeździć widowiskowo i łatwo...

Zobacz również: Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

...dlatego zawieszenie było w pełni niezależne, z tyłu czterowahaczowe.

...dlatego zawieszenie było w pełni niezależne, z tyłu czterowahaczowe.

Samochód oferowano w wersjach GT i ST z silnikami o pojemnościach od 1,4 litra do 2,2 litra. Najpopularniejsze były wersje 1600 i 2000.

Samochód oferowano w wersjach GT i ST z silnikami o pojemnościach od 1,4 litra do 2,2 litra. Najpopularniejsze były wersje 1600 i 2000.

Celica trafiła też na rynek amerykański, gdzie zrobiła bardzo pozytywne wrażenie swoją... niezawodnością oczywiście. W przeciwieństwie do amerykańskich pony cars, Celica po prostu się nie psuła. Co więcej, to pierwsze auto Toyoty, które zaprojektowano z myślą o wysokich pasażerach!

Celica trafiła też na rynek amerykański, gdzie zrobiła bardzo pozytywne wrażenie swoją... niezawodnością oczywiście. W przeciwieństwie do amerykańskich pony cars, Celica po prostu się nie psuła. Co więcej, to pierwsze auto Toyoty, które zaprojektowano z myślą o wysokich pasażerach!

Model ten od początku brał udział w wyścigach i rajdach. W rajdowych mistrzostwach świata model GT1600 był przygotowywany w grupie 2.

Model ten od początku brał udział w wyścigach i rajdach. W rajdowych mistrzostwach świata model GT1600 był przygotowywany w grupie 2.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Bentley R Type Continental i Continental GT Speed - kolejne spotkanie różnych pokoleń MINI Clubman All4 Scrambler concept - dla miłośników lekkiego offroadu Ferrari 250 GT California z 1961 wystawiona na aukcji [galeria zdjęć] Liberty Walk Performance Ferrari 458 Spider [galeria zdjęć] Nowa Škoda Fabia Combi – galeria zdjęć Poznaj nowego McLarena 570S Spider. Groźny konkurent Porsche 911 Turbo Najbrzydsze kierownice na świecie [galeria] Audi R8 z pakietem Liberty Walk Zobacz zwyciężczynię i modelkę German Miss Tuning Calendar 2016 Hostessy z targów motoryzacyjnych w Moskwie (2012) [galeria] Škoda Superb Combi - nowa galeria zdjęć Dacia Logan MCV dołącza do rodziny Stepway

Popularne w tym tygodniu:

Zbiór unikatowych aut klasycznych w National Collections Centre - galeria naszego redakcyjnego kolegi