Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców

Porsche 911 niezaprzeczalnie jest ikoną motoryzacji. Bez wątpienia to najważniejszy model w rodzinie tego producenta. Są jednak samochody, które w swoim czasie wybijały się ponad legendę i stanowiły w gamie okręty flagowe Porsche. Ich historia zaczęła się w latach 80.

Ten artykuł ma 4 strony:

Najczęściej na liście flagowców Porsche wymienia się trzy samochody: 959, Carrerę GT oraz najnowsze 918 Spyder. Do tej stawki należy jednak jeszcze pochodzące z torów wyścigowych, znacznie mniej liczne 911 GT1 Straßenversion.

Najczęściej na liście flagowców Porsche wymienia się trzy samochody: 959, Carrerę GT oraz najnowsze 918 Spyder. Do tej stawki należy jednak jeszcze pochodzące z torów wyścigowych, znacznie mniej liczne 911 GT1 Straßenversion.

Prace nad Porsche 959 rozpoczęto w 1981 roku. Projekt wstępnie został nazwany Gruppe B.

Prace nad Porsche 959 rozpoczęto w 1981 roku. Projekt wstępnie został nazwany Gruppe B.

Pomysłodawcą projektu był Helmuth Bott, który przyszedł z propozycją budowy supersamochodu do nowego dyrektora zarządzającego Porsche - Petera Schutza.

Pomysłodawcą projektu był Helmuth Bott, który przyszedł z propozycją budowy supersamochodu do nowego dyrektora zarządzającego Porsche - Petera Schutza.

Premierę prototypowego B-grupowego 959 Porsche przeprowadziło na targach samochodowych we Frankfurcie w 1983 roku. Wersję drogową przedstawiono dwa lata później jako rocznik modelowy 1986. Produkcja nie ruszyła jednak natychmiast. Ze względu na opóźnienia, pierwsze 959 zjechały z linii dopiero po nieco ponad roku.

Premierę prototypowego B-grupowego 959 Porsche przeprowadziło na targach samochodowych we Frankfurcie w 1983 roku. Wersję drogową przedstawiono dwa lata później jako rocznik modelowy 1986. Produkcja nie ruszyła jednak natychmiast. Ze względu na opóźnienia, pierwsze 959 zjechały z linii dopiero po nieco ponad roku.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera GTS vs Mercedes-AMG GT S - porównanie dźwięku silnika

Porsche 959 zostało wyposażone w już istniejący silnik. Był to 2,85-litrowy 6-cylindrowy bokser z turbodoładowaniem. Stosunkowo mała jednostka rozwijała aż 450 KM.

Porsche 959 zostało wyposażone w już istniejący silnik. Był to 2,85-litrowy 6-cylindrowy bokser z turbodoładowaniem. Stosunkowo mała jednostka rozwijała aż 450 KM.

959 osiągało 100 km/h w 3,7 s. Opcjonalnie można było dopłacić do pakietu wzmacniającego, który podbijał moc do ponad 530 KM. Pozwalało to rozpędzić 959 do 100 km/h w 3,4 s. Prędkość maksymalna takiego wozu wynosiła 336 km/h. To osiągi, których nie powstydziłby się współczesny supersamochód.

959 osiągało 100 km/h w 3,7 s. Opcjonalnie można było dopłacić do pakietu wzmacniającego, który podbijał moc do ponad 530 KM. Pozwalało to rozpędzić 959 do 100 km/h w 3,4 s. Prędkość maksymalna takiego wozu wynosiła 336 km/h. To osiągi, których nie powstydziłby się współczesny supersamochód.

Przeniesienie napędu na cztery koła odbywało się przez nowe rozwiązanie, ochrzczone PSK - Porsche-Steuer Kupplung. Pozwalało ono zmieniać rozkład mocy między przodem a tyłem w dowolnym momencie. Maksymalnie 80% momentu obrotowego mogło trafiać na tylną oś.

Przeniesienie napędu na cztery koła odbywało się przez nowe rozwiązanie, ochrzczone PSK - Porsche-Steuer Kupplung. Pozwalało ono zmieniać rozkład mocy między przodem a tyłem w dowolnym momencie. Maksymalnie 80% momentu obrotowego mogło trafiać na tylną oś.

Porsche nie produkowało 959 samodzielnie. Proces ten odbywał się w firmie Baur istniejącej od 1910 roku. Wytwarzała ona między innymi BMW 2002, M1, Z1 i prowadziła modyfikacje nadwozi modeli różnych marek.

Porsche nie produkowało 959 samodzielnie. Proces ten odbywał się w firmie Baur istniejącej od 1910 roku. Wytwarzała ona między innymi BMW 2002, M1, Z1 i prowadziła modyfikacje nadwozi modeli różnych marek.

Produkcja 959 zakończyła się w 1988 roku. Do tego czasu wyprodukowano 337 egzemplarzy tego samochodu, z czego 292 były autami drogowymi. To 92 egzemplarze ponad wymagania FIA, które mówiły, że ze względów homologacyjnych, by model mógł startować w rajdach, musiało powstać przynajmniej 200 pojazdów drogowych.

Produkcja 959 zakończyła się w 1988 roku. Do tego czasu wyprodukowano 337 egzemplarzy tego samochodu, z czego 292 były autami drogowymi. To 92 egzemplarze ponad wymagania FIA, które mówiły, że ze względów homologacyjnych, by model mógł startować w rajdach, musiało powstać przynajmniej 200 pojazdów drogowych.

Na tym jednak 959 nie zakończyło swojego żywota. W latach 1992 i 1993 Porsche zbudowało jeszcze osiem egzemplarzy 959. Wcześniej auta budowane były w dwóch specyfikacjach: Sport i Komfort. Osiem dodatkowych sztuk powstało w tej drugiej wersji.

Na tym jednak 959 nie zakończyło swojego żywota. W latach 1992 i 1993 Porsche zbudowało jeszcze osiem egzemplarzy 959. Wcześniej auta budowane były w dwóch specyfikacjach: Sport i Komfort. Osiem dodatkowych sztuk powstało w tej drugiej wersji.

Nieplanowane samochody powstałe na początku lat 90. zostały zbudowane z pozostałych w Zuffenhausen części zamiennych. Narodziły się one specjalnie dla wybranych kolekcjonerów, a co za tym idzie, były znacznie droższe od standardowych 959. Kosztowały 747 tys. marek niemieckich, podczas gdy produkowane w latach 80. 959 zaczynały się od 420 tys. DM.

Nieplanowane samochody powstałe na początku lat 90. zostały zbudowane z pozostałych w Zuffenhausen części zamiennych. Narodziły się one specjalnie dla wybranych kolekcjonerów, a co za tym idzie, były znacznie droższe od standardowych 959. Kosztowały 747 tys. marek niemieckich, podczas gdy produkowane w latach 80. 959 zaczynały się od 420 tys. DM.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu] BMW Z8 (E52) - wspomnienie młodego klasyka Tak się jeździło w Polsce - komunikacja publiczna przed wojną [cz. 3] Singer Porsche 911 - król współczesnych klasyków Od dekad z V12: ewolucja hipersamochodów Lamborghini Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014] AC Shelby Cobra 260/289/390/427 (1962) [historia motorsportu] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.1: 1923-1978] 20 lat po śmierci Ayrtona Senny wspominamy go inaczej Pierwszy polski kierowca wyścigowy Louis Zborowski i jego perełki Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi] Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi]

Popularne w tym tygodniu:

Jeep Gladiator – historia modelu, który powinien nazywać się zupełnie inaczej Samochody i ich marki. Skąd się wzięły i co oznaczają?