Marka DS w Formule E, a co z Citroënem i Peugeotem?

Marka DS w Formule E, a co z Citroënem i Peugeotem?

Marka DS w Formule E, a co z Citroënem i Peugeotem?
Źródło zdjęć: © fot. Citroen Racing
Marcin Łobodziński
03.07.2015 10:39, aktualizacja: 02.10.2022 09:52

W grupie PSA dojdzie po sezonie 2016 do jasnego podziału ról każdej marki w motorsporcie. Pewne jest na razie jedynie zaangażowanie marki DS w Formułę E.

Linda Jackson, prezes Citroëna zakomunikowała jednoznacznie, że koncern PSA będzie nadal zaangażowany w motorsport, również po sezonie 2016, ale na nieco innych zasadach. Od sezonu 2017 każda z trzech marek będzie angażować się tylko w jedną dyscyplinę rajdową lub wyścigową. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest przydzielenie marki DS do udziału w FIA Formula E Championship. DS od nowego sezonu zostanie partnerem zespołu Virgin Racing Formula E Team, którego kierowca Sam Bird wygrał ostatnie ePrix sezonu. Marka DS jako aspirująca do premium pasuje strategicznie do nowej, dość prestiżowej dyscypliny motorsportu jaką jest Formuła E. A co z pozostałymi?

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Obecnie światowe programy prowadzą Citroën i Peugeot. Pierwsza z nich jest zaangażowana w dwie serie mistrzostw świata czyli WRC i WTCC. O ile w wyścigach samochodów turystycznych Citroën dominuje, o tyle w WRC sukcesy odnosi bardzo sporadycznie. Poza tym, ich samochód jakim jest Citroën DS3 WRC to mimo wszystko według nowej nomenklatury marka DS. Jednak Citroën czeka na decyzje odnośnie przyszłych regulaminów technicznych, które zostaną zatwierdzone przez FIA. Koncern czeka przede wszystkim na informację o segmencie samochodów, jakie mają startować od sezonu 2017. Wtedy będzie można podjąć jakieś decyzje, a obecnie program rajdowy Citroën Racing zostanie utrzymany do końca roku 2016. Dla Citroën Racing kluczowy będzie też format kalendarza i potencjalne koszty jakie trzeba będzie ponieść. Francuzi liczą na utrzymanie wydatków na dotychczasowym poziomie.

Czy program Citroëna w WTCC jest zagrożony? Obecnie nie mówi się nic na ten temat, ale dużo będzie zależało od zainteresowania tą serią. Obecnie jest ono niewielkie ze względu na niemal absolutną dominację francuskiej stajni. Ponadto dla Citroëna ważny jest rynek chiński i jeżeli w z kalendarza z jakichś powodów wypadnie runda w Chinach, to prawdopodobne jest, że marka wycofa się z serii. To samo dotyczy kalendarza WRC. Być może Rajd Chin będzie decydującym czynnikiem pozostania Citroëna w WRC, ale na chwilę obecną nie ma go w kalendarzu.

Obraz
© fot. Citroen Racing

Mamy jeszcze markę Peugeot, która oficjalnie zaangażowana jest w dwie dyscypliny motorsportu. Najważniejszy jest obecnie program w rajdach terenowych, zwłaszcza udział modelu 2008 DKR w Rajdzie Dakar. Tu na chwile obecną Peugeot Sport nie odnosi sukcesów, ale wydaje się, że to jedynie kwestia czasu. Obecnie angażuje najlepszych kierowców i ma najnowocześniejszy samochód w stawce. Ogólnie w związku z sytuacją w koncernie nietrudno zrozumieć coraz większe zainteresowanie rajdami terenowymi związanego z grupą PSA Sébastiena Loeba.

Ponadto Peugeot prowadzi mniejsze programy w wyścigach i rajdach płaskich. Najważniejszym z nich jest Peugeot Rally Academy w European Rally Championschip. Obecnie zespół fabryczny Peugeota prowadzi w obu klasyfikacjach generalnych w Rajdowych Mistrzostwach Europy, gdzie kierowcą jest Craig Breen. Peugeot 208 T16 również jest dość świeżą konstrukcją i trudno byłoby zrezygnować z udziału w tym sporcie.

Obraz
© fot. Peugeot Sport

Na koniec warto jeszcze dodać, że w ciągu najbliższych 15 miesięcy baza Peugeot Sport zostanie przeniesiona z Vélizy do Versailles-Satory. Do tej pory oba działy sportowe działały niezależnie, choć wykorzystywały niektóre elementy wspólne dla różnych dyscyplin motorsportu, na przykład jednostki napędowe. Od sezonu 2017 oba działy sportowe będą pracowały pod jednym dachem, co pozwoli na zmniejszenie kosztów.

Moim zdaniem:Trudno oczywiście wróżyć w jakie dyscypliny motorsportu będą zaangażowane marki grupy PSA. Pewne jest jedynie zaangażowanie marki DS. Jednak w związku z tym, że od sezonu 2017 w WRC trzeba będzie stworzyć nowy samochód, a ponadto nie jest zbyt prawdopodobne by pojawił się w kalendarzu Rajd Chin, widzę dalsze zaangażowanie Citroën Racing w wyścigi samochodów turystycznych, gdzie obecnie i pewnie jeszcze długo będą dominować. Nie oznacza to jednak, że grupa PSA zrezygnuje z programu WRC. Jest prawdopodobne, że jeżeli Dakar 2016 okaże się klapą podobnie jak tegoroczny, Peugeot Sport zrezygnuje z udziału w rajdach terenowych i przeniesie się z powrotem do WRC. Rajdowe Mistrzostwa Świata to naturalne środowisko dla Peugeota, marka nie wymaga rajdu w Chinach, a modele 208 i 308 mogłyby być doskonałą bazą do budowy samochodu WRC. Jeżeli jednak Peugeot Sport odniesie sukces w rajdach terenowych, to podział może być następujący: DS – Formuła E, WTCC – Citroën, FIA CCR – Peugeot. Wówczas zabraknie Francuzów w WRC.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)