45 lat Range Rovera - przypominamy jego historę

45 lat Range Rovera - przypominamy jego historę

Każda kolejna generacja Range Rovera to ogromny skok technologiczny, ale największy stylistyczny wykonano podczas premiery drugiej generacji
Każda kolejna generacja Range Rovera to ogromny skok technologiczny, ale największy stylistyczny wykonano podczas premiery drugiej generacji
Marcin Łobodziński
06.07.2015 17:38, aktualizacja: 02.10.2022 09:51

W tym roku mija 45 lat od debiutu Range Rovera, będącego z jednej strony modelem Land Rovera, a z drugiej submarką brytyjskiego producenta. Dziś w sprzedaży mamy dopiero czwartą generację tego samochodu. Każda kolejna była ogromnym skokiem technologicznym. Poznajcie historię brytyjskiego króla dróg i bezdroży.

Obecnie mamy do czynienia nie tylko z nowoczesnym SUV-em, ale jednocześnie najlepszym terenowych samochodem luksusowym
Obecnie mamy do czynienia nie tylko z nowoczesnym SUV-em, ale jednocześnie najlepszym terenowych samochodem luksusowym
Różnice widać w każdym modelu, ale już w latach 90. samochód prześcignął wszystkich konkurentów pod względem użytej techniki
Różnice widać w każdym modelu, ale już w latach 90. samochód prześcignął wszystkich konkurentów pod względem użytej techniki
Przez 45 lat Range Rover był synonimem luksusu
Przez 45 lat Range Rover był synonimem luksusu
Model ten zawsze oferował najwyższy komfort na miarę swojej ery
Model ten zawsze oferował najwyższy komfort na miarę swojej ery
Od pierwszej do ostatniej generacji Range Rover był samochodem dzielnym terenowo
Od pierwszej do ostatniej generacji Range Rover był samochodem dzielnym terenowo
Pierwsza generacja przetrwała 25 lat, druga tylko 7 lat, trzecia już 10 lat, a obecna jest na rynku od 2012 roku
Pierwsza generacja przetrwała 25 lat, druga tylko 7 lat, trzecia już 10 lat, a obecna jest na rynku od 2012 roku
Nie ważne jakim Range Roverem jedziesz, zawsze zadasz odpowiedni szyk
Nie ważne jakim Range Roverem jedziesz, zawsze zadasz odpowiedni szyk
Brytyjczycy uwielbiają Range Rovera
Brytyjczycy uwielbiają Range Rovera
Zaczynamy...
Zaczynamy...
Land Rover Range Rover zadebiutował w 1970 roku jako luksusowy model brytyjskiej marki...
Land Rover Range Rover zadebiutował w 1970 roku jako luksusowy model brytyjskiej marki...
... będący odpowiedzią na duże i wygodne SUV-y ze Stanów Zjednoczonych
... będący odpowiedzią na duże i wygodne SUV-y ze Stanów Zjednoczonych
Dziś prymitywna konstrukcja w latach 70. była nowoczesna. To, co odróżniało Range Rovera od innych Land Roverów i wielu terenówek na rynku to sprężyny śrubowe w zawieszeniu
Dziś prymitywna konstrukcja w latach 70. była nowoczesna. To, co odróżniało Range Rovera od innych Land Roverów i wielu terenówek na rynku to sprężyny śrubowe w zawieszeniu
Podstawowym silnikiem Range Rovera był benzynowy motor V8 3.5. Później pod maskę trafiły większe i mocniejsze benzyniaki, a także niezwykle rzadko spotykane diesle
Podstawowym silnikiem Range Rovera był benzynowy motor V8 3.5. Później pod maskę trafiły większe i mocniejsze benzyniaki, a także niezwykle rzadko spotykane diesle
Sztywne mosty, rama z Serii oraz stały napęd na cztery koła powodowały, że mimo luksusowego charaktery Range Rover wciąż pozostawał dzielną terenówką
Sztywne mosty, rama z Serii oraz stały napęd na cztery koła powodowały, że mimo luksusowego charaktery Range Rover wciąż pozostawał dzielną terenówką
Na tyle dzielną, że przez lata używano go w licznych wyprawach i ekspedycjach, choć w Afryce nigdy Range Rover nie wyparł Serii. Najważniejszym sukcesem Range Rovera było zwycięstwo w pierwszej edycji Rajdu Paryż-Dakar
Na tyle dzielną, że przez lata używano go w licznych wyprawach i ekspedycjach, choć w Afryce nigdy Range Rover nie wyparł Serii. Najważniejszym sukcesem Range Rovera było zwycięstwo w pierwszej edycji Rajdu Paryż-Dakar
Podobnie jak Defendera i Discovery w legendarnym Camel Trophy, choć warto odnotować, że i tu Range Rovera nie zabrakło
Podobnie jak Defendera i Discovery w legendarnym Camel Trophy, choć warto odnotować, że i tu Range Rovera nie zabrakło
Początkowo wnętrze było bardzo prymitywne jak na dzisiejsze standardy...
Początkowo wnętrze było bardzo prymitywne jak na dzisiejsze standardy...
Ale w połowie lat 80. radykalnie je zmieniono i bogato wyposażono
Ale w połowie lat 80. radykalnie je zmieniono i bogato wyposażono
Zwieńczeniem historii Range Rovera pierwszej generacji była wersja Classic, produkowana równolegle z następcą. Rozpoznamy ją po szerokich zderzakach z tworzyw sztucznych oraz w najmłodszych egzemplarzach po wnętrzu podobnym do tego z Discovery i Range Rovera drugiej generacji
Zwieńczeniem historii Range Rovera pierwszej generacji była wersja Classic, produkowana równolegle z następcą. Rozpoznamy ją po szerokich zderzakach z tworzyw sztucznych oraz w najmłodszych egzemplarzach po wnętrzu podobnym do tego z Discovery i Range Rovera drugiej generacji
Range Rover II narodził się jako "Project Pegasus", później przechrzczony na P38A
Range Rover II narodził się jako "Project Pegasus", później przechrzczony na P38A
Zadebiutował w 1994 roku jako samochód, który miał zdobyć ni tylko rynek europejski, ale i amerykański
Zadebiutował w 1994 roku jako samochód, który miał zdobyć ni tylko rynek europejski, ale i amerykański
Wszystkie jego atrybuty nierzadko przewyższały wymagania obu grup klientów
Wszystkie jego atrybuty nierzadko przewyższały wymagania obu grup klientów
Pozostawiono ramową konstrukcję samochodu z dwoma sztywnymi mostami napędowymi i stałym napędem na cztery koła
Pozostawiono ramową konstrukcję samochodu z dwoma sztywnymi mostami napędowymi i stałym napędem na cztery koła
Nadwozie zaprojektowano przy użyciu techniki komputerowej odznaczało się dużą sztywnością. Skuteczny napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym i blokadą oraz sztywne mosty napędowe oznaczały jedno - ogromną dzielność terenową
Nadwozie zaprojektowano przy użyciu techniki komputerowej odznaczało się dużą sztywnością. Skuteczny napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym i blokadą oraz sztywne mosty napędowe oznaczały jedno - ogromną dzielność terenową
A to wszystko w atmosferze niebywałego luksusu, choć trzeba zaznaczyć, że bywały wersje ubogo wyposażone
A to wszystko w atmosferze niebywałego luksusu, choć trzeba zaznaczyć, że bywały wersje ubogo wyposażone
Poza wysokim poziomie wyposażenia, wnętrze oferowało również dużą przestrzeń i funkcjonalność, dzięki czemu Range Rover stał się prawdziwie uniwersalnym autem wielozadaniowym
Poza wysokim poziomie wyposażenia, wnętrze oferowało również dużą przestrzeń i funkcjonalność, dzięki czemu Range Rover stał się prawdziwie uniwersalnym autem wielozadaniowym
Range Rover był również dynamiczny, bo podstawowe jednostki napędowe miały układ V8 i pojemność 4.0 oraz 4.6 litra. Nie zabrakło również diesla od BMW
Range Rover był również dynamiczny, bo podstawowe jednostki napędowe miały układ V8 i pojemność 4.0 oraz 4.6 litra. Nie zabrakło również diesla od BMW
Największą nowinką techniczną było seryjne zawieszenie pneumatyczne, sterowane elektronicznie (EAS), dzięki któremu można było regulować wysokość samochodu względem podłoża
Największą nowinką techniczną było seryjne zawieszenie pneumatyczne, sterowane elektronicznie (EAS), dzięki któremu można było regulować wysokość samochodu względem podłoża
Zmierzch Range Rovera P38 nastąpił stosunkowo szybko, bo już w roku 2001
Zmierzch Range Rovera P38 nastąpił stosunkowo szybko, bo już w roku 2001
Debiut w 2002 roku trzeciej generacji Range Rovera znów był ogromnym skokiem technologicznym, ale i stylistycznym. Nowy Range powalił na kolana zarówno miłośników marki jak i jej przeciwników
Debiut w 2002 roku trzeciej generacji Range Rovera znów był ogromnym skokiem technologicznym, ale i stylistycznym. Nowy Range powalił na kolana zarówno miłośników marki jak i jej przeciwników
W chwili debiutu Land Rover zdradził, że prace nad L322 rozpoczęto w 1996 roku, czyli tuż po premierze poprzednika. Już wiadomo, dlaczego P38 był tak krótko produkowany
W chwili debiutu Land Rover zdradził, że prace nad L322 rozpoczęto w 1996 roku, czyli tuż po premierze poprzednika. Już wiadomo, dlaczego P38 był tak krótko produkowany
Założenia były proste - najwyższy w klasie komfort jazdy zarówno na szosie jak i w terenie. Wnętrze nie pozostawiało wątpliwości, że założenia zostały spełnione
Założenia były proste - najwyższy w klasie komfort jazdy zarówno na szosie jak i w terenie. Wnętrze nie pozostawiało wątpliwości, że założenia zostały spełnione
Pod maską znalazły się tradycyjne dla modelu jednostki V8, oraz diesle własnej produkcji. Gamę pod koniec produkcji uzupełnił diesel V8!
Pod maską znalazły się tradycyjne dla modelu jednostki V8, oraz diesle własnej produkcji. Gamę pod koniec produkcji uzupełnił diesel V8!
Największym przełomem w stosunku do poprzednika było zastosowanie nadwozia o konstrukcji samonośnej. Jego uszczelnienie i usztywnienie postawiło Range Rovera na równi z klasycznymi terenówkami pod względem głębokości brodzenia
Największym przełomem w stosunku do poprzednika było zastosowanie nadwozia o konstrukcji samonośnej. Jego uszczelnienie i usztywnienie postawiło Range Rovera na równi z klasycznymi terenówkami pod względem głębokości brodzenia
Natomiast nowe zawieszenie niezależne na pneumatycznych miechach pozwalało poruszać się równie sprawnie poza drogą jak poprzednikiem. Możliwość zmiany prześwitu pozwoliła uzyskać jego maksymalną wartość 281 mm
Natomiast nowe zawieszenie niezależne na pneumatycznych miechach pozwalało poruszać się równie sprawnie poza drogą jak poprzednikiem. Możliwość zmiany prześwitu pozwoliła uzyskać jego maksymalną wartość 281 mm
Nie zabrakło elektronicznych pomocy ułatwiających jazdę terenową osobom, które nie lubią się męczyć i brudzić. Wystarczy wspomnieć, że L322 był konfigurowany tylko z automatycznymi skrzyniami biegów
Nie zabrakło elektronicznych pomocy ułatwiających jazdę terenową osobom, które nie lubią się męczyć i brudzić. Wystarczy wspomnieć, że L322 był konfigurowany tylko z automatycznymi skrzyniami biegów
Nowy Range Rover był na tyle sprawnym i skutecznym terenowo samochodem, że wziął udział w rajdzie będącym następcą słynnego Camel Trophy. Wraz z Discovery i Freelanderami ruszył na G4 Challenge
Nowy Range Rover był na tyle sprawnym i skutecznym terenowo samochodem, że wziął udział w rajdzie będącym następcą słynnego Camel Trophy. Wraz z Discovery i Freelanderami ruszył na G4 Challenge
The All New Range Rover był na takim poziomie, że niewiele osób wyobrażało sobie poprawienie tego modelu
The All New Range Rover był na takim poziomie, że niewiele osób wyobrażało sobie poprawienie tego modelu
A jeśli mowa o poprawkach, to L322 stał się ulubieńcem tunerów zajmujących się SUV-ami
A jeśli mowa o poprawkach, to L322 stał się ulubieńcem tunerów zajmujących się SUV-ami
Nowa jakość Range Rovera pojawiła się w 2012 roku. Range Rover stworzony od podstaw miał za zadanie ponownie osiągnąć szczyt i to pod kontrolą indyjskiej grupy Tata
Nowa jakość Range Rovera pojawiła się w 2012 roku. Range Rover stworzony od podstaw miał za zadanie ponownie osiągnąć szczyt i to pod kontrolą indyjskiej grupy Tata
Nadwozie samonośne w dużej części zbudowane z aluminium, dzięki czemu schudł o solidne 420 kg!
Nadwozie samonośne w dużej części zbudowane z aluminium, dzięki czemu schudł o solidne 420 kg!
Range Rover L405 po raz kolejny zaprezentował najwyższy poziom luksusu i innowacji w dziedzinie komfortu wnętrza. Już 3 lata temu wskaźniki były wyświetlane na ekranie TFT
Range Rover L405 po raz kolejny zaprezentował najwyższy poziom luksusu i innowacji w dziedzinie komfortu wnętrza. Już 3 lata temu wskaźniki były wyświetlane na ekranie TFT
W nowym modelu pojawiły się lekkie i wydajne silniki, ale pozostały klasyczne V8 z wersją Supercharged o mocy 510 KM na szczycie. Z silnikami współpracują też nowe automatyczne skrzynie o ośmiu przełożeniach
W nowym modelu pojawiły się lekkie i wydajne silniki, ale pozostały klasyczne V8 z wersją Supercharged o mocy 510 KM na szczycie. Z silnikami współpracują też nowe automatyczne skrzynie o ośmiu przełożeniach
Nowemu L405 nie brakuje atrybutów terenowych. Pozostawiono klasyczne zawieszenie pneumatyczne o konstrukcji niezależnej, zadebiutowała druga generacja systemu Terrain Response wspomagającego kierowcę na bezdrożach
Nowemu L405 nie brakuje atrybutów terenowych. Pozostawiono klasyczne zawieszenie pneumatyczne o konstrukcji niezależnej, zadebiutowała druga generacja systemu Terrain Response wspomagającego kierowcę na bezdrożach
Nowe zawieszenie skonstruowano nie tylko z myślą o komforcie podróżowania na asfalcie, ale również z myślą o wydajności w terenie. Przednie koła mają 260 mm skoku, a tylne 310 mm. Land Rover nie zrezygnował z dwubiegowej skrzyni redukcyjnej, nie bawi się w żadne sprzęgła wielopłytkowe, a opcją jest blokada tylnego mechanizmu różnicowego
Nowe zawieszenie skonstruowano nie tylko z myślą o komforcie podróżowania na asfalcie, ale również z myślą o wydajności w terenie. Przednie koła mają 260 mm skoku, a tylne 310 mm. Land Rover nie zrezygnował z dwubiegowej skrzyni redukcyjnej, nie bawi się w żadne sprzęgła wielopłytkowe, a opcją jest blokada tylnego mechanizmu różnicowego
Imponuje też głębokość brodzenia wynosząca 90 cm! Takich wartości nigdy nie osiągnął żaden seryjny Jeep, Nissan czy Toyota
Imponuje też głębokość brodzenia wynosząca 90 cm! Takich wartości nigdy nie osiągnął żaden seryjny Jeep, Nissan czy Toyota
Dla osób wymagających maksimum luksusu początkowo przygotowano wersję z dłuższym rozstawem osi...
Dla osób wymagających maksimum luksusu początkowo przygotowano wersję z dłuższym rozstawem osi...
... ale pod koniec 2014 roku zadebiutował absolutny top - wersja Autobiography LWB Holland & Holland...
... ale pod koniec 2014 roku zadebiutował absolutny top - wersja Autobiography LWB Holland & Holland...
... z taką oto kabiną w tylnej części!
... z taką oto kabiną w tylnej części!
W tej krótkiej historii trudno pominąć Range Rovera Sport, który...
W tej krótkiej historii trudno pominąć Range Rovera Sport, który...
... w rzeczywistości jest Land Roverem Discovery w przebraniu Range Rovera
... w rzeczywistości jest Land Roverem Discovery w przebraniu Range Rovera
Samochód ten odniósł jednak na tyle duży sukces, że pojawiła się druga generacja
Samochód ten odniósł jednak na tyle duży sukces, że pojawiła się druga generacja
Obecnie najnowszym hitem jest superszybki Range Rover Sport SVR, który przez chwilę był najszybszym SUV-em na torze Nurburgring
Obecnie najnowszym hitem jest superszybki Range Rover Sport SVR, który przez chwilę był najszybszym SUV-em na torze Nurburgring
Sportowych atrybutów mu nie zabrakło. We wnętrzu znajdziemy kubełkowe fotele, a pod masą potężne, doładowane V8 o mocy 550 KM, co pozwala mu się rozpędzić do 100 km/h w niecałe 5 sekund!
Sportowych atrybutów mu nie zabrakło. We wnętrzu znajdziemy kubełkowe fotele, a pod masą potężne, doładowane V8 o mocy 550 KM, co pozwala mu się rozpędzić do 100 km/h w niecałe 5 sekund!
Kolejnym, nieprawdziwym Range Roverem jest kolejny hit Land Rovera, model Evoque
Kolejnym, nieprawdziwym Range Roverem jest kolejny hit Land Rovera, model Evoque
Samochód miał wypełnić lukę pomiędzy Freelanderem, a Range Roverem Sport
Samochód miał wypełnić lukę pomiędzy Freelanderem, a Range Roverem Sport
Ten kompaktowy SUV o niecodziennej, niesamowitej sylwetce zrobił prawdziwą furorę
Ten kompaktowy SUV o niecodziennej, niesamowitej sylwetce zrobił prawdziwą furorę
Jest dostępny w wersji Coupe, z niedużymi silnikami 4-cylindrowymi
Jest dostępny w wersji Coupe, z niedużymi silnikami 4-cylindrowymi
Mimo iż jest samochodem typowo miejskim, dzielności w terenie mu nie brakuje. Czym jeszcze zaskoczy nas Range Rover?
Mimo iż jest samochodem typowo miejskim, dzielności w terenie mu nie brakuje. Czym jeszcze zaskoczy nas Range Rover?
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)